E-home dienstverlener econic: meer marktaandeel door M&A

In de snel groeiende markt van e-homes wil scale-up econic een aanzienlijk marktaandeel veroveren.

Jaap Smid (46) wordt per 1 september 2021 Chief Financial Officer (CFO) van econic. Smid is afkomstig van ProRail, waar hij de functie van financieel directeur bekleedde. Bij econic volgt hij Rutger Geelen op, die de functie de afgelopen periode op ad-interimbasis heeft ingevuld. Met de aanstelling van de nieuwe CFO wil econic verder professionaliseren en de internationale groei versnellen.

Econic, een dienstverlener in de groeiende e-homes markt, groeit hard verder. In achttien maanden nam het bedrijf drie (internationale) bedrijven over en verdubbelde het zijn workforce tot 140 energiespecialisten. Om de ambities en de groei voort te zetten was het aanstellen van een CFO met internationale financiële ervaring een vanzelfsprekende keuze, aldus Joris Jonker, een van de ondernemers achter econic. Jonker is de oprichter van de slimme thermostaat TOON, een systeem dat energieverbruik voor consumenten inzichtelijk maakt. Dat verkocht hij in 2016 aan Eneco.

Smid kijkt ernaar uit om te starten in zijn nieuwe functie: “De duurzame missie, de unieke klantpropositie en de persoonlijke service maken van econic een bedrijf dat in staat is de energietransitie te versnellen. In de afgelopen drie jaar heeft het bedrijf bewezen te beschikken over de mensen en de mogelijkheden om woningbezitters te verleiden om de stap naar een duurzaam en comfortabel huis te zetten. Een stap die hoognodig is om het gebruik van fossiele energiebronnen substantieel terug te dringen.”

Econic is een relatief nieuwe speler in die transitie, zonder legacy en dus in staat om met een frisse blik én een uniek business model, te scoren. Dat zegt Smid in een interview met CFO.nl. “Er is in Europa geen tweede bedrijf dat de volledige verduurzaming van woningen verzorgt, en alles uit handen neemt”, aldus de nieuwe CFO. “Van de eerste ontwerpen tot de installatie, het onderhoud en – uiteindelijk na 15 jaar– de recycling. Zonder dat huiseigenaren daar forse investeringen ‘aan de voorkant’ voor moeten doen. Want voor een vast bedrag per maand maakt econic van een woning-oude-energiestijl een CO2-neutrale e-home.

Alleen betalen voor gebruik
Niet afwachten, maar aanpakken is de werkwijze van econic. Door gebruik van duurzame warmte- en energiesystemen een comfortabele en zorgeloze woonomgeving creëren. Zonder hoge investeringen, maar door alleen te betalen voor dat gebruik. 

“Mijn rol als CFO is mede het bestendigen van de financiële groei en de voorbereiding van verschillende Europese fusies en overnames, competenties waarmee ik ook bij vorige werkgevers van doen had”, legt hij uit. “De ambitie van econic is jaarlijks twee tot drie keer te groeien. Vorig jaar verduurzaamden we 5.000 woningen, dit jaar hopen we op 10.000 contracten te komen. Dat lijkt niet veel, maar als dat elke twaalf maanden twee tot drie keer wordt vergroot, gaat het snel. En met die groei in omzet, daalt de CO2-uitstoot navenant. Want daar gaat het uiteindelijk om.”

Groeien door overnames
Naast autonome groei, wil econic verder marktaandeel veroveren door M&A, door nog ontbrekende kennis in huis te halen. Schaalbaarheid van de processen is heel belangrijk. CFO Smid noemt een recent voorbeeld waardoor die ambitie verwezenlijkt moet worden. “We hebben een bedrijf in Duitsland overgenomen en zijn daardoor nu in deelstaat Noordrijn-Westfalen – met een vergelijkbare oppervlakte als Nederland – succesvol. De Duitse markt is lastig, want gefragmenteerd. Maar ook enorm groot. En we kijken nu ook al naar interessante partijen in Frankrijk, Italië en het Verenigd Koninkrijk.”

Over de uitdaging op de eigen, nationale markt: “Nederland heeft toegezegd in 2050 compleet duurzaam te wonen. Om dat te bereiken, moeten dagelijks 1.000 huizen tot CO2-neutraal worden getransformeerd. Van die 1.000 woningen willen wij er 200 voor onze rekening nemen. En een dergelijk percentage straks dus ook in andere Europese landen. Geweldige uitdaging, helpen een wereld te creëren die beter is voor mens en natuur. Bij econic is ambitie genoeg, ondernemerschap in overvloed”, besluit Smid. 

Gerelateerde artikelen