Guido de Boer (Heineken) over Afrikaanse deals: ‘Extreem complex en uniek’

Grote acquisities vorig jaar in India en Zuid-Afrika; Heineken slaat strategisch toe in bestaande én nieuwe markten. Guido de Boer licht de M&A-strategie van ’s werelds tweede bierbrouwer toe. 

Ruim twee jaar bekleedt hij de functie van Global Head of Corporate Business Development bij Heineken, maar Guido de Boer is veel langer, sinds 2004, actief in finance- en M&A-functies voor ’s lands groene trots. Al in het team van zijn voorganger Marc Koster tekende hij voor een lange en soms spraakmakende reeks acquisities. 

In de ‘Heineken Villa’ aan het Amsterdamse Tweede Weteringplantsoen, recht tegenover de beroemde brouwerij aan de Stadhouderskade, omschrijft De Boer zijn werk als een job vol dynamiek. En dat elke dag weer. “Never a dull moment”, zegt hij met brede glimlach. “In M&A gebeurt altijd wel iets, zeker hier, zeker bij Heineken.” 

Wijzend naar de lege burelen op de afdeling: “Kijk om je heen, hier werken tien mensen, maar iedereen is op pad. Het is druk, erg druk. We zijn altijd op zoek naar kansen, naar mogelijkheden. Waar ook ter wereld. Dat kan een overname zijn in een voor ons nog nieuwe markt, waar we voet aan de grond willen zetten. Maar evengoed is de bouw van een brouwerij een optie, of de verbouwing van een al bestaande brouwerij. Dat hebben we bijvoorbeeld in Ivoorkust gedaan, maar ook in Mozambique; beide voor ons aantrekkelijke biermarkten. Daar brouwen we lokale merken, naar eigen recept, maar ook Heineken merken.” 

“En hoewel bier onze core business was, is en blijft, kijken we bij overnames ook naar andere categorieën”, vervolgt Guido de Boer. “Waar kunnen wij als Heineken groeien? Consumenten zijn breder gaan drinken. Denk aan hard seltzers, een alcoholisch drankje met gezuiverd bruiswater en een lichte fruitsmaak. Maar denk ook aan cider en aan alcoholvrij bier, inmiddels voor volwassenen een serieuze concurrent van softdrinks geworden.” 

Schaalvergroting als toverwoord 
Voorbeeld van die bredere strategie is de geplande acquisitie van het in Zuid-Afrika gevestigde Distell, producent van cider, mixdranken, wijn en sterke drank. Onder andere bekend van de likeur Amarula en Savanna Cider, ook in Nederlandse schappen te vinden. Schaalvergroting is daarbij het toverwoord. Want in Zuid-Afrika zit er veel overlap tussen bier en andere dranken in de route to market: de keten van brouwerij naar groothandel en verkooppunten. Zo verklaarde Heineken-topman Dolf van den Brink, na het bekend worden van de Afrikaanse overnameplannen. 

Het Nederlandse bierconcern hoopt mét Distell – voor de over te nemen activiteiten wordt een prijs van 2,2 miljard euro genoemd – in de gelederen de concurrentiepositie ten opzichte van Anheuser-Busch InBev, marktleider in Zuid-Afrika, en drankenfabrikant Diageo verder te versterken. 

Als onderdeel van deze deal kondigde Heineken aan volledige controle te willen verwerven over Namibian Breweries Limited (NBL), de grootste bierbrouwer van Namibië. Hoewel de aandeelhouders van Distell hun steun voor de deal al hebben uitgesproken, moeten de mededingingsautoriteiten in Zuid-Afrika nog groen licht geven. Na volledige afronding wil Heineken de overgenomen activiteiten, plus een meerderheidsbelang in Heineken South Africa, onderbrengen in een nieuwe, niet-beursgenoteerde onderneming. Om zo een regionale beverage champion voor zuidelijk Afrika te creëren, met een totale waarde van ongeveer vier miljard euro. 

Biertje aan Oegandees meer 
Guido de Boer reisde voor de onderhandelingen midden in corona-tijd af naar zuidelijk Afrika. “Natuurlijk, bijna alles kan met video-conferences, we zijn er door Covid-19 aan gewend geraakt”, kijkt hij terug. “Maar bij het afronden van die gesprekken is het toch altijd weer beter om mensen recht in de ogen te kunnen kijken, om dat live contact te hebben. Dat hebben we dan ook voor die twee recente Afrikaanse overnames gedaan, ergens aan een meer in Oeganda. En ja, natuurlijk, na afloop met een biertje erbij…” 

Extreem complex en uniek, noemt De Boer die overnames van twee beursgenoteerde bedrijven in Afrika. “In Namibian Breweries Limited hadden we al een indirect belang van 29,7 procent”, vertelt hij. “Nu kopen we ook de overige aandelen van de holding.” 

Guido de Boer is gepokt en gemazeld in finance én in M&A. Na zijn studie economie aan de Erasmus Universiteit Rotterdam, begon hij bij MeesPierson als ‘Adviser M&A and Equity Capital Markets Transactions’ in de Food and Beverages- en Media-sectoren. Als Director Corporate Finance & Capital Markets vertrok hij in december 2004 van de merchant bank naar Heineken. Om daar nooit meer weg te gaan. 

‘Kun je je paspoort meenemen?’ 
“Ik stuurde mijn sollicitatiebrief nog voordat Marc Koster zelf werd aangesteld, begon toen in zijn team en werkte bijna vijf jaar in Group Business Development”, vertelt hij. “Mijn eerste werkdag was op een vrijdag, in dat jaar 2004. Ik weet het nog heel goed. ‘Kun je je paspoort meenemen?’, werd me gevraagd. Die maandagochtend zat ik in een vliegtuig, richting Nigeria.” 

In het voorjaar van 2008 speelde Guido de Boer een sleutelrol in één van de grootste, mooiste en meest spraakmakende deals die Heineken ooit maakte: de overname – in een consortium met de Deense Carlsberg Group – van Scottish & Newcastle (S&N), een destijds in vijftien landen opererende en in 1749 in het Schotse Edinburgh opgerichte brouwerij. 

Die deal had nogal wat voeten in aarde; een vijandig Nederlands-Deens bod voor 720 pence per aandeel werd in oktober 2007 nog afgewezen, omdat het te laag zou zijn. Er volgde een verwoede strijd tussen partijen, totdat het bod op 17 januari 2008 naar acht pond per aandeel werd verhoogd. Na nog eens maanden van koortsachtig onderhandelen, accepteerden de aandeelhouders van S&N de overname voor een bedrag van 7,8 miljard pond. Daarvan nam Heineken 45,5 procent voor zijn rekening. In november 2009 werd de naam Scottish & Newcastle gewijzigd in Heineken UK Ltd. 

‘Hogeschool M&A; eind goed, al goed’ 
In een eerder interview met M&A Magazine zei Marc Koster, voormalig Executive Director Global Business Development Heineken, over die deal: “Hogeschool M&A. Als je met concurrent Carlsberg optrekt, in een consortium sámen op overnamepad gaat, vergt dat heel bijzondere kwaliteiten op het gebied van tactiek en strategie. Bovendien is het Verenigd Koninkrijk een seller friendly markt, en zeker niet buyer friendly. Dat maakte die overname er ook al niet gemakkelijker op. De Denen kregen uiteindelijk de Russische en Franse activiteiten van S&N, wij die in Engeland, Finland, Portugal, Ierland en India. En ja, eind goed, al goed.” 

Guido de Boer leidde de onderhandelingen namens het dealteam van Heineken, de aankopende partij. Die acquisitie ziet hij nog altijd als één van zijn mooiste overnames op een toch al indrukwekkend palmares. Vanwege de intensiteit van de besprekingen, de internationale complexiteit, de rol van aandeelhouders, het strategische belang voor Heineken. 

“Scottish & Newcastle was in 2005 een strategische samenwerking aangegaan met United Breweries en nam tevens een minderheidsbelang van 37,5 procent in die Indiase bierbrouwer”, vertelt De Boer. 

Een deel van dat bedrag werd verrekend door de inbreng van de Indiase activiteiten van S&N in United Breweries. Voor Heineken betekende de deal een belangrijke introductie op de biermarkt van India; voormalig topman Jean Francois van Boxmeer gaf later aan dat die Indiase biermarkt één van de hoofdredenen was om S&N aan te kopen. 

Voor Heineken naar Bangalore, India 
Voor Guido de Boer, de man die met zijn team de onderhandelingen tot een goed einde wist te brengen, had de aankoop ook loopbaan-technische gevolgen. In oktober 2009 – anderhalf jaar na de acquisitie – werd hij door Heineken naar Bangalore, India gestuurd. Om als Chief Financial Officer en Executive Board member zijn financiële stempel op United Breweries te drukken.  

Drie jaar en vier maanden vervulde De Boer die functie. Het Indiase hoofdstuk kreeg voor Heineken een succesvervolg, nadat het belang in United Breweries stapsgewijs werd opgevoerd en het Nederlandse concern de Indiase brouwerij uiteindelijk volledig wist in te lijven. Waarmee tevens het bekende Kingfisher biermerk binnen het Heineken portfolio kwam te vallen. 

De Boer was inmiddels verhuisd naar Parijs, trad daar aan als Finance Director France. Om vervolgens na ruim drie jaar vanuit Miami, Florida de Noord- en Zuid-Amerikaanse regio van Heineken als ‘CFO Americas’ te besturen. Met ook in deze functie weer een serie overnames, zoals de acquisitie van Brasil Kirin voor één miljard euro. Na nog eens zes maanden als CFO Europe te hebben gewerkt, volgde de aanstelling tot Global Head of Corporate Business Development, als opvolger van Marc Koster. 

‘Beyond Beer, meer premium brand building’ 
“De overname-strategie is sinds die tijd veranderd”, legt De Boer uit. “Van geografische expansie naar een belangrijker geworden aandeel corporate development. Lees: nieuwe producten ontwikkelen en daarvoor acquisities doen. Beyond Beer, ik zei het al. Meer premium brand building. Soms praat je in deze job met een startup entrepreneur, dan weer met de bestuurders van een beursgenoteerd bedrijf… Overnames kun je op verschillende manieren doen, maar wij heiligen nog altijd ons aloude principe van Heinekenizing. Als beursgenoteerd bedrijf met family support focus je op de lange termijn. En zorg je ervoor dat nieuwelingen zich heel snel thuis voelen in die grote Heineken-familie.” 

Die M&A succesformule maakte Heineken tot ’s werelds tweede brouwer, mede dankzij deals in alle uithoeken van de wereld. Daarvoor heeft het dealteam van Guido de Boer zo’n beetje alle benodigde ingrediënten in huis: verschillende nationaliteiten die ervaring hebben in het managen van buitenlandse werkmaatschappijen, die openstaan voor álle culturen.  

“In mijn team zitten voormalige strategy consultants voor strategie en investment bankers voor M&A”, zegt Guido de Boer. “Tien mensen, met vier tot vijftien jaar ervaring. Jonger, iets ouder, vrouw, man, Argentijn, Nederlander, Amerikaan, Zuid-Afrikaan…” 

‘We sparren, vervolgens krijg ik een mandaat’ 
Over zijn eigen carriérepad: “Tijdens mijn studie richtte ik mij al vroeg op financiering en beleggingen. En de wereld van mergers and acquisitions is dynamisch, analytisch en spannend tegelijk. Het is een wereld die 24/7 doorgaat, die nooit stopt en die nooit verveelt. M&A is een vak, een specialisme. Ik ben 50 jaar, maar deze job koester ik tot in lengte van dagen.” 

Over zijn manier van leidinggeven? Knikkend, richting gang: “Deze deur staat altijd open, ik werk met een team van louter professionals. Die gaan zelf aan de slag, ik geef vrijheid, vertrouwen, ben constructief, coachend ook. De Raad van Bestuur zie ik zeer geregeld. In het heetst van de overnamestrijd, in een periode van wéér een acquisitie-op-komst, zelfs dagelijks. ‘Hoe pakken we het aan, hoe ver kunnen we gaan?’ We sparren dan voortdurend, samen. Vervolgens krijg ik een mandaat.” 

De coronacrisis heeft natuurlijk invloed gehad op de resultaten van Heineken, maar onder de streep viel de schade mee. “Onze meest recente resultaten tonen dat we weer zijn teruggekomen. Heineken is een sterk merk en sterke merken doen het in crisistijden goed; sterke merken geven juist dan vertrouwen.” 

En, zeer snel na het uitbreken van die andere crisis, de Oekraïne-oorlog, koos Heineken – net als veel andere grote internationaal opererende corporates – ervoor om zich volledig uit Rusland terug te trekken. Het is de bedoeling dat er een nieuwe eigenaar voor de Russische onderdelen wordt gevonden. Volgens de bierbrouwer is het onder de huidige omstandigheden niet meer mogelijk om langer op een rendabele manier in dat land actief te blijven. Het concern geeft aan vanwege het besluit waarschijnlijk een afschrijving van circa 400 miljoen euro te moeten doen. “Een onvermijdelijk besluit", volgens De Boer.  

Over zijn specifieke kwaliteiten als Global Head of Corporate Business Development zijn vriend en vijand het eens: Guido de Boer beschikt over een schat aan branche-ervaring, detecteert altijd en overal kansen en gevaren, kent M&A tot in de diepste vakvezels en weet wat de business wil, wat die business verlangt.  

“Uiteindelijk gaat het bij het doen van een deal, om die GOEDE deal. Ja, zeker ook voor de business”, benadrukt hij. 

Gerelateerde artikelen