Destiny wil volgende Belgische unicorn worden

De winnaar van de Best Mid Cap Corporate Deal 2021 bij de Belgische M&A Awards heeft grote plannen.

Door Hans Hermans

‘Ambitie hebben’ is de natuurlijke staat van zijn van Daan De Wever, CEO van Destiny. Bovendien leert het verleden dat hij zijn ambities waarmaakt. Via drie grote overnames in Scandinavië groeide Destiny Group twee jaar sneller dan voorzien uit tot het grootste cloudtelecombedrijf van Europa, met bijna 200 miljoen euro omzet. Destiny won er onlangs de M&A Award van Best Mid Cap Corporate Deal 2021 mee. Vandaag staan de integratie van de overgekochte bedrijven gepland, een rebranding van de hele groep en… het toetreden tot het selecte clubje van Belgische unicorns.

Het overnemen van bedrijven is een onmisbaar onderdeel in de buy en build-strategie van Destiny. Het Belgische bedrijf groeide het afgelopen jaar uit tot een Europese leider en innovator in veilige cloud- en bedrijfscommunicatie voor kmo’s. Destiny Group is vandaag Europa’s grootste UCaaS (Unified Communications as a Service)-provider.

Maar op zich vindt CEO Daan De Wever het kopen van bedrijven niet moeilijk. “Ik ervaar dat we een hoge aantrekkingskracht hebben”, zegt hij. “Ik weet dat ik nog veel kan consolideren, dat ik heel snel veel legacy kan kopen, maar dan lopen we ook een groot risico. Sterk groeien in omzet en winst is één ding, maar als er geen lijn in zit en de gekochte onderdelen amper geïntegreerd worden, creëren we geen duurzaam verhaal.”

Onderneming van het jaar 2021?
Daan weet waar hij naartoe wil. Dat heeft hij eigenlijk altijd al gedaan. Al bij de opstart van Destiny in 2008 verkondigden hij en zijn broer Samuel dat ze behoorlijk groot wilden worden. “Iedereen denkt dat je het in de VS moet gaan zoeken om groot te worden, maar ik denk dat wij in Europa net zo goed grote bedrijven kunnen bouwen, op onze manier”, zei hij eerder aan De Tijd.

En dat doen de broers De Wever met de directie, het management, de investeerders van APAX (sinds 2019) en hun team dat gegroeid is tot ruim 700 medewerkers. In 2015 werd Destiny verkozen tot Beloftevolle Onderneming van het Jaar. In 2019 werd Daan De Wever door DataNews verkozen tot ICT Personality of the Year. In 2022 maakt het bedrijf kans om Onderneming van het Jaar 2021 te worden. En zopas werd het uitgeroepen tot winnaar Best Mid Cap Corporate Deal op de M&A Awards, voor de sprong die het bedrijf maakt via drie grote overnames in Scandinavië… om vervolgens nog twee kleine bedrijven in Zweden over te nemen.

“Scandinavië is voor ons interessant omdat het technologisch zeer matuur is”, zegt Daan. “In Zweden is het al mobile first en zitten alle bedrijven in de cloud. Daarentegen zien we in Frankrijk nog vooral desktops op de bureau’s. Vanuit best practices uit het Noorden zijn we klaar voor de evoluties in het Zuiden.”

Rebranding tot één overkoepelend merk
De groeifocus op de Europese markt wordt binnen de groep gecombineerd met een interne oefening die alle bedrijven van de groep moet integreren tot één nieuw verhaal. Enerzijds is het een technologisch verhaal. “Elk bedrijf heeft zijn geschiedenis, zijn legacy en systemen waar het al lang mee werkt. De grote vraag is: hoeveel van die verschillende systemen accepteer je in je groep? De complexiteit wordt snel te groot, de kost te hoog. Op dit vlak heb ik zeker in het begin te traag gehandeld. Ik behield te veel eigen systemen, te veel geschiedenis en context. Bij de laatste overnames weet ik sneller weg te gooien wat niet bijdraagt aan het functioneren en groeien van de groep en zijn diensten.”

Anderzijds start Destiny met het schrijven van een nieuw merkverhaal, waarin het zijn eigen geschiedenis loslaat en overstijgt. In januari start een grootse rebranding met een nieuwe naam, nieuw logo en nieuwe url’s. “Alles ligt vast vandaag”, maakt Daan ons nieuwsgierig. “Het moeilijkste vandaag bij een rebranding is om de top-100 url’s op te kopen. Van zodra je één .com koopt, zijn er automatische systemen die de andere url’s opkopen, en deze vervolgens duur aanbieden. Met enkele onderhandelingen is het ons gelukt om alle .com, .be, .nl, .ai, .oi, .uk, … te pakken te krijgen.”

Nieuwe Belgische unicorn
Destiny was nog een spel, aldus Daan. De nieuwe groep wordt groots. “Ons doel is een sterke footprint in Europa, met activiteiten via operatoren daarbuiten. Zo leveren we vandaag al ons platform aan operatoren in Zuid-Afrika, Nieuw-Zeeland en Australië.” In België beheert Destiny al 31% van de cloudpoorten van bedrijven, wat meer is dan Telenet en Proximus. Internationaal vechten we tegen de grote jongens als Microsoft en ZOOM. “We worden steeds meer met hen vergeleken. Ik ben daar fier op, maar het vraagt ook dat we wakker blijven.”

Zijn ambitie zal hem en zijn medewerkers daarbij zeker helpen. “De volgende vijf jaar worden gigantische groeicijfers verwacht. Het is onze ambitie om de markt te overtroeven. Als we claimen dat we marktleider zijn in Europa, dan moeten we dit ook waarmaken.”

Waar die groei hen naartoe brengt? Met de tripleslag in Zweden kroont Destiny zich vandaag tot de grootste van Europa in zijn sector, met een verdubbeling van de omzet tot 200 miljoen euro op een zucht na. Binnen drie jaar plant de telecomgroep zeker 300 miljoen euro omzet te draaien met een sterk gegroeid aantal gebruikers. En de waarde van het bedrijf stijgt intussen naar heel sexy hoogten. “We hebben de ambitie om de volgende Belgische unicorn te zijn. We denken dat dit binnen twee jaar gerealiseerd kan worden.”

Zijn medewerkers en teams nog wel mee?
Wat minder in het zicht loopt, is wat er zich afspeelt achter de schermen van deze overnames, integraties en mooie groeicijfers, namelijk de inspirerende bedrijfscultuur met drie hoofdpunten: simplicity, dedication en ‘yes we can’-mentaliteit, waarbinnen het ook mogelijk is om fouten te maken.

Om deze op te volgen, draait er binnen de groep een indrukwekkend intern welzijnsplatform dat toont in hoeverre medewerkers en teams mee zijn. “Ons interne ‘Werk Vitaminen’-platform, ontwikkeld in samenwerking met professor Bert Schreurs van de VUB, brengt haarfijn in beeld waar het goed of slecht loopt op het vlak van welzijn en engagement. Een paar keer per jaar wordt via een grote online bevraging gevraagd hoe mensen zich voelen, wat hen bezighoudt en wat ze anders willen. Dit academisch onderbouwd welzijnsverhaal is enorm belangrijk om mensen met elkaar en het bedrijf te verbinden. Via een paar kliks raadpleegt iedereen zijn profiel en krijgen leidinggevenden en ik inzage in hoe het eraan toegaat in teams en landen.”

Daan toont even het dashboard van het platform tijdens het interview via Teams. Met een paar kliks raadpleegt hij enkele indicatoren in Denemarken. Een heatmap vertelt hem over gevoelens van jobonzekerheid, rolconflicten, zinvolheid, feedback van managers, emotionele belasting, … “Qua engagement loopt het prima in Denemarken. Maar ik zie dat er zeker werkpunten zijn op het vlak van welzijn. Als ik naar de hinderpalen doorklik, krijg ik inzicht in de werkpunten.”

Extreem hoge speed of innovation
“Als mijn broer bepalend is voor de innovatie en engineering van dit bedrijf, zit mijn talent in de cultuurbewaking, in het heel bewust kijken naar hoe de organisatie progressie kan maken, snel kan zijn”, zegt Daan. “Als ik het vergelijk met wielrennen, dan zie ik dat de cadans behoorlijk hoog ligt. Zo hebben we om de twaalf maanden een totaal ander bedrijf. Het is mijn rol en kracht om iedereen mee te krijgen in dit groeiverhaal.”

Daarbij reflecteert Daan ook over zijn rol binnen het grotere geheel. “Mijn grootste falen zou zijn om het bedrijf te moeten verlaten omdat ik het niet meer relevant kan maken. De rol van de CEO is om relevant te blijven. Maar eerlijk gezegd heb ik daar weinig schrik van, ook al evolueert de technologie zo snel. Je moet weten dat we uit de klassieke telefonie komen. Daarentegen creëren we vandaag customer experience met oplossingen die omni- en multichannel zijn, inclusief integratie van sociale media. We gaan naar een platform dat alles bijeenbrengt en dat constant inzage geeft in wat er gezegd wordt over jouw bedrijf.”

Daan ziet op dit vlak enorm veel bewegen. Elke dag ontdekt hij start-ups die het Destiny-platform kunnen aanvullen, met oplossingen rond customer experience, marketing, workflow management, sociale media, … Maar hoewel hij behoorlijk ovenamegezind is, hoeft niet alles door de groep ingelijfd te worden. “Ons platform wil de integrator zijn van heel veel start-ups en innovaties, de lijm tussen al deze verhalen.”

En daarmee bouwt het team van Destiny aan een positieve toekomst waarin we ongetwijfeld ook nieuwe overnames mogen verwachten.

Dit artikel is eerder gepubliceerd op House of Executives

Gerelateerde artikelen