DHL neemt pakketkluizen Smartmile over

DHL Parcel neemt de exploitatie van Smartmile’s netwerk van pakketautomaten in Nederland over.

Door de aankoop van de 85 pakketautomaten in combinatie met het in licentie gebruiken van de Smartmile-software, kan DHL haar innovatietempo in Nederland verder versnellen. Smartmile heeft de ambitie om een wereldwijd, CO2-negatief netwerk op te bouwen, waar alle partijen in het bezorgproces op kunnen aansluiten. Van koeriersbedrijven tot retailers, innovatieve startups en lokale fietskoeriers tot klanten. De bijbehorende software verbindt elk bedrijf dat betrokken is bij de bezorging met dezelfde pakjesautomaten en vernieuwt de bezorging van de deur naar de magazijnen. Dit leidt tot minder verplaatsingen en uitstoot, minder verkeer in stadscentra en een goede klantervaring.

Smartmile bezit 150 pakketkluizen in Finland en is bezig de eerste Smartmile Hubs op de Duitse markt te lanceren om ook daar een duurzaam bezorgecosysteem te bouwen. In Nederland bouwde de startup een netwerk van 85 pakjesautomaten. DHL is vanaf dag één aangesloten bij het Smartmile-netwerk.

Om een landelijk dekkend netwerk in Nederland te realiseren zijn er honderden van deze pakketautomaten nodig, wat alleen mogelijk is door samen te werken met een financieel sterke partner als DHL. DHL heeft al een paar honderd pakketkluizen die draaien op eigen software. De 85 Smartmile lockers zijn een aanvulling op het DHL-netwerk en zullen gedeeld worden met DHL Express en waarschijnlijk nog meer. Het experiment van 12 maanden zal bepalen of DHL de software van Smartmile in licentie gaat gebruiken voor een groter deel van het eigen kluizennetwerk.

De overname past in de duurzaamheidsstrategie van DHL. Het koeriersbedrijf maakt gebruik van het grootste elektrische wagenpark van Nederland, dat de komende maanden wordt uitgebreid van 1400 naar 2000 elektrische voertuigen. De andere auto’s rijden op groene diesel. Dankzij verschillende bezorgopties kan DHL bij de eerste poging zoveel mogelijk pakketten afleveren, waardoor de CO2-voetafdruk van online winkelen niet groter is dan traditioneel winkelen. 

Gerelateerde artikelen