Contentmanagement-oplossing WoodWing neemt Scienta over
WoodWing, een internationale marktleider in contentmanagement-oplossingen, heeft Scienta overgenomen met behulp van Main. Dankzij de overname van de specialist in kennis- en kwaliteitsmanagementsoftware verrijkt WoodWing zijn aanbod en kan het zich op nieuwe klantsegmenten richten. Voor Scienta, dat bij de transactie werd bijgestaan door Marktlink Fusies & Overnames, biedt de overname groeimogelijkheden, waarbij het zich ook meer op de internationale markt gaat richten.
Scienta, opgericht in 2003 in Harderwijk, noemt zich ‘de digitale collega die alles weet’. Het bedrijf ontwikkelt software waarmee bedrijven hun kennis gestructureerd opslaan en toegankelijk maken voor medewerkers. Veel klanten gebruiken de SaaS-oplossing van Scienta enerzijds om kwaliteitsmanagementprocessen op orde te houden, en anderzijds als tool om sociale verbinding en betrokkenheid bij werknemers te stimuleren en de workflow optimaal te faciliteren.
Het bedrijf heeft hier een vooraanstaande positie mee veroverd op de Nederlandse kwaliteitsmanagement-markt; het is onder andere sterk vertegenwoordigd in de zorgsector, overheid, semi-overheid en zakelijke dienstverlening. Bedrijven als Kwalitaria, Hivos, SRA, Molecaten en Schouten Zekerheid horen bij de ruim tweeduizend organisaties in de klantenkring van Scienta.
Nieuwe sectoren bedienen
Het strategische samengaan met Scienta biedt WoodWing de mogelijkheid zijn zakelijke propositie te diversifiëren en nieuwe sectoren te bedienen. Door de krachtenbundeling ontstaat een sterke organisatie met een gezamenlijke strategie van waaruit een marktleidende contentmanagement-oplossing kan worden ontwikkeld waarmee klanten efficiënt kunnen samenwerken en hun content-workflows kunnen optimaliseren. Daarbij kan Scienta meeliften op het wereldwijde bereik van WoodWing, zodat nog meer bedrijven gebruik kunnen maken van de kennis- en kwaliteitsmanagementsoftware die het bedrijf aanbiedt. Vanuit een buy-and-build-strategie wordt nu verder gekeken hoe nog meer waarde aan WoodWing kan worden toegevoegd.
CEO Ross Paterson van WoodWing: “We zijn verheugd met de toevoeging van Scienta aan de WoodWing Group. Dit verrijkt ons productportfolio en biedt kansen om toe te treden tot nieuwe marktsegmenten. Zowel Scienta als WoodWing opereren in het hart van contentprocessen bij hun klanten. De overname van Scienta is een fantastische strategische stap. We kijken ernaar uit om WoodWing uit te bouwen tot marktleider op het gebied van contentmanagement en content-workflow-oplossingen.”
Reinder Repko, CEO van Scienta, voegt daaraan toe: “De afgelopen vijftien jaar is Scienta uitgegroeid tot een belangrijke speler op het gebied van kwaliteits- en procesmanagementsoftware. De combinatie met WoodWing sluit perfect aan bij onze wensen en maakt het voor Scienta mogelijk om een nieuwe stap te zetten. WoodWing en Scienta vinden elkaar in hun benadering waarmee content en software de processen van organisaties ondersteunen en verbeteren. Door deze overname voegen we onze kwaliteiten toe aan die van de WoodWing Group, om gezamenlijk onze ambities te verwezenlijken. Onze huidige klanten zullen daarbij profiteren van het feit dat we nog meer slagkracht krijgen om onze producten door te ontwikkelen.”
Vincent Pastoor van Marktlink, die de overname begeleidde, ziet dat de gewilligheid van kopers van IT- en softwarebedrijven in het mkb-segment de laatste jaren toeneemt om hogere waarderingen af te geven voor bedrijven in deze sector. “Met name SaaS-bedrijven met een abonnementsmodel en een hoge recurring revenue zijn erg gewild in deze markt. We verwachten dat deze trend zich in de komende jaren zal doorzetten.”
Met de overname van Scienta door WoodWing ontstaat een organisatie met ongeveer 200 werknemers. Het management van Scienta krijgt een klein minderheidsaandeel in de nieuwe constructie.