De groeiende populariteit en relevantie van Reddit
Aangeboden door: CFF Communications
Met haar recente beursgang is Reddit ook op het netvlies gekomen van tal van mensen die daarvoor nog weinig weet hadden van dit sociale platform en haar hechte online gemeenschap.
Dat neemt niet weg dat Reddit in de laatste jaren al aanzienlijk groeide en – afgaand op het succes van de beursgang – kennelijk een strategie voert waar veel investeerders vertrouwen in hebben.
Met meer dan 430 miljoen maandelijkse actieve gebruikers wereldwijd heeft Reddit een aanzienlijke aanwezigheid op het internet. Hoewel dit cijfer misschien niet zo hoog is als dat van andere sociale platforms, zoals Facebook met meer dan twee miljard gebruikers, is Reddit erin geslaagd een zeer betrokken en actieve gemeenschap op te bouwen. Deze gemeenschap bestaat uit subgroepen rond specifieke onderwerpen of interesses, ook wel subreddits genoemd. Gebruikers binnen die subreddits delen content zoals artikelen, inzichten of video’s en nemen deel aan discussies. Zo zijn er de subreddits r/investing en r/business, maar ook r/todayilearned en r/boomersbeingfools. Op deze sterke basis heeft Reddit inmiddels de reputatie opgebouwd als dé plaats waar nieuwe trends worden ontdekt, positieve en negatieve.
Dat laatste maakt Reddit zo relevant – en dat gaat veel verder dan het belang van een geslaagde beursgang. Het lijkt essentieel voor Nederlandse bedrijven ontwikkelingen op Reddit, over hun producten, trends in de markt of het eigen merk, nauwlettend in de gaten te houden.
Hoewel Reddit in Nederland misschien niet zo wijdverspreid is als in sommige andere landen, groeit het aantal Nederlandse gebruikers gestaag. Momenteel zijn er naar schatting meer dan twee miljoen Nederlandse gebruikers op Reddit, en dit aantal blijft toenemen.
Het is ook interessant om de demografie van Reddit-gebruikers te bekijken. Uit onderzoek blijkt dat Reddit een overwegend mannelijk publiek heeft, met meer dan zeventig procent mannelijke gebruikers. Dit kan van belang zijn voor bedrijven die zich richten op mannen als hun primaire doelgroep. Ook worden gebruikers van Reddit vaak bestempeld als nerdy en progressief georiënteerd. Kritiek op politiek, bedrijven of maatschappij zijn op Reddit dan ook aan de orde van de dag.
Kortom, Reddit wint aan populariteit en relevantie, niet alleen internationaal, maar ook in Nederland. Met een groeiend aantal gebruikers en een diverse en betrokken gemeenschap, is het ook voor Nederlandse bedrijven van groot belang te weten wat er op Reddit over hen wordt gedeeld. Bij CFF Communications merken we de laatste jaren dan ook een groeiende interesse van het bedrijfsleven in discussies op Reddit. Terugroepacties, geruchten over financiële markten en discussies over het nieuws van de dag. Inzichten uit Reddit worden door ons media intelligence team steeds vaker ingezet om de mediamonitoring voor bedrijven te verrijken.
Het is boeiend te volgen of Reddit haar positie kan vasthouden en of ze erin slagen alle stakeholders, van beleggers tot medewerkers en contentmakers, tevreden te houden tijdens deze transactie en in de fase erna? Als expert op het gebied van communicatie rondom beursgangen en als experts op het gebied van (social) media monitoring zullen wij Reddit met veel interesse blijven volgen.
Niels Broekhof is Director bij CFF Communications