Experts Drake Star Partners klaar voor transitie
Toen hij nog bestuurder was bij Lotus kreeg Dominique Houde uiteraard ook een snelle auto van de zaak. "Dat verkortte mijn reistijd aanzienlijk," grapt de uit het Franse deel van Canada afkomstige M&A-adviseur. "Maar de tijden veranderen: de voorlopers van de autotechniek zijn niet de snelle sportwagens, maar de elektrische auto’s voor alledag. In mijn tijd bij Lotus zag ik al snel dat er prachtige kansen lagen voor de elektrische auto. “Met een team van ingenieurs hebben wij bijvoorbeeld de eerste generatie Tesla’s geassembleerd”
Houde heeft dan ook voor verschillende uitbaters van laadpalen en oplaadstations in de Verenigde Staten en Europa groeikapitaal opgehaald bij onder meer Daimler en BMW. Vervolgens stapte hij over naar Allego, een Nederlandse uitbater van laadpalen en oplaadstations, waar hij op grote schaal institutioneel kapitaal heeft aangetrokken voor een pan-Europees laadinfrastructuurproject. Geen slechte zet: "Allego is nu de grootste Europese partij op het gebied van opladers." De ervaring die Houde opdeed in de auto-industrie, en ook als oprichter van Autotech Ventures, een venture-capital-firma gericht op snelgroeiende auto-techbedrijven in Silicon Valley, neemt hij nu mee naar Drake Star Partners. Met een groeiend aantal deals in de (elektrische) mobiliteitssector zijn het spannende tijden voor de nichespeler in deze business.
Specialisatie
Het is volgens Houde geen toeval dat er binnen Drake Star Partners een gespecialiseerd team is gevormd, operationeel voor mobiliteit, energietransitie en smart-cities. "Er is een grote noodzaak tot specialisatie, omdat de businessmodellen en de manieren van waardecreatie snel veranderen. De Big Four en traditionele zakenbanken benaderen deze sectoren nog vanuit ouderwets denken, waardoor ze de gevoeligheden en veranderingen niet goed weten te doorgronden. Neem elektrificatie. Je zou bijvoorbeeld kunnen denken: oh, een laadstation, dat is eigenlijk net een soort benzinestation, maar de verschillen tussen die twee zouden niet groter kunnen zijn." En precies die verschillen begrijpen, is de meerwaarde die Houde ziet. Drake Star Partners is altijd al gespecialiseerd geweest in innovatie door middel van technologische ontwikkelingen en begrijpt dus hoe technologie het leven van consumenten en bedrijven in een rap tempo kan veranderen. "Als je de dynamiek niet begrijpt, ben je nergens."
Disruptie in de automotive en energiemarkt wordt gedreven door technologie, maar de meerwaarde komt soms uit verrassende hoeken – zoals connectiviteit in de auto, vroeger niet meer dan een radiootje. "Eerst ging het om het ontwikkelen van infotainment en hoe de auto weer de data naar buiten stuurde. Inmiddels is dat opgelost en gaan we door met de volgende vraag: hoe bouw je het beste een verdienmodel op basis van die data, op een manier die ook nog ethisch verantwoord is. Dit heeft tot veel relevante innovatie geleid waarvan we continu op de hoogte moeten blijven."
Er is geen ruimte meer voor generalisten. De moderne M&A-adviseur moet niet alleen Excel-sheets begrijpen, maar ook als een halve strategieconsultant, of in dit geval, ingenieur het product en de achterliggende technologie begrijpen, evenwel zonder het uiteindelijke doel uit het oog te verliezen. Frank Verbeek, managing partner bij Drake Star: "We zijn geen strategieconsultants, maar dealmakers. We proberen een duidelijke visie te formuleren over waar de markt naartoe gaat en daar de beste deals in te sluiten." Houde vult aan: "Wat ik leuk vind aan deze strategie, is dat ik niet alleen de hoogkwalitatieve dienstverlening vanuit een M&A-optiek kan leveren, maar ook met ondernemers kan werken om traditionele sectoren te veranderen. Dat is vrij zeldzaam."
Experts
Maakt een kleine zakenbank wel kans in een sector die gedomineerd wordt door enorme multinationals? Verbeek: "We zijn natuurlijk – en gelukkig maar – geen Goldman Sachs. We zijn niet alleen veel kleiner, maar we hebben ook niet de wereldwijde reputatie van dergelijke firma’s. Om de concurrentie aan te kunnen, proberen we onze dienstverlening te versterken met senior-adviseurs uit de sector. De eerste die ik wil noemen, is Mel Kroon, voormalig CEO van Tennet, de Nederlands-Duitse netwerkbeheerder. Het elektriciteitsnetwerk is extreem belangrijk voor de energietransitie, want alles komt uiteindelijk neer op de kwaliteit van de stroomvoorziening. Je moet altijd 99,9 procent van de levering kunnen garanderen. Met oplaadstations, wind- en zonne-energie verandert er veel, vooral in de piekbelasting en de piekmomenten in de vraag van het netwerk. Met een expert als Mel Kroon aan boord, hebben we een veel beter idee waar de markt naartoe gaat."
Ook de voormalig CEO van Hertz International, Michel Taride, de voormalig bestuurslid van NXP Semiconductors en EVP van Philips, Hein van der Zeeuw, en de voormalig boardmember van zowel GM als Geely en dus van Volvo, Carl-Peter Forster, hebben zich sinds kort aangesloten bij Drake Star Partners. “Met Taride hebben we een ervaren bestuurder aan boord gehaald die de dynamiek van grotere autovloten goed weet te doorgronden.” Van der Zeeuw heeft een ongeëvenaarde ervaring met innovatie binnen de halfgeleider (semiconductor) industrie. Forster is betrokken geweest bij de overname van de Zweedse autofabrikant Volvo door de Chinese partij Geely. Met de daaropvolgende elektrificatie van het merk, maakte hij exact de aardverschuiving in de auto-industrie mee als waar Drake Star Partners zich op richt. “Ten slotte publiceren we binnenkort weer een grote aankondiging van een nieuwe senior advisor, die momenteel de functie bekleedt als Chief Innovation Officer van een organisatie die niet enkel wereldberoemd is om ruimtevaarttechnologie, maar ook van zeer geavanceerde technologie die binnen afzienbare tijd mainstream wordt”
Nederland Molenland
Drake Star Partners heeft tien kantoren in belangrijke grote wereldsteden, dus ook in Amsterdam. De firma is gespecialiseerd in M&A-advies in diverse technologiesectoren. Wereldwijde dekking is cruciaal, omdat disruptie in mobiliteit en de energietransitie mondiale bewegingen zijn, en zeker niet iets Nederlands. Toch zit de expertise in deze sectoren in Amsterdam. Hoe komt dat? Verbeek: "Mede dankzij de overname van NewMotion door Shell, een transactie die wij hebben begeleid, hebben we een grote bekendheid in de sector gekregen. Als je zaken doet met zo’n grote partij en een opvallende deal sluit, dan krijgt de hele financiële wereld dat op zijn Bloomberg-terminals te zien. Komt het op Bloomberg, dan neemt de BBC het meteen over. Vervolgens word je snel gevonden door ondernemers en investeerders in hetzelfde segment." Een soort omgekeerde guerrilla-marketing, met grappig genoeg dankzij een toen nog dominant fossiele partij. De mooie deal aan de start is niet de enige reden dat Nederland werd uitverkoren. "We zijn hier in Nederland ontzettend goed verbonden en lopen nu nog voorop qua technologische ontwikkelingen. Er zijn sterke onderzoekspartijen en innovatieve energiebedrijven, en de overheid investeert fors in de omschakeling. Duurzame mobiliteit en energietransitie staan hier al hoog op de agenda. Kijk bijvoorbeeld naar de elektrische bussen die in steeds meer steden rijden. Onze track-record in de sector trekt internationaal de aandacht. Klanten en investeerders komen dan ook uit de hele wereld, van de Westkust van de Verenigde Staten tot in Israël en Korea.” En de mobiliteitstransitie? Bij Drake Star Partners Amsterdam is die in elk geval ingezet. Verbeek: "We hebben geen leaseauto’s bij het bedrijf, we hebben een elektrische scooter van de zaak en ik kom met de fiets naar mijn werk."