Hans Biesheuvel: “Veel te weinig groeiers in Nederland”

Laatst gewijzigd: 20 juli 2023 10:30
Uitzonderingen zoals Action en Coolblue daargelaten, is er weinig groei in het Nederlandse bedrijfsleven. Dit baart Hans Biesheuvel, openingsspreker tijdens het Private Equity Summit 2016, wel eens zorgen.
Welke trends ziet Mr. MKB Biesheuvel (oprichter/voorzitter van Ondernemend Nederland / voorzitter van MKB-beurs NPEX en De Nieuwe Ondernemersbank) in de financieringsbehoefte in het MKB? “Stapelen staat centraal”, aldus Biesheuvel. “Voor 25 jaar lang was de bank de financier van de MKB-ondernemer. Deze kreeg zelfs regelmatig faxen; ‘we hebben nog 25 miljoen liggen, heb je nog een deal te financieren?’ Dat ging lang goed, maar inmiddels trekken de banken zich terug uit het MKB en daar ontbreekt nu de vaardigheid om de juiste financiering bij elkaar te krijgen die steeds meer afkomstig is van verschillende partijen (zie slide hieronder). Bij de NBOB vergelijken we financiering krijgen met het bakken van een pizza en de pizza bestaat vandaag de dag uit veel verschillende slices.”
Een van die slices is private equity, maar een bottleneck daar is de hoge rendementsverwachting van PE-investeerders, stelde Biesheuvel. “Met een rendement van 10 procent doe je het briljant als MKB-onderneming (het gemiddelde licht eerder op vijf procent), maar daar nemen PE-fondsen geen genoegen mee.” Daar komt bij dat private equity nog altijd een slecht imago heeft. “Dat is zeker niet altijd terecht, maar in de periode 2003-2008 heeft de focus wel erg gelegen op financial engineering en was er te weinig aandacht voor lange termijn waardecreatie. Ik denk dat het daar vandaan komt. Ook wordt private equity gezien als onderdeel van de financiële sector, en het imago van die sector is nog altijd beroerd zoals jullie wel weten.”  
Wat verwacht een ondernemer van een investeerder? volgens Biesheuvel. “Maatwerk en aandacht. Dat zijn de sleutelwoorden wat mij betreft.” Private Equity kan bedrijven in het MKB helpen met een flink aantal zaken, volgens de oprichter van Ondernemend Nederland:
– Groeistrategie. 
– Ontsluiten netwerken.
– Helpen invullen volledige financiering (de pizza slices).
“Er zijn momenteel maar weinig bedrijven die echt groeien”, aldus Biesheuvel. “Sterker nog, bij veel bedrijven is het business model overleden. Er zijn uitzonderingen, zoals Coolblue en Action, die snoeihard groeien, maar bij veel bedrijven gaat het eerder zoals bij de Blokker. Er is behoefte aan goede ideeën voor ondernemingen om hun business modellen te kantelen zodat ze weer kunnen gaan groeien. Ook maken ondernemers – altijd druk met de waan van de dag – onvoldoende gebruik van de kracht van netwerken. En in deze economie kun je niet succesvol zijn als je niet kunt samenwerken met andere partijen.”
Een andere oorzaak van de lage groei is volgens Biesheuvel te wijden aan het ontbreken van disruptief vermogen en de lage focus op innovatie en internationele kansen. Ondernemers houden zich te veel bezig met de continuïteit van hun onderneming. Ook is natuurlijk ook erg belangrijk, volgens de rasondernemer, maar innovatie is cruciaal voor de Nederlandse economie. “In deze tijden neemt de levensduur van bedrijven af en wordt de life-cycle van producten steeds korter. Onvoorspelbaarheid is de norm en aanpassingsvermogen de kritische succesfactor. Private equity kan een belangrijke rol spelen door bedrijven met groeipotentieel hiermee te helpen.”
De kernvraag: Hoe kunnen MKB-ondernemers en investeerders waarde creëren? Hoe te zorgen voor meer sterke groeiers in de Nederlandse economie? Biesheuvel: “Bedrijven hebben een permanente focus op innovatie nodig. Ook zullen ze onderdeel moeten worden van een nieuw (hybride) ecosysteem voor groei. Voorbeelden zijn KPN Ventures waar een aantal kleine innovatieve bedrijven samenwerken of Brainport Eindhoven waar hele mooie dingen gebeuren. De oude klassieke manier van ondernemen werkt niet meer.”
Tot slot riep Biesheuvel de PE-leiders op om ondernemers vooral te helpen met hun financering. Dit is niet iets wat veel ondernemers goed kunnen, en het is echt een uitdaging om vele verschillende investeerders, met allemaal andere verwachtingen, op het juiste moment bij elkaar te brengen. 
Gerelateerde artikelen