Drie jaar na de fusie valt Warner Bros. Discovery uiteen

Ouderwetse filmbedrijven VS lijden onder streamingtijdperk.

Het Amerikaanse media- en entertainmentconcern Warner Bros. Discovery gaat zich opsplitsen in twee beursgenoteerde ondernemingen. De streaming- en filmstudio-activiteiten zullen worden gescheiden van de tv-netwerkactiviteiten, een proces dat medio volgend jaar moet zijn afgerond. Door de verandering vallen bijvoorbeeld streamingdienst HBO Max en nieuwszender CNN straks niet meer onder hetzelfde bedrijf.

Topman David Zaslav zal het streaming- en studiobedrijf gaan leiden, dat bestaat uit de filmstudio-activiteiten en streamingdienst HBO Max. Financieel directeur Gunnar Wiedenfels wordt topman van Global Networks, dat bestaat uit de tv-zenders CNN, TNT Sports en Discovery.

Dat laatste bedrijf zal wel een belang van maximaal twintig procent in de streaming- en studiotak behouden, die het te gelde zal maken om schulden af te lossen.

Op Wall Street was al langer speculatie dat Warner Bros werkte aan een spliting. Het concern heeft onlangs al een herstructurering in twee divisies afgerond om in te spelen op de verschuiving van traditionele betaaltelevisie naar nieuwe online-opties. Het concern is ontstaan uit een fusie in 2022 tussen Warner Media en Discovery. De omzet in dat jaar bedroeg 52 miljard dollar. In 2023 verkocht het bedrijf de muziekrechten, om de schuldenberg te verlichten.

Meerdere mediabedrijven kampen met het probleem dat hun aanbod voor kabeltelevisie steeds minder oplevert, terwijl met onder meer streaming juist veel groei valt te behalen, al zijn daarvoor wel forse investeringen vereist.

Rivaal Comcast sloeg eerder al een vergelijkbare weg in. Het bedrijf splitste NBCUniversal op in kabelconcern Versant en de rest, waaronder het NBC-omroepnetwerk, streamingdienst Peacock en de Universal Studios-pretparken.

Vorig jaar werd het verouderde filmbedrijf Paramount verkocht aan rivaal Sundance. Paramount staat voor de uitdaging om een nieuw mediabedrijf te bouwen dat winstgevend kan zijn in het digitale tijdperk.

Related articles