‘Docdata te klein voor groeiambities klanten’
De internetverkopen groeien hard, en daar willen ook grote bezorgbedrijven als DHL en PostNL hun graantje van meepikken. Zij komen steeds vaker in het vaarwater van Docdata. Klanten willen bovendien steeds vaker werken vanuit grote distributiecentra. Dat vergt investeringen waarvoor Docdata de benodigde schaalgrootte mist.
Een verkoop aan Ingram Micro voor omgerekend zo’n 155 miljoen euro is volgens Alting von Geusau niet alleen vanuit strategisch oogpunt de beste oplossing, maar ook financieel. Het Amerikaanse bedrijf bood eenvoudigweg een stuk meer dan een andere gegadigde waar Docdata het afgelopen jaar mee onderhandeld heeft.
De topman zei dat Docdata al vijf jaar in de belangstelling staat maar benadrukte dat het zelf nooit actief op zoek is geweest naar een koper. ‘Wij zijn altijd benaderd door andere partijen.’ De meeste daarvan haakten evenwel af omdat zij de vraagprijs te hoog vonden. Daardoor bleven uiteindelijk twee gegadigden over.
Niemand bleek bereid een bod te doen op heel Docdata, dat in IAI ook nog een divisie heeft die apparatuur maakt voor de beveiliging van documenten. Voor dat zwak presterende onderdeel worden de strategische mogelijkheden onderzocht. Er zijn partijen geïnteresseerd in een overname, zei Alting van Geusau.
Bij IAI werken na afronding van een nog lopende reorganisatie iets meer dan vijftig mensen. Docdata mikt erop een oplossing te vinden voor het onderdeel voordat de verkoop van de e-commercetak wordt afgerond. Dat zal naar verwachting eind dit jaar het geval zijn, mits de aandeelhouders dan hun goedkeuring geven.
In geen geval zal Docdata IAI aan zijn lot overlaten, zei Alting von Geusau, die zelf de e-commercetak zal blijven leiden. Op zijn minst wordt gezorgd dat een winstgevend bedrijf achterblijft, met toekomstperspectief en voldoende financiële middelen.
(ANP)