Fusie in de VS kan leiden tot spoorbedrijf van kwart biljoen

De fusie Union Pacific en Norfolk Southern was jarenlang verboden.

De Amerikaanse railvervoerder Union Pacific bespreekt een fusie met collega spoorbedrijf Norfolk Southern. Als het tot een fusie komt, ontstaat er een Amerikaans spoorbedrijf met een waarde van een kwart biljoen dollar (250 miljard). Een dergelijke fusie tussen dit soort grote spoorbedrijven was jarenlang verboden, maar onder de huidige Amerikaanse regering waait er een andere wind.

Bovendien heeft een andere grote spoorwegdeal – de Noord-Zuid-unie van Canadian Pacific en Kansas City Southern in 2021 – de wettelijke toets wel doorstaan. Het verbod tussen een andere fusie van spoorbedrijven heeft daardoor de schijn van verouderd zijn. Buurland Canada staat wel toe dat spoorwegen zich uitstrekken van de Atlantische Oceaan tot de Stille Oceaan.

Vena betoogt dat vrachtvervoer een serieuze concurrent is van het spoorvervoer, wat de antitrustzorgen zou moeten verminderen. Hij heeft er scherpzinnig op gewezen dat Trumps inspanningen om de binnenlandse industriële productie te stimuleren het transcontinentale transport zullen vergroten, en daarmee de noodzaak om het spoornetwerk te stroomlijnen.

De operationele ratio van Union Pacific, die de lopende kosten voor het onderhoud van het netwerk meet als percentage van de omzet, bedraagt iets minder dan 60 procent. Die van Norfolk Southern in 2024 was 66 procent, wat wijst op ruimte voor bezuinigingen.

Verwacht wordt dat vakbonden, vervoerders en concurrerenten de tegenaanval gaan openen als het tot een deal zou komen tussen de spoorgiganten.

Related articles