M&A-adviseur Credit Suisse zoekt koper voor Hema

HEMA gaat de mogelijkheden onderzoeken voor een verkoop van het warenhuisbedrijf. Eigenaar Lion Capital en HEMA hebben zakenbank Credit Suisse als adviseur in de arm genomen.

Vorige week zinspeelde HEMA-topman Tjeerd Jegen al op een spoedige verkoop van de winkelketen. Al eerder waren er geruchten in de markt over een mogelijke verkoop. Het is de eerste keer dat HEMA zelf officieel bekendmaakt dat scenario te onderzoeken.

Naast een verkoop worden ook andere strategische opties bekeken. Een woordvoerder van HEMA wilde nog niet zeggen welke opties specifiek worden onderzocht. Behalve een volledige verkoop zijn ook een gedeeltelijke verkoop, een beursgang of een voortzetting van de huidige situatie mogelijk.

Groei
Het Britse Lion Capital kocht HEMA in 2007 en zou van de onderneming af willen. Het is niet voor het eerst dat de investeerder HEMA probeert te verkopen. De laatste jaren is de winkelketen snel gegroeid, vooral in het buitenland.

HEMA leed in het tweede kwartaal een nettoverlies van 29,1 miljoen euro. In het eerste kwartaal was dat nog 9,6 miljoen euro, maar eenmalige herfinancieringslasten van ruim 20 miljoen euro speelden deze periode een rol.

De omzet steeg met 3,3 procent ten opzichte van het tweede kwartaal van vorig jaar naar 287 miljoen euro. De grootste groei kwam daarbij uit Frankrijk (17,4 procent) en Duitsland (22,2 procent). In Nederland ging de omzet met 0,7 procent omhoog. Dat viel wat laag uit vanwege de tijdelijke sluiting van filialen door de ombouw naar de internationale formule, geeft HEMA aan. De vergelijkbare omzet, waarbij nieuwe winkels buiten beschouwing worden gelaten, ging met 3,1 procent omhoog.

Huishoudelijke artikelen
Nederlandse klanten kochten vooral meer huishoudelijke artikelen en verzorgingsproducten en kleding. De omzet van voeding liep terug, maar HEMA is inmiddels een test begonnen met meer aandacht voor vers voedsel, pizza, pasta en horeca. De winstgevendheid van het bedrijf ging omhoog, vooral omdat de opruiming van oude voorraden werd afgerond.

Ook online weten de klanten HEMA steeds beter te vinden. De omzet van de verkoop via de website steeg met 40 procent ten opzichte van vorig jaar.

(ANP)

Gerelateerde artikelen