De succesformule van Mathijs de Wit en Newion

Een favoriete participatie heeft Mathijs de Wit niet. Wel heeft hij een favoriete investeringsmethode: de beproefde formule van Newion.

Newion geniet vooral bekendheid als investeerder in het Belgische big data-specialist Collibra, met een waardering van meer dan een miljard dollar een van de weinige heuse Europese 'unicorns'. Een andere bekende participatie was die in Oxxio. In 2000 investeerde Newion een kleine 3 miljoen euro in het energiebedrijf, in 2005 verdiende het bij de verkoop van Oxxio aan het Engelse Centrica een veelvoud van dat bedrag.

Desondanks is Collibra, dat vorige week een officiële nominatie kreeg voor de M&A Awards in België, noch Oxxio de succesvolste participatie van Mathijs de Wit (32), partner bij Newion. "Sowieso ben ik niet nauw genoeg bij die participaties betrokken geweest om het succes ervan aan mezelf toe te schrijven. Maar al was dat wel zo: ik vind niet dat ik kan spreken van een succesvolste participatie. Newion heeft een formule die de kans op succes vergroot. Als een participatie bijzonder succesvol is, zie ik dat als een bewijs van de kracht van onze formule goed hebben toegepast. Het succes zelf is daar een afgeleide van, en doet me betrekkelijk weinig. Minder dan dat we een venture capital-maatschappij hebben kunnen opbouwen met een succesvolle aanpak in elk geval." 

'No bullshit-methode' 

Wat behelst die succesformule van Newion dan precies? 

Om te beginnen participeren de partners van Newion altijd in teamverband. Uiteraard is er per participatie altijd wel een investeringsmanager die eindverantwoordelijke is, maar de andere partners zijn altijd als elkaars adviseur betrokken: "Vooral als praatpaal en als sparring partner. Samen maak je betere beslissingen dan apart."

Onderdeel van de succesformule is ook dat Newion zich tegenwoordig heel nadrukkelijk op beginnende softwarebedrijven die software voor de zakelijke markt maken en volgens de principes van SaaS (Software as a service) via de cloud aan de man brengen. 

Die specialisatie brengt de nodige voordelen met zich mee, zegt De Wit. "Wij hanteren het liefste een 'no bullshit'-methode: wat moet er gebeuren om van een bedrijf een succes te maken? Onze kracht ligt in ons analytisch en adviserend vermogen en product- en marktkennis als het gaat om B2B-software. Daardoor kunnen we als klankbord van de ondernemer optreden. Uiteraard moet hij wel bereid zijn om te luisteren en te leren. Mocht hij dat niet zijn, zullen we niet in hem geïnteresseerd zijn."

Hoger plan

Aan analyse en advies hebben vooral bedrijven die nog in een vroege fase zitten behoefte, aldus De Wit. "Juist in de vroege fase zijn ondernemers vaak enorm gebaat bij een gestructureerde aanpak te kiezen om hun bedrijf op een hoger plan te brengen. Andere zaken zijn natuurlijk ook belangrijk. Een visie, bijvoorbeeld, maar die heeft een goede ondernemer." En geld? "Ook belangrijk, maar geld is toch een commodity. Ons analytisch vermogen niet."   

Zeker in de B2B-markt zijn een analytische vermogen en een gestructureerde groeistrategie belangrijk. "Een bedrijf dat zich op consumenten richt, moet het grotendeels hebben van marketing. Onze kracht komt daar minder goed tot zijn recht. In de B2B-markt wel, want daar kun je veel makkelijker segmenteren en vervolgens de verschillende segmenten apart benaderen. " 

Vallen en opstaan

Of een product potentieel heeft, blijkt dan gaandeweg wel. Door verschillende marktsegmenten te benaderen, kunnen lessen worden getrokken uit kleinschalige mislukkingen en successen. De Wit spreekt van 'hypotheses', die 'getest' worden, als om het analytische, bijna wetenschappelijke karakter van de begeleiding door Newion te benadrukken. "En als iets op kleine schaal succesvol is, dan kun je heel snel opschalen, dankzij het SaaS-model." 

Zoals SwipeGuide heeft gedaan, een van de ondernemingen waarin Newion particpeert. Het bedrijf maakt instructiesoftware. “De doelgroep is in principe ruim, van consumenten die een IKEA-kast in elkaar willen zetten tot monteurs die een machine in elkaar moeten zetten. SwipeGuide heeft er onlangs voor gekozen zich te richten op werkinstructies, in het bijzonder voor de Food en Beverage-sector, waar kwaliteitsnormen hoog liggen en standaardprocessen een vereiste zijn. Dit is pas gebeurd na rigoureus testen: door allerlei mensen een SwipeGuide te geven, hun reacties te analyseren en op grond daarvan bij te sturen.”

Mede op aanraden van Newion, dat zweert bij de bekende lean startup-methode van 'bouwen-meten-leren'. Begin met een simpel prototype (bouwen) in plaats van met een uitgewerkt idee van je nieuwe product of dienst. Test vervolgens of het in de smaak valt (meten) bij een groep klanten. Gebruik de feedback van de klant om je product verder te ontwikkelen (leren).

Tot zover de succesformule van Newion. 

Een garantie voor succes biedt de beproefde methode uiteraard niet. "Je vergroot er je kans op succes mee doordat je aantoonbare fouten corrigeert. En daarbij structureel betere bedrijven creëert, wat resulteert een beter rendement voor de investeerders.  Succes is niet helemaal maakbaar. Ook niet voor ons, terwijl we ons in de afgelopen jaren echt wel hebben bewezen. Maar je kunt het toeval niet helemaal uitbannen." 

Gerelateerde artikelen