DPG Media wint wel strijd om RTL België

Het Belgische mediabedrijf DPG Media, de uitgever van onder meer het AD, de Volkskrant, NU.nl en verschillende regionale kranten, neemt RTL België over. Met de overname is een bedrag van 250 miljoen euro gemoeid.

DPG trok met de overname op met de Franstalige branchegenoot Rossel, dat de krant Le Soir uitgeeft.

Berichten over een overname van RTL België door DPG deden al langer de ronde, nadat de Europese radio- en televisiegroep RTL de Belgische en Nederlandse activiteiten drie maanden geleden in de etalage had gezet. DPG werd eerder ook gelinkt aan een overname van RTL Nederland. Maar hier greep het mediaconcern mis. De Nederlandse tak van RTL ging uiteindelijk samen met mediabedrijf Talpa van mediamagnaat John de Mol.

RTL België is onder andere de Franstalige marktleider in televisie en radio. De tv-zenders van de groep hadden vorig jaar een gecombineerd marktaandeel van 36,1 procent. Rossel was tot eind vorig jaar minderheidsaandeelhouder van RTL België, maar verkocht dat belang aan moederbedrijf RTL. DPG ziet met de overname van RTL België zijn kans schoon om een nationale dekking te krijgen en een sterkere positie uit te bouwen bij adverteerders. DPG heeft in België al de televisiezenders van VTM in zijn bezit.

Gerelateerde artikelen