Grolsch-moeder Asahi geraakt door coronacrisis

Dichtgooien horeca speelt Japanse brouwer parten.

De Japanse brouwer Asahi Group, eigenaar van onder meer Grolsch, verkoopt minder bier als gevolg van de coronacrisis. Vooral het dichtgooien van horeca wereldwijd om de verspreiding van het nieuwe coronavirus in te dammen, zit de omzet van de onderneming in de weg.

Asahi schrapte zijn verwachtingen voor dit jaar en lijkt zijn dividendbeleid te willen wijzigen. Daarmee volgt de brouwer het voorbeeld van veel branchegenoten die ook gebukt gaan onder het feit dat bars en restaurants dicht moeten blijven vanwege de crisis.

Asahi heeft de laatste jaren zijn aanwezigheid wereldwijd vergroot, om daarmee minder afhankelijk te worden van de prestaties op de krimpende biermarkt in Japan. Het bedrijf gaf meer dan 20 miljard dollar uit aan overnames.

Onlangs kondigden de Japanners aan voor 11 miljard dollar de Australische brouwer Carlton & United over te nemen. Die deal moet voor de zomer rondkomen.

Gerelateerde artikelen