De Europese Investeringsbank investeert in Airborne International
De financiering zal worden gebruikt om de geautomatiseerde en digitale productie van composieten en de ontwikkeling van geavanceerde producten voor nieuwe ruimtevaart en impactvolle wetenschappelijke toepassingen verder te ontwikkelen.
Airborne is een Nederlands bedrijf, met het hoofdkantoor in Den Haag, gespecialiseerd in de ontwikkeling en productie van geavanceerde composietproducten en geautomatiseerde productiesystemen voor de productie ervan.
Composieten zijn een begrip binnen de geavanceerde hightechindustrie. De complexe materialen worden gebruikt om vliegtuigen, satellieten en raketten lichter, sterker en veiliger te maken. Composieten spelen ook een belangrijke rol bij het mogelijk maken van technologieën voor hernieuwbare energie, zoals in wind-, getijden- of zonne-energie en bij de opslag en het transport van waterstof. Ook is het geavanceerde materiaal essentieel voor de elektrificatie van de mobiliteitssector, zoals auto's, bestelwagens, vrachtwagens en schepen. De voordelen van composietmaterialen wordt al enige tijd erkend. Het heeft superieure structurele eigenschappen, vormvrijheid, corrodeert niet, levert minder onderhoud en is natuurlijk licht van gewicht.
Er zijn meerdere projecten waaraan Airborne werkt om een duurzame toekomst te stimuleren. Zo is Airborne in de lucht- en ruimtevaart betrokken bij verschillende projecten om nieuwe, lichtgewicht constructies te ontwikkelen voor toekomstige elektrische mobiliteit. Met een Nederlands consortium met GKN, Toray, Collins en andere, worden nieuwe concepten voor thermoplastische composietstructuren ontwikkeld, gericht op de opkomende Advanced Air Mobility-markt, terwijl Airborne zich richt op digitale en geautomatiseerde technologieën om op maat gemaakte laminaten te produceren. Met Venturi Aviation is Airborne een samenwerking aangegaan om te werken aan lichtgewicht composietstructuren voor de Echelon 01, een batterij-elektrisch regionaal vliegtuig met een capaciteit van 44 zitplaatsen en een bereik van 500 km, dat vanaf 2029 in volumeproductie zal worden geproduceerd. Verder werkt Airborne aan verschillende projecten rond lichtgewicht composiet batterijsystemen, zowel voor de lucht- en ruimtevaart als voor de automobielindustrie. Het is de bedoeling dat de eerste projecten in 2022 in productie gaan.
In een ander consortium, geleid door Toray Advanced Composites, helpt Airborne de technologieën te ontwikkelen voor toekomstige H2-opslagtanks, voor langeafstandsvliegtuigen. En met VDL Nedcar wordt een project gestart om technologieën te verkennen die nodig zijn voor de elektrificatie van de hele mobiliteitssector, van personenauto's tot vrachtwagens en bussen. Een van de resultaten zal een flexibele batterijassemblagelijn zijn, en Airborne zal zijn 'Automated Programming'-technologie gebruiken om een ??aanpasbare productielijn te creëren, die zich on-the-fly kan aanpassen zonder dat herprogrammering nodig is.
Al deze projecten hebben tot doel de mobiliteit duurzamer te maken, door de voertuigen lichter te maken en de prestaties te verhogen om het bereik te vergroten, en om het afval tijdens de productie te verminderen.