Frontline Ventures haalt 200 miljoen dollar op

De investeerder wil B2B-softwarebedrijven groot maken op de Amerikaanse manier.

Frontline Ventures helpt B2B-softwarebedrijven met nieuwe investeringsfondsen van 200 miljoen dollar.

Frontline Ventures, een durfkapitaalinvesteerder in B2B-softwarebedrijven, kondigt vandaag twee nieuwe investeringsfondsen aan van in totaal 200 miljoen dollar.

Deze nieuwe fondsen, genaamd Frontline Growth en Frontline Seed, richten zich op de trans-Atlantische uitbreiding van B2B-softwarebedrijven en stimuleren daarmee innovatie in zowel Noord-Amerika als Europa. Met dit kapitaal wil Frontline Ventures ambitieuze B2B-softwarebedrijven wereldwijd helpen groeien om marktleider te worden en uiteindelijk naar de beurs te gaan.

Frontline Ventures werd gelanceerd om de Amerikaanse mentaliteit rondom durfkapitaal naar Europa te brengen. De Verenigde Staten en Europa zijn de twee belangrijkste markten als het gaat om technologische innovatie. Frontline Ventures helpt bedrijven in Europa uit te breiden naar de VS en vice versa en biedt daarmee uitstekende ondersteuning en een groot netwerk.

Het Seed-fonds heeft in de afgelopen tien jaar al meer dan tachtig investeringen gedaan in Europese startups. Meer dan zeventig procent van deze bedrijven al zijn overgestapt naar een Series A financiering en zestig procent daarvan is uitgebreid naar de Amerikaanse markt. In Nederland investeerde Frontline vanuit dit fonds in Baserow en Insify

Het Growth-fonds, dat vijf jaar geleden is opgericht, heeft meer dan twaalf Noord-Amerikaanse bedrijven gesteund met ambities om uit te breiden naar de Europese markt. Onder leiding van Brennan O’Donnell en Stephen McIntyre richt het zich op bedrijven tussen Series B en Series D. Bekende portefeuillebedrijven van het Growth-fonds zijn onder andere MosaicML, Lattice, Vanta, Attentive en Navan. Het fonds verwacht binnen het komende jaar de eerste beursgang te realiseren.

“Hoewel het traditioneel een markt is dat vaak door Amerikaanse ondernemers over het hoofd wordt gezien, is Europa goed voor meer dan dertig procent van de wereldwijde omzet van top presterende B2B-softwarebedrijven bij een beursgang”, vertelt Brennan O’Donnell, Partner bij Frontline Growth. “Ons doel bij Frontline is om de kloof tussen de Amerikaanse en Europese markten te overbruggen, en tegelijkertijd een platform te bieden voor B2B-softwarebedrijven om wereldwijde marktleiders te worden.”

Gerelateerde artikelen