De carrière van… Margriet Kros: ‘In M&A vond ik ‘the best of both worlds’
Margriet Kros is een 31-jarige corporate M&A advocate werkzaam bij Houthoff in Rotterdam. Aan de Erasmus Universiteit Rotterdam studeerde ze economie en rechten en haalde in beide studies een master. Na haar studententijd ging Margriet in dienst bij Houthoff, het kantoor dat ze ziet als thuis. “De werkdruk is soms hoog, maar er komt veel plezier bij kijken.”
Wanneer kwam je voor het eerst in aanraking met M&A en waarom heb je toen gekozen om te werken in de advocatuur?
‘’Het eerste vak van mijn studie economie was accountancy. Dan krijg je al te maken met de waardering van balansposten en in het grotere geheel de waardering van een onderneming. Snel daarna kwam het vak finance om de hoek kijken, waar je vooral bezig bent met de waarderingen van bedrijven, de discounted cashflow methode en meer bedrijfseconomische (waarderings)onderwerpen. Ik vond het economische leuk, maar dat is veelal gebaseerd op modellen en aannames. Uiteindelijk heb ik voor de juridische kant gekozen omdat het concreter is. In M&A vond ik ‘the best of both worlds’. Als M&A advocaat ben ik voornamelijk bezig met de juridische techniek en het vastleggen van de afspraken tussen partijen in een contract, maar wel vanuit een economische invalshoek.’’
Welk carrièrepad heb je bewandeld om in je huidige functie bij Houthoff terecht te komen?
‘’Tijdens mijn studententijd heb ik een klein uitstapje gemaakt. Ik ging stage lopen bij De Nederlandsche Bank omdat ik hier mijn studie rechten en economie dacht te kunnen combineren. Na drie maanden stage lopen kreeg ik het advies om ook de advocatuur te gaan ontdekken, want misschien zou dat me nog beter liggen. Zo gezegd, zo gedaan. De stage bij Houthoff vond ik geweldig. Ik had het ontzettend naar mijn zin en wist meteen dat dit was wat ik wilde gaan doen. Toen ben ik aan de slag gegaan bij het kantoor als advocaat-stagiair. Elke drie jaar groei je verder naar de volgende positie en inmiddels ben ik aangeland bij de fase als senior associate.’’
Waarom heb je gekozen voor een groot kantoor als Houthoff?
"Omdat het type zaken die hier behandeld worden mij erg aanspreken. Er staan grotere belangen op het spel, want een zaak kan soms een enorme impact hebben op een klant. Daarnaast start je met een grote groep jonge medewerkers en wordt er door kantoor veel tijd geïnvesteerd in opleiding. Je kan dankzij een groot team enorm veel van elkaar kan leren, en het brengt veel gezelligheid met zich mee en dat vind ik ook belangrijk; je collega’s zie je immers soms meer dan je partner thuis. Maar, de belangrijkste reden dat ik specifiek voor Houthoff heb gekozen is omdat ik me er thuis voel. Voor mij betekent dat, dat ik kan zijn wie ik ben, er hard wordt gewerkt maar er ook ruimte is voor humor en het kantoor een goed gevoel bij mij aanwakkert. Ik zeg ook tegen alle studenten die stage bij ons lopen dat ze – naast hoe het werk ze bevalt – zeker ook moeten ontdekken of het bedrijf en de collega’s bij hen passen. Dat was voor mij het geval bij Houthoff. Toen wist ik: hier moet ik aan de slag.’’
Wat zijn de grootste uitdagingen in je huidige functie?
‘’Als ik een uitdaging moet noemen is het procesmanagement. Als senior associate heb je meerdere transacties tegelijkertijd lopen. Dat betekent dat je verantwoordelijkheid hebt naar meerdere klanten en meerdere collega’s. Het is dus belangrijk om goede prioriteiten te stellen en zowel intern als extern goed te communiceren over de verwachtingen en tijdslijnen. Ook al is dit een uitdaging, het is ook heel erg mooi om al die ballen in de lucht te houden om het dan uiteindelijk tot een goed einde te zien komen waar iedereen tevreden mee is.”
Welk type klanten vind je het leukst om mee te werken?
‘’Ik werk met veel verschillende partners bij ons op M&A en dat betekent dat ik ook met veel verschillende type klanten werkt. De ene keer is dat een corporate en de andere keer weer een private equity partij. De verschillen tussen die twee maken het werk zo leuk en leerzaam. De een richt zich meer op het financiële (groei)plaatje en de ander let meer op de integratie- en synergiemogelijkheden. Dat geeft iedere keer een andere invalshoek waarmee je rekening moet houden tijdens het due diligence en het opstellen van de transactiedocumentatie. Een favoriet type klant kan ik daarom niet noemen, want de combinatie en afwisseling van verschillende klanten maakt het werk juist zo mooi.’’
Welke eigenschappen of vaardigheden heb je nodig om te excelleren binnen je huidige functie en binnen Houthoff?
‘’Op de eerste plaats moet je natuurlijk een sterke juridische basiskennis hebben. Niet alleen op het gebied van M&A, want als M&A jurist kan je ook vragen krijgen over arbeidsrecht, mededingingsrecht, intellectueel eigendom, IT… Noem maar op! Je moet die vragen wel kunnen beantwoorden om een vertrouwd gevoel aan je cliënten te geven. Dat maakt dat je een hele brede basiskennis nodig hebt. Daarnaast moet je sterke sociale en leiderschap skills hebben. Je moet een grote groep mensen meenemen in een proces, zowel intern als bij de cliënt. Ook moet je onderhandelingen kunnen leiden. Wanneer die stroef gaan, kom je er niet alleen met juridische kennis, maar zul je je sociale vaardigheden in moeten zetten om de deal succesvol te laten verlopen. Tot slot moet je over een behoorlijk goed organisatorisch talent beschikken en aan timemanagement doen om te zorgen dat het werk goed te overzien blijft.’’
Wie zijn of waren je mentors en wat heb je van hen geleerd?
‘’Zoals ik eerder zei werk ik met verschillende M&A partners. Dat maakt dat ik heel veel verschillende stijlen zie. Denk aan onderhandelingsstijlen, hoe je een klant benadert, hoe je het proces inricht, maar ook de administratie van een dossier. Het leuke daarvan is dat je uit al die stijlen wat elementen kan plukken, om die vervolgens samen te voegen tot je eigen stijl. Ik vind het daarom moeilijk specifiek een mentor aan te wijzen. Als ik toch iemand moet noemen, dan is het Berry van Wijk, onze Financial Regulatory partner bij wie ik de eerste anderhalf jaar als advocaat-stagiaire in het team zat. Ten opzichte van M&A is dat een kleiner team, waardoor ik aan het begin van mijn carrière veel een-op-een tijd heb gehad met haar en andere ervaren teamleden. Daar heb ik ontzettend veel van geleerd, waaronder gestructureerder schrijven en wat voor tone-of-voice je in e-mails gebruikt naar verschillende klanten. Dat soort vaardigheden zijn heel belangrijk in de rest van je carrière.’’
Hoe zou je de bedrijfscultuur binnen Houthoff omschrijven?
‘’Ik ervaar de cultuur als open en informeel. Dat vind ik prettig. We proberen om iedereen zich op zijn gemak en welkom te laten voelen. Er mogen altijd vragen gesteld worden, ook over beleid. En de partners met wie ik samenwerk kan ik ook 's avonds laat bellen als er nood aan de man is. Als ik ergens tegenaan loop, zowel zakelijk als privé, heb ik het gevoel dat ik naar de juiste personen kan toestappen om daar iets mee te doen. ‘’
Hoe ervaar je de werkdruk binnen je huidige functie en is het wat je had verwacht?
‘’De M&A markt is de afgelopen twee jaar natuurlijk enorm druk geweest. Dus af en toe was het hard werken. Tegelijkertijd geeft het een bepaalde kick wanneer alle transacties afgesloten zijn en iedereen tevreden is met zijn deal. Hierdoor wil je er ook volledig voor gaan. De werkdruk is dus soms hoog, maar er komt veel plezier bij kijken. Daarnaast wordt ook echt wel gezien dat je het druk hebt, en zodra het kan krijg je ruimte om het wat rustiger aan te doen. Dit verlicht de werkdruk en vergroot het werkplezier.’’
Wat zijn je verdere ambities bij Houthoff en binnen de advocatuur?
‘’Ik vind dit werk ontzettend leuk en ga iedere dag met veel enthousiasme aan de slag. Zolang dat het geval is wil ik mijzelf verder blijven ontwikkelen binnen M&A en de advocatuur. Mocht dat ooit tot partnerschap leiden zou dat leuk zijn, maar het werkplezier staat voorop.’’