M&A in Manhattan: Reflecties op de Amerikaanse zakencultuur

In Amerika is 'wining and dining' met zakenrelaties aan de orde van de dag.

Door Bob Lemmens

Zo’n anderhalf jaar geleden heb ik bij senior management mijn ambitie te kennen gegeven om een tijd in New York te werken voor ING. Als M&A Vice-President had ik inmiddels redelijk wat deal ervaring opgedaan en ik wilde die ervaring inzetten in het Amerikaanse team. Daarnaast zag ik er naar uit om te ervaren hoe de Amerikaanse manier van zakendoen nou echt in de praktijk werkte. ING vindt het belangrijk om haar medewerkers buitenland ervaring te laten opdoen, en heeft ook baat bij uitwisseling van best practices tussen internationale kantoren. De bank heeft daarom toen een opdracht van een jaar in het kantoor van ING in New York georganiseerd. Mijn vriendin – die eveneens bij ING werkt in een ander domein – kreeg eenzelfde kans en zo verruilden we in oktober 2022 het ING-kantoor in Amsterdam Zuidoost voor de skyline van Manhattan.

Wat me direct opviel in het Amerikaanse bedrijfsleven was de subtiliteit en diplomatie in de communicatie. In tegenstelling tot de directe Nederlandse zakencultuur, waar scherpe duidelijkheid als een waarde wordt beschouwd, geven Amerikanen de voorkeur aan sensitiviteit en kan Nederlandse directheid soms ongepolijst en tactloos overkomen. Ik kreeg al snel door dat aanpassingsvermogen belangrijk is om goede en effectieve relaties met Amerikanen op te bouwen en de lokale kantoordynamiek te navigeren.

Een andere eyeopener was de enorme nadruk op relaties opbouwen. In Nederland vinden we netwerken belangrijk en leuk, maar in New York is het een ware kunstvorm. Waar er in corporate Nederland soms wat wenkbrauwen fronsen als er een uitgebreid, luxe diner met een klant wordt georganiseerd om business binnen te halen, is in Amerika wining and dining met zakenrelaties aan de orde van de dag en vrij gebruikelijk bij het creëren van een hechte klantrelatie. Het opent deuren die anders gesloten zouden blijven en wordt als heel normaal gezien. Ook ligt er meer focus op het samenbrengen van experts en sleutelfiguren uit verschillende sectoren vanuit het hele land. ING springt daar slim op in door een groot scala aan netwerkevenementen met klanten te organiseren, maar ook door dealmakers de mogelijkheid te geven klanten uit te nodigen voor bijvoorbeeld sportwedstrijden of concerten in Madison Square Garden.

Waar ING een gevestigde naam heeft in de Benelux met een leidende positie op de League Tables, is het M&A team in New York nog klein en vooral gefocust op specifieke sectoren. De markt in Amerika is echter groot, en ING heeft een sterk netwerk vanuit andere Amerikaanse zakelijke producten en leningen verspreid over verschillende sectoren. Dat biedt een aantrekkelijke groeikans en recent heeft de bank daarom de komst van nieuwe senior dealmakers aangekondigd. Ik zal binnenkort mijn tijdelijke opdracht daarom ook gaan omzetten in een permanente plaatsing om mee te helpen die groei te realiseren.

Na een jaar te hebben gewerkt in the Big Apple kan ik niet anders dan terugkijken op een onvergetelijke ervaring. Een internationale stap beschouw ik als een absolute verrijking, zowel op persoonlijk als professioneel vlak, en het voelt goed bij een bedrijf te werken dat een internationale carrière op waarde schat.

Bob Lemmens is Vice President Corporate Finance bij ING

ING is platinum partner van de M&A Community

Gerelateerde artikelen