Deze fusiebedrijven wilden naar Nederland komen

Sinds 2000 is Nederland minstens zes keer genoemd als hoofdzetel voor fuserende multinationals. Een feest voor Nederlandse advocaten.

[scroll naar beneden voor alle zes Nederlandse hoofdkantoorfusies]

De redenen om de statutaire hoofdzetel in Nederland te vestigen zijn divers. Bedrijven zoeken ‘politiek neutraal terrein’, een belastingparadijs, bescherming tegen vijandige overnames of het flexibele vennootschapsrecht van het Delaware van Europa in combinatie met een handige Nederlandse advocaat. 

De verschillende aanleidingen leiden tot interessante constructies, waarbij bedrijven soms hun hele hebben en houden samenvoegen in Nederland, of alleen een postadres met een mooie vergaderkamer. De fusies lopen vaak spaak. Drie van de zes zijn afgeblazen.

Bij de fusiebesprekingen tussen Fiat en Renault zijn ze er nog niet uit. In de aankondiging werd Nederland genoemd als de plaats voor het hoofdkantoor, maar inmiddels staat dat weer op losse schroeven. Het bedrijf komt wel onder een Nederlandse holding, maar Parijs en Londen hebben de beste papieren voor het operationele hoofdkantoor.  

Bij de Fiat-Renault deal zijn onder andere advocatenkantoren Sullivan & Cromwell, Skadden Arps en Loyens & Loeff betrokken. 

2000: Airbus verhuist van Leiden naar Toulouse

In 2000 fuseerden DaimlerChrysler Aerospace (Duits), Aérospatiale-Matra (Frans) en Construcciones Aeronáuticas (Spaans) onder de vlag van EADS met het juridische hoofdkantoor in Leiden (waar ze ook een ruimtevaartafdeling runnen, zie foto). Na een reorganisatie en naamsverandering heeft de Airbus Group in 2014 de Naamloos Vennootschap (N.V.) verruilt voor de société par actions simplifiée (s.a.s.). Het adres van het juridische hoofdkantoor is nu gelijk aan die van het operationele hoofdkantoor in Toulouse, Frankrijk.

EADS heeft Nederlandse advocaten een hoop werk bezorgd. Zo waren er bij een herstucturering in 2012 maar liefst zeven Nederlandse advocatenkantoren betrokken, te weten: NautaDutilh, Clifford Chance, Stibbe, De Brauw Blackstone Westbroek, Freshfields, Allen & Overy en Loyens & Loeff.

2002: Renault-Nissan-Mitsubishi in Amsterdam

In 2002 sloot het Japanse autobedrijf Nissan een pakt met het Franse Renault. De autobedrijven gingen als ‘alliantiepartners’ samenwerken en hadden de samenwerking verpakt in een management-bv met de Jachthavenweg 130 in Amsterdam als hoofdzetel. In 2016 werd de alliantie uitgebreid met Mitsubishi.  

2013: Publicis en Omnicom fuseren naar neutraal terrein

Het Franse reclamebedrijf Publicis Groupe wilde en de Amerikaanse branchegenoot Omnicom Group wilden in 2013 fuseren met Nederland als thuisbasis voor hun hoofdzetel. Op papier, want de operationele hoofdkantoren zouden in New York en Parijs blijven. Topman Maurice Lévy van de Publicis Groupe liet aan Bloomberg weten dat voor Nederland is gekozen omdat het 'neutraal terrein' is. In 2014 is de deal stukgelopen.

Bij deze deal waren De Brauw Blackstone Westbroek en NautaDutilh betrokken als juridisch adviseurs.

2013: Tokyo Electron en Applied Materials 

De Amerikaanse en Japanse chipmakers Applied Materials en Tokyo Electron maakten in 2013 bekend samen te gaan en het fusiebedrijf te ‘incorporeren’ in Nederland met een dubbel hoofdkantoor in Santa Clara en Tokyo. 

Advocatenkantoren Weil, Gotshal & Mange, Mori, Hamada & Matsumoto, De Brauw Blackstone Westbroek, Jones Day en Nishimura & Asahi adviseerden bij de afgebroken techdeal.

2018: De Europese fusie van Tata Steel en ThyssenKrup

Het Indiase Tata Steel en het Duitse ThyssenKrup maakten in 2018 bekend hun Europese staal-activiteiten te bundelen met Nederland als hoofdkantoor. Niet gek, want Tata Steel is eigenaar van het voormalige Koninklijke Nederlandse Hoogovens en Staalfabrieken in IJmuiden. ThyssenKrup had nog geen activiteiten in Nederland. De fusie is uiteindelijk na veel soebatten niet doorgegaan, mede omdat de Europese mededingingsautoriteit geen toestemming gaf voor de fusie. 

De Brauw Blackstone Westbroek, Slaughter and May, Hengeler Mueller en Linklaters verzorgden het juridisch advies bij de deal.

 

Gerelateerde artikelen