De carrière van…Dex Crijnen: ‘Continu blijven leren’
In de rubriek de carrière van… vertellen jonge M&A-professionals over hun passies, keuzes en ervaringen binnen de dynamische wereld van M&A.
De 32-jarige Dex Crijnen uit Brabant is een young professional in de wereld van M&A. Hij besloot voor zijn studie het mooie Eindhoven te verlaten en te gaan studeren in Rotterdam. Hij koos voor een studie Bedrijfskunde aan de Erasmus Universiteit, waar hij zijn bachelor in drie jaar haalde. Vanuit zijn interesse in commercie, besloot hij zijn bachelor op te volgen met een master Marketing Management. Echter, bleek zijn ware passie bij de cijfers te liggen. Daarom besloot hij om nog een master in Finance te doen. Zijn passie oefent hij momenteel uit bij BDO Nederland, waar hij adviseur TAS (Transaction Advisory Services) is. In dit interview vertelt Dex over zijn carrière bij BDO.
Wanneer kwam je voor het eerst in aanraking met M&A?
“Tijdens de middelbare school al. Als je het nieuws volgt zie je vaak overnames van bedrijven voorbij komen. Dat is voor bedrijven altijd een spannend en strategisch moment. Tijdens mijn studie had ik veel vakken die iets met M&A of private equity te maken hadden, maar ik vond dat zelf erg theoretisch. Toen heb ik besloten wat inhousedagen en bedrijfsevenementen te volgen. Ik kwam er toen achter dat veel MKB’s ook regelmatig te maken hebben met M&A. Het werd toen ineens allemaal een stuk pragmatischer en minder theoretisch. Als wij een heel complex rapport schrijven, kan een MKB-er alsnog zeggen ‘met dat rapport doe ik niks, ik heb iemand al de hand geschud.’ Je moet dus heel erg meedenken met wat de klant gaat doen met het rapport en de waardering en of het wel bij ze past. Op die manier zorg je dat het werk dat je doet optimaal van waarde is.”
Wat houdt je huidige functie in, en welke functies heb je gehad om daar te komen?
“Ik begon als corporate finance adviseur, wat je in mijn optiek ook als een soort bedrijfsmakelaar, in de goede zin van het woord, kan zien. Nu werk ik bij de transactie advies praktijk van BDO. Daar houd ik me vooral bezig met due diligence onderzoek. Dat betekent dat onze klant vaak al een overnamekandidaat gevonden heeft en al een soort van voorcontract getekend heeft. Wij toetsen dan of er aan de voorwaarden van het contract ook daadwerkelijk voldaan wordt en of het beeld wat de koper heeft ook klopt. Of we schrijven het rapport juist voor een onbekende koper – dan geeft de verkoper juist de opdracht.”
Waarom heb je specifiek gekozen voor de adviestak?
“Bij BDO heb ik elke twee à vier weken een nieuw project en soms zelfs meerdere tegelijkertijd. Dat zijn soms wel 20 – 30 projecten per jaar. Ik moet dus gedurende het jaar 20 – 30 nieuwe bedrijven in twee tot vier weken helemaal doorgronden en precies begrijpen hoe het in elkaar zit. Daarnaast wil je begrijpen waarom de target een verstandig overname-object is en geef je je klant handvatten voor onderhandelingen. En je hebt te maken met veel diverse bedrijven. Het kan gaan om IT-bedrijven, bouwbedrijven, financiële dienstverleners, groothandels, enzovoort. Al die bedrijven uit verschillende sectoren werken allemaal op een eigen manier en je moet van allemaal begrijpen hoe ze precies werken en hun geld verdienen. Het feit dat je met zo veel bedrijven te maken hebt, geeft een mooie afwisseling wat er voor zorgt dat je continu aan het leren bent. Daar geniet ik van.”
En waarom ben je dit bij BDO gaan doen?
“BDO is een vrij groot kantoor. Het zit over de hele wereld verspreid, dus we hebben ook veel contact met onze collega-kantoren in andere landen. Daarnaast werken er ongeveer 2.600 mensen waardoor je alle kennis in huis hebt. Als we te maken krijgen met iets waar we binnen M&A geen ervaring mee hebben is er altijd wel een accountant of een belastingadviseur die daar wel ervaring in heeft. Bij BDO is iedereen ook heel toegankelijk. Het is dus heel makkelijk om met vragen bij iemand aan te kloppen. Daarnaast vind ik het mooie van BDO dat ze zich anders proberen neer te zetten dan een Big Four kantoor. Het onderscheid zit hem naar mijn inschatting in het type klanten en de werkdruk. Bij een Big Four kantoor wordt veel gewerkt met grote beursgenoteerde klanten en grote corporates en zijn er lange werkweken. BDO hecht veel waarde aan een gezonde werk- en privébalans. Zoals ik het altijd zeg, bij BDO is het erg hard werken, maar in principe wel tussen half negen en een uur of zes. Natuurlijk zijn er soms uitschieters naar de avond, maar dat is zeker niet standaard. Wij maken hier ook goede afspraken over met klanten. Maar als we wel een keer moeten overwerken is dat ook helemaal niet erg, want we werken in een leuk team en de voorwaarden (lees: sushi als avondeten) zijn goed. Daarnaast hebben wij, zoals ik eerder zei, ook een heel divers type klanten die wij allemaal individueel proberen te begrijpen. Wij willen de schakel zijn tussen een zeer professioneel private equity bedrijf en een – misschien wel – wat minder professionele koper of verkoper.”
BDO is een vrij groot kantoor. Waarom heb jij gekozen voor een groot kantoor ten opzichte van een klein kantoor?
“Wat ik zelf heel fijn vind aan BDO is dat je aan de ene kant de BDO-organisatie hebt met 2.600 man, dus de dingen zijn gewoon goed geregeld. Je hebt mooie kantoren, goede laptops, een uitstekende ICT-helpdesk en bijbehorende arbeidsvoorwaarden. Je hebt dus het grotere framework van BDO en de naamsbekendheid. Aan de andere kant heb je de M&A afdeling van 70 man waar je iedereen goed en persoonlijk kent. Je hebt bij BDO dus eigenlijk het beste van twee werelden. Daarnaast heb je ook de vrijheid om ondernemend te zijn. Als ik mij graag wil focussen op de kinderopvang, wat ik heb gedaan, dan mag ik daar een team voor opstellen en mag ik mij daar volledig op storten.”
Wat zijn je grootste uitdagingen in je huidige functie?
“Als ik er een moet noemen is het dat er momenteel heel veel activiteit is. Er worden recordaantallen overnames gedaan en we merken dat er eigenlijk te veel werk is. Een enorm luxe probleem, ik weet het. Het is ook een prachtig compliment dat klanten bij ons terug willen blijven komen. Dat maakt alleen wel dat we of soms nee moeten verkopen, of dat de werkdruk oploopt. Daar komt bij dat we momenteel in een krappe arbeidsmarkt zitten, wat het vinden van nieuwe mensen tot een uitdaging kan maken. Junioren kunnen we in principe goed vinden. De uitdaging ligt hem in het vinden van kandidaten met minimaal vijf jaar werkervaring. Dat maakt het soms lastig om er een extra project bij te nemen.”
Welke klanten vind jij het leukst om mee te werken?
“Zoals ik aan het begin zei, M&A kan heel theoretisch zijn. Ik vind het persoonlijk daarom heel leuk dat wij op het snijvlak zitten. Wij hadden bijvoorbeeld vorig jaar een ontzettend serieus bedrijf met tientallen miljoenen omzet dat in vloeren zat en zij hadden zelf beperkt inzicht in hun voorraad. Voor zo’n succesvolle onderneming is dat wel zeer belangrijke informatie. Wij hebben ze geholpen dit allemaal inzichtelijk te maken. Wat ik heel mooi vind, is dat wij eigenlijk heel professioneel omgaan met onze klant, maar ook met de verkoper. Wij proberen heel gericht en op een nette manier vragen te stellen omdat wij erin geloven dat als je met iemand samenwerkt dat je veel meer bereikt dan wanneer je tegen iemand werkt. Dat betekent niet dat we niet kritisch zijn en geen moeilijke vragen stellen, maar er is een verschil tussen honderd kritische vragen in een Excel sheet te stellen en iemand netjes opbellen en vragen naar de verschillende mogelijkheden. Op die manier boek je echt veel betere resultaten.”
Welke eigenschappen heb je nodig om in jouw functie en binnen BDO te excelleren?
“Binnen M&A heb je een divers profiel van mensen. Iemand moet inhoudelijk heel sterk zijn, want als je dat niet bent dan kan je klant daar de dupe van zijn. Inhoudelijk moet je dus echt aan de top zitten. Tegelijkertijd merk je ook dat, hoe verder je komt in je carrière, je ook wel echt sociale skills nodig hebt. Als je iets wil bereiken bij een target zul je daar op een sociaal vaardige en communicatief sterke manier mee om moeten gaan en zul je soms moeten wisselen tussen verschillende stijlen. Je moet weten wanneer je even een grapje moet maken of iemand rust in moet praten om te zorgen dat het proces goed verloopt. Ik denk dat de combinatie van sterke vakinhoudelijke kennis en goede sociale vaardigheden nodig zijn om in algemene zin de top van M&A te bereiken.”
Had jij mentors die jou hebben geholpen bij het ontwikkelen van deze eigenschappen?
“Ik denk dat je van veel verschillende mensen andere dingen kunt leren. Sommigen zijn vakinhoudelijk ijzersterk en anderen excelleren juist op het sociale vlak. Je pakt dus verschillende dingen mee van verschillende mensen. Als ik toch een specifieke mentor moet noemen, dan is dat Marc Groenen. Dat was de partner waaronder ik als adviseur werkte op de samenstelafdeling van BDO. Wat ik van hem heb meegekregen is dat zaken doen in het bedrijfsleven allemaal heel serieus en belangrijk is, maar er is altijd ruimte om wat persoonlijkheid en humor erin te gooien. Op die manier kan je als adviseur in plaats van onder, echt naast je klant staan.”
Wat zijn je verdere ambities binnen M&A en BDO?
“Dit vind ik een lastige vraag. Ik ben net 32, dus denk wel na over wat ik in de toekomst wil. Momenteel heb ik het ontzettend naar mijn zin bij BDO en binnen mijn functie. Ik zie mijzelf hier ook verder ontwikkelen. Daarnaast wil ik plezier blijven hebben in mijn werk en de uitdaging blijven vinden. Partner worden lijkt me momenteel heel leuk. Dus wie weet is dat iets waar ik in de toekomst voor ga.”
Lees hier meer over de Young M&A Community