Scale-up Growth Tribe: Innoveren of irrelevant worden?

Snel handelen, internationaliseren, de groei versnellen. Trainingsbedrijf Growth Tribe haalt drie miljoen euro groeikapitaal op.

Die drie miljoen euro komt van het Londense investeringskantoor Rinkelberg Capital van TomTom-echtpaar Harold Goddijn en Corinne Vigreux, dat eerder al investeerde in Spotify, Thuisbezorgd.nl en Ace & Tate. Voor Growth Tribe is het de eerste externe kapitaalinjectie sinds Peter van Sabben en twee vrienden hun trainingsbedrijf in digitaal kunnen in 2015 oprichtten.

“We groeien al vijf jaar zonder geld van buiten, de tijd was gekomen om de volgende groeifase te versnellen”, zegt directeur Peter van Sabben (33). “We willen ons trainings portfolio uitbreiden, steeds grotere interne academies bouwen, digitale trainingen op maat aanbieden. Gevolgen van de corona crisis? Tot die uitbrak gaven we vooral offline trainingen. Dat hebben we in twee weken volledig omgegooid naar online. Wij zien veel kansen, omdat de corona crisis de noodzaak voor bijscholing, omscholing en leren op afstand versnelt.”

Internationale groei
Growth Tribe leidt niet alleen in Nederland op. Het Amsterdamse bedrijf is ook actief in het Verenigd Koninkrijk, Zweden, Denemarken, Noorwegen, Finland en Frankrijk. In vijf jaar tijd werden meer dan 15.000 werknemers opgeleid en konden 900 bedrijven als klant worden geregistreerd.

“De door de corona crisis ingezette versnelde digitalisering biedt ook kansen voor verdere internationale groei”, verwacht Van Sabben. “Nadat de lockdowns zich overal in Europa aandienden, besloten wij trainings kantoren in de zeven landen waar wij werken om te bouwen tot studio’s van waaruit trainers hun deelnemers online coachen. Tot corona haalden we zo’n 80 procent van onze inkomsten uit offline trainingen. Dat is sindsdien wel anders geworden…”

Weg omhoog ingezet
De directeur verwacht medio september weer op de omzet van vóór de crisis te zitten. Afgelopen maand waren er 500 aanmeldingen voor cursussen, de weg omhoog is volgens Peter van Sabben dan ook overduidelijk ingezet.     

Waar het bij de scale-up allemaal om draait: het dichten van die toenemende digitale kenniskloof in Europa. Pure noodzaak, want cijfers tonen dat Europa, daar waar het digitale kennis en digitaal leiderschap betreft, nog steeds hopeloos achterloopt op de Verenigde Staten en China. Zo staan in de top 20 van grote internetbedrijven vooral veel Amerikaanse en Chinese organisaties. En nog steeds wordt er door Europese corporates en SMB’s relatief weinig gebruik gemaakt van Big Data.

Oplossing voor tech ignorance
“En nu komt met Artificial Intelligence de tweede digitale innovatiegolf”, aldus Peter van Sabben. “Je kunt daar als bedrijf en als werknemer je ogen niet voor sluiten. En dat geldt niet alleen voor de IT-verantwoordelijke, dat geldt voor iedereen. Van ‘gewoon’ medewerker tot C-level manager. Wij bieden met onze educatie de oplossing voor tech ignorance. Innoveren of irrelevant worden? Niet moeilijk om daar antwoord op te geven.”

Growth Tribe was de eerste Academy in Europa die trainingen in Growth Hacking en Artificial Intelligence voor groei en marketing aanbood. En stilstand is achteruitgang, aldus de filosofie van het bedrijf.

Stroperig onderwijssysteem
“Universiteiten vernieuwen hun curriculum om de drie, vier jaar”, weet Van Sabben. ”Veel online trainingen worden elk jaar tegen het licht gehouden. Wij ontwikkelen continu door, updaten onze opleidingen tweewekelijks. We combineren peer-to-peer learning, projectmatige opdrachten en vaardigheden. Studenten worden voortdurend begeleid door experts uit de praktijk. Wachten op het stroperige Nederlandse onderwijssysteem, als het om digitaal innoveren gaat? Echt geen optie.”

De pionier in het digitaal re-skillen en up-skillen van volwassenen heeft als doelstelling het gapende gat tussen die zich razendsnel ontwikkelende technologie en de stagnerende kennis en kunde van werknemers te dichten.

Focus op thuiswerken
“De focus op thuiswerken, thuis leren, online is door deze crisis snel gemaakt”, zegt Peter van Sabben. “Maar bij grote corporates was die focus er al veel eerder, die lopen voorop daar waar het online betreft. Het is productiever, efficiënter. Bedrijven als Ahold, Philips en Rabobank bleken recessie proof. Natuurlijk zullen er altijd groepen zijn die meer interactie willen, wellicht over wat minder discipline beschikken. Maar dat is toch vooral mentaal. Kijk naar onze Nederlandse professoren. Die waren tot voor kort wars van online college geven. Nu zweren ze er zo ongeveer bij.”

Met het groeikapitaal van Rinkelberg Capital gaat Growth Tribe grotere projecten opzetten. Via de eigen scan survey wordt gekeken wat de digitale vaardigheden van klanten zijn, waarna er bijvoorbeeld die interne academy wordt gebouwd. “Door de scan bieden we gepersonaliseerd maatwerk”, aldus Van Sabben. “Sommige medewerkers kunnen twee hoofdstukken overslaan, hoe diep moet iemand iets leren? En wat is vervolgens stap 2? Je blijft niet meer twintig jaar in één en dezelfde baan zitten en moet je dus aanpassen, flexibel zijn. Daarbij is snelheid heel belangrijk.”

Modeshow online 
Onder de klanten van Growth Tribe zijn grote spelers als Bayer en Tommy Hilfiger. “Dat laatste bedrijf hebben we onlangs geholpen met het online organiseren van een modeshow. Online levert meteen ook een bak aan data op. Hoe lang ben je ‘aanwezig’, wie ontmoet wie, stel je wel of geen vragen, welke break out rooms bezoek je?”

Growth Tribe heeft op dit moment tachtig medewerkers en trainers in dienst, van wie er zeventig vanuit het hoofdkantoor in Amsterdam opereren. Bedoeling is straks ook in bijvoorbeeld Frankrijk en Finland lokale trainers aan te nemen. “Nu vliegen die nog vanuit Amsterdam naar Parijs en Helsinki, door lokaal te werven kunnen we dat voorkomen. Waarbij de kwaliteit voorop staat. Met veel enthousiasme praten, les krijgen van digitale genieën. Dát is onze formule en die willen we niet kwijt. En nee, wij hebben geen probleem om talent aan te trekken.”   

Gerelateerde artikelen