DutchFounders willen met nieuw fonds onnodige tussenhandel elimineren
Het Dutch Founders Fund is een ‘early stage’ venture capital fonds uit Amsterdam dat is opgericht door bekende Nederlandse ondernemers zoals Laurens Groenendijk (Just Eat, Treatwell, Miinto, Hiber), Patrick Kerssemakers (fonQ), Bas Beerens (WeTransfer), Hidde Hoogcarspel (Spacebuzz) en Remco van Zanten (ex Booking, Zalando, BCG).
De Amsterdammers melden op 20 januari 2022 dat zij hun tweede fonds hebben opgericht, waarmee ruim 60 miljoen euro aan durfkapitaal is opgehaald. Het nieuwe fonds richt zich specifiek op marktplaatsen, waarbij het aansluit bij de bredere trend van fondsen die een niche claimen.
DutchFounders, dat is opgericht in 2019, rekent inmiddels 16 startups tot haar portfolio. Tot haar portfolio behoren: YourCampus, Shypple, Vintage Cash Cow, Lumaly, Blanco, Nostics, Reveall, Veylinx, Wonderkind, Voicebooking, Fleks, Minimum, Caya en Tracedock (exit CM.com). Het fonds heeft in totaal bijna 100 miljoen euro in beheer.
Focus op online marktplaatsen
Amper twee jaar na de oprichting van hun eerste fonds, kondigt DutchFounders vandaag fonds II aan. Het geld is bedoelt als groeikapitaal voor alleen de beste online marktplaatsen. Zo speelt het fonds in op hun kennis en kunde in het bouwen van digitale platformen zoals Just Eat, Treatwell, WeTransfer en fonQ.
Laurens Groenendijk, mede-oprichter van het fonds, legt uit waarom het fonds op marktplaatsen focust. “Cruciale bedrijfsprocessen zoals logistiek en inkoop gebeuren nu vaak nog volledig offline. Dat moet en kan anders. Wij focussen op startups die de gehele supply chain herzien, waardoor vraag en aanbod elkaar een stuk sneller vinden. Je staat versteld van hoeveel onnodige tussenhandel er nu nog plaatsvindt.”
Het fonds omarmt juist marktplaatsen omdat het businessmodel voor een betere en eerlijke wereld zorgt. Groenendijk vervolgt: “naast efficiëntie, zorgt een marktplaats ook voor transparantie en eerlijkere verdeling van middelen. Een aantal jaar geleden was het meestal één dominante speler die de dienst uitmaakte. Nu kunnen zowel koper als verkoper onderhandelen voor een betere prijs, bestellingen volgen, reviews vergelijken, en sneller bediend worden. De opmars van marktplaatsen heeft meer balans gebracht tussen vraag en aanbod.”
No nonsense aanpak
De investeerders kijken een stuk verder dan Nederland. Ruim 70 procent van het fonds is gereserveerd voor startups over de grens. Ook is het fonds op zoek naar marktplaatsen die veel meer doen dan alleen vraag en aanbod samen brengen. Denk bijvoorbeeld aan het faciliteren van betalingen, het zorg dragen voor de logistiek of het integreren van web3 toepassingen. Zulke bedrijven zijn schaars in Nederland. Daarom richt het fonds zich tot Europa.
De ondernemersachtergrond van het DutchFounders team blijft een van hun grootste troeven. Ook staan de Amsterdammers bekend om hun pragmatische, directe werkwijze; no nonsense. Het fonds biedt all-round support: van finance to PR en van HR tot productontwikkeling. “Wij bieden een totaalpakket voor ondernemers in de vroegste fase van hun bedrijf”, aldus Groenendijk.
Voor institutioneel geld was geen plek: het nieuwe fonds kent wél een breed scala aan zo’n 100+ bekende (tech-)ondernemers die zich als investeerder hebben aangesloten. "Wij weten uit ervaring hoe het is om met veel verschillende stakeholders om te gaan en hoe je verschillende early-stage obstakels overwint. Een bedrijf starten is makkelijk; een bedrijf bouwen een heel stuk moeilijker. Daarom geloven wij in intensieve samenwerking, van idee tot de Series A.”
De redactie van MenA.nl spreekt de founders volgende week over de plannen van het fonds.