DPG wil Deense kranten kwijt voor 100 miljoen

De synergie met de Deense media is nooit goed van de grond gekomen.

De Belgisch-Nederlandse uitgever DPG Media wil de Deense media die het bezit verkopen. Het gaat om Berlingske Media, dat sinds 2010 in handen is van DPG. Gegadigden hebben adviseurs ingehuurd om een bod voor te bereiden. De biedingen kunnen oplopen tot 750 miljoen Deense kroon, omgerekend ruim honderd miljoen euro.

Dat melden Deense media. De Deense mediagroep omvat onder andere de krant Berlingske, een van de oudste ter wereld. De eerste editie verscheen in 1749. Ook de titels Weekendavisen, Euroinvestor en B.T. gaan de deur uit. Vooral B.T., dat uitsluitend online verschijnt, zou stevige verliezen veroorzaken.

Potentiële kopers zijn volgens Deense media diverse Scandinavische partijen. De namen van de Noorse Schibsted-groep, het Zweedse Bonnier en JFM (voorheen Jysk Fynske Medier) worden genoemd.

Deze bedrijven doen ook in Nederland nog belletjes rinkelen. Schibsted uit Noorwegen is de oprichter van Adevinta, de moedermaatschappij van Marktplaats.nl. Bonnier verkocht in 2018 de puzzeltijdschriften aan Keesing Media Groep, een voormalig onderdeel van de Telegraaf Media Groep.

De voorgenomen verkoop is nog niet bevestigd door DPG Media. De eventuele exit zou betekenen dat DPG zich terugtrekt op de twee thuismarkten Nederland en België. Volgens NRC kwam de synergie met de Denen nooit goed van de grond, mede door taalproblemen.

Afgelopen jaar haalde DPG in Denemarken een omzet van 104 miljoen euro met een EBITDA van acht miljoen. Ter vergelijking: de EBITDA voor heel DPG kwam in het laatste boekjaar uit op 360 miljoen euro.

Gerelateerde artikelen