Concurrent AkzoNobel kondigt consolidatieslag aan

Michael McGarry, topman van het Amerikaanse lakken- en coatingsconcern PPG, heeft in het Financieele Dagblad aangegeven dat zijn bedrijf voorop wil lopen in de consolidatieslag die hij in de coatingsmarkt verwacht. En passe deelt de CEO speldenprikjes uit aan directe concurrent AkzoNobel: “Wij zijn de grootste lakkenproducent wereldwijd, ook in Nederland.”

Dat laatste kan McGarry overigens niet bewijzen, schrijft de zalmroze krant. Desalniettemin is PPG prominent aanwezig in Nederland sinds het in 2008 de Nederlandse verfmaker SigmaKallon overnam voor 3,2 miljard dollar. In de bouwmarkt is PPG op de verfafdeling te vinden met merken als Histor en Sigma, terwijl AkzoNobel bekend is van de merken Sikkens en Flexa.

Jongere generaties
McGarry ziet ruimte voor verdere groei in Europa. De Amerikaan stelt dat de wereldwijde coatingsmarkt voor de helft in handen is van 10 grote spelers. Het resterende gedeelte van de markt is sterk gefragmenteerd. “In Europa liggen nu de meeste kansen. Daar zijn veel familiebedrijven in deze sector actief”, aldus de topman. Hierbij hoopt hij dat jongere generaties het bedrijf gemakkelijker van de hand doen dan de oprichters. “Een familiebedrijf is makkelijker over te nemen van de tweede generatie dan van de eerste. Een bedrijf van de derde is weer eenvoudiger dan van de tweede generatie. Hoe meer generaties een bedrijf actief is, des te meer eigenaren en des te meer filosofieën [er zijn],” zegt McGarry.

AkzoNobel als overnamedoel
De Amerikaanse verfproducent heeft een oorlogskas van circa 3 miljard dollar. McGarry sluit niet uit dat één van de andere top 10-spelers wordt overgenomen, al wil hij niet ingaan op de vraag of AkzoNobel een concreet overnamedoel is. PPG is op M&A-vlak geen onbekende voor AkzoNobel. De Nederlanders kregen moeilijk voet aan de grond in de Amerikaanse markt voor huis-, tuin- en keukenverf. In 2012 werd de Amerikaanse decoratieve verftak voor 800 miljoen euro verkocht aan PPG. Een deal waarin de Amerikanen juridisch werden bijgestaan door Hogan Lovells, terwijl AkzoNobel Zuidasbuurman De Brauw Blackstone Westbroek inhuurde.

De topman van PPG klopt zichzelf in Het Financieele Dagblad op de borst over de met deze deal behaalde synergie. In twee jaar tijd wisten de Amerikanen de kosten van de overgenomen tak met bijna $ 200 miljoen omlaag te brengen. Het is één van de 65 overnames die PPG deed sinds 2001. “We zijn constant op zoek. En we zijn er erg goed in”, aldus de zelfverzekerde McGarry

Chemie-activiteiten
De CEO laat doorschemeren dat PPG in zijn ogen ook op een ander vlak superieur is aan de Nederlandse concurrent. AkzoNobel heeft, in tegenstelling tot de Amerikanen, nog steeds chemie-activiteiten. PPG stootte deze activiteiten in de afgelopen jaren vrijwel volledig af.

McGarry, sinds september aan de leiding van het Amerikaanse concern, verklaart de keuze door te stellen dat de door PPG geproduceerde soda en chloor niet zoveel verschilden van bij de concurrenten. “Ook AkzoNobel maakt chloor, we hadden een vergelijkbaar product. Maar onze lakken verschillen sterk van AkzoNobel. Onze klanten kopen een uniek product”, stelt de Amerikaan.

Moeizame economische ontwikkelingen
De stevige uitspraken van de Amerikaan zijn enigszins opmerkelijk. PPG boekte in het afgelopen kwartaal voor het eerst sinds 2009 een verlies uit voortgezette activiteiten. Hierbij gaf het bedrijf aan last te hebben van de moeizame economische ontwikkelingen wereldwijd.  Daarnaast zitten de Nederlanders ook niet stil. Vorige week kreeg het bedrijf goedkeuring van de Europese Commissie voor de overname van de industriële coatingsactiviteiten van het Duitse BASF. Het overgenomen onderdeel kost 475 miljoen euro en was vorig jaar goed voor een omzet van 300 miljoen euro. In het jaarverslag gaf AkzoNobel aan in de afgelopen jaren “relatief voorzichtig” te zijn geweest met het doen van overnames. Hoewel het bedrijf nog steeds focust op autonome groei ziet het wel ruimte voor “value-generating bolt-on acquisitions”.

Gerelateerde artikelen