Einde van de flitsbezorging in Europa door vertrek Getir

De markt voor flitsbezorging van boodschappen is inmiddels sterk afgekoeld.

Zoals verwacht heeft flitsbezorger Getir aangekondigd uit Nederland te vertrekken. Ook gaat het bedrijf het weg uit het Verenigd Koninkrijk, Duitsland en de Verenigde Staten. Met het vertrek van Getir zal ook haar merk Gorillas uit Europa verdwijnen. In maart had Getir nog het voornemen om bezorgdienst Flink te kopen.

Tijdens de coronapandemie groeiden flitsbezorgers van boodschappen nog sterk. Maar die markt is inmiddels sterk afgekoeld door de onzekere economie en inflatie, waardoor consumenten minder snel geld uitgeven. Ook is er felle concurrentie op de markt voor boodschappenbezorging.

In augustus vorig jaar maakte Getir nog bekend 2500 banen te schrappen, wat neerkwam op ongeveer tien procent van het totale personeelsbestand. Ook zei Getir toen dat het bedrijf vertrekt uit meerdere Nederlandse steden omdat het aantal bestellingen erg beperkt was. De flitsbezorger was nog wel actief in Amsterdam, Amstelveen, Den Haag, Haarlem, Rotterdam en Utrecht.

Getir zegt zich met het nieuwe besluit beter te kunnen richten op groei in thuismarkt Turkije. Met een investeringsronde is geld opgehaald om verder te investeren in de Turkse tak. De markten waaruit Getir vertrekt, zijn verantwoordelijk voor zeven procent van de wereldwijde omzet. De Amerikaanse onlinesupermarkt FreshDirect, een dochteronderneming van het in 2015 opgerichte bedrijf, blijft wel actief in de VS.

Vorig jaar nam Getir al afscheid van Italiƫ, Spanje en Portugal. Toen waren er ook al berichten in zakenmedia dat het bedrijf een vertrek uit Nederland overwoog. Onlangs meldde de Britse nieuwszender Sky News op basis van bronnen dat een vertrek uit Nederland aanstaande was. Het bedrijf zelf wilde toen nog niet reageren op die marktgeruchten.

Met de move van Getir lijkt de vraag van dit MenA-artikel uit 2022 – Flitsbezorgers: investeringskans of kansloos businessmodel? – ook beantwoord te zijn.

Gerelateerde artikelen