CFO Just Eat Takeaway.com over unieke overnamestrijd

CFO Brent Wissink van Just Eat Takeaway.com neemt M&A Award Best Deal 2020 in ontvangst.

Blij met de M&A Award voor Best Deal is hij zeker, CFO Brent Wissink van Just Eat Takeaway.com. Maar of die toekenning vanzelfsprekend is, vanwege de geruchtmakende fusie met het Engelse Just Eat? “Nee, zo’n Award is nooit vanzelfsprekend. Maar toen Joris Wilton en ik naar de Beurs van Berlage fietsten, die donderdagmiddag 10 december, dachten we wel ‘Ze zullen ons toch niet voor niets hebben uitgenodigd…’” 

Wissink is sinds 2012 financieel topman van de tot vorig jaar Takeaway.com hetende maaltijdbezorger. En maakte samen met CEO en oprichter Jitse Groen de internationale groei van het bedrijf mee en door. Takeaway.com sloeg haar vleugels niet alleen uit door autonome groei, maar ook door overnames. 

De etenbestelsites van Delivery Hero in Duitsland werden in 2019 ingelijfd, waarmee Takeaway.com marktleider bij onze oosterburen werd. Een jaar eerder was het Israëlische 10bis al aan de beurt. Ook in Roemenië, Bulgarije en Zwitserland werd het overnamepad succesvol bewandend. En dit jaar was er dus de afgeronde fusie met het Engelse Just Eat. 
Over die prijswinnende deal zegt Brent Wissink: “Het overnameproces kende een aantal unieke gebeurtenissen. Na ons bod op Just Eat verkocht onze grootaandeelhouder Delivery Hero een deel van hun aandelen in een langdurig proces fiks beneden de aandelenkoers op dat moment, en maakte dat vervolgens ook breed bekend.”

Scherpe koersdaling 
Wat volgde na die ‘uitverkoop’ van 3 miljoen aandelen door Delivery Hero was een scherpe koersdaling van het aandeel Takeaway.com. Waardoor de waarde van het eerdere bod daalde tot ongeveer 6,17 pond per aandeel Just Eat, aanzienlijk lager dan de beurskoers van 7,37 pond dat moment. Bewuste actie van Delivery Hero, dat deels in handen is van het Zuid-Afrikaanse technologiefonds Prosus? 

“Dat plotselinge bod op Just Eat door Prosus doorkruiste ons pad behoorlijk”, kijkt CFO Brent Wissink terug. Takeaway.com nam daarop een expert in contested takeovers, een Engelse partij, in de arm. Het leidde tot een ongekende publiciteitsstrijd, een moddergevecht (?) ook: wie zou er uiteindelijk in slagen Just Eat in te lijven en daarmee de Engelse markt veroveren? 

In dat verbeten overnameduel lukte het Takeaway.com de aandelenprijs terug te brengen op het oude niveau. Er was contact met de grootste aandeelhouders van Just Eat, waarna bijna 50 procent van de aandeelhouders zich uiteindelijk committeerde aan het verhoogde bod van Takeaway.com. 

‘Relatie werd er niet beter op …’
De fusie was hiermee een feit, het verbeterde bod van Prosus werd van tafel geveegd. Hoe Takeaway.com het optreden van grootaandeelhouder Delivery Hero heeft ervaren? Brent Wissink, voorzichtig glimlachend: “Nou, laten we het zo zeggen, de relatie is er door dit alles niet beter op geworden…”

Na de miljardendeal volgde de integratie van Just Eat, het altijd zo moeilijk in te schatten post-M&A traject verloopt – net als bij eerdere acquisities wereldwijd – voortvarend. Kenmerkend voor dat integratiebeleid van Takeaway.com: de overgenomen bedrijven gaan veelal volledig op in het moederbedrijf. 

“Dat is gemakkelijker als er geen fouders in het bedrijf zitten”, legt Wissink uit. “Want als die oprichters van het eerste uur er nog zijn, is dat bepalend voor de cultuur van een organisatie. Dan duurt integratie vaak veel langer. Wat wij doen, is cultuur in het overgenomen bedrijf brengen die aansluit bij ons en bij het verleden. Natuurlijk zullen er altijd mensen vertrekken, goede mensen uit het mid-management bijvoorbeeld. Maar een fusie of overname biedt natuurlijk ook veel kansen en uitdagingen.”

Just Eat was bij de overname tweeënhalf keer groter dan Takeaway.com, maar evenveel waard op de beurs. Hoe de CFO met de acquisitie waarde voor de aandeelhouders denkt te creëren? 

Investeren in de breedte
“De strategische positie van Just Eat was verzwakt door onjuiste prioriteiten van het vorige management”, antwoordt hij. “Denk aan het niet ontwikkelen van de logistiek, aan die focus op het optimaliseren van de EBITDA. Onze strategie is investeren in de breedte, wij willen de grootste in de markt zijn, de grootste in een land. Zo hebben we na de fusie met Just Eat forse investeringen in de logistiek gedaan en werden in de afgelopen maanden veel restaurants, waaronder 900 McDonald’s-vestigingen in het VK, aan het platform toegevoegd. Wij willen bedrijven weer op niveau brengen, dat kan soms ten koste gaan van de winsten die voorheen werden behaald. Maar ons uiteindelijke doel is lange termijn-groei.”

Want, zo is de stelling: wie honger heeft, gaat naar de website met het grootste aanbod aan restaurants. En restauranteigenaren sluiten zich op hun beurt graag aan bij het platform met de meeste bezoekers. Door dit netwerkeffect overleven alleen de grootste spelers. En in de wereld van de maaltijdbezorgers is het eten of gegeten worden.
Kenners van de markt waren dan ook niet verbaasd toen afgelopen juni het overnamebod van 7,3 miljard euro van Just Eat Takeaway.com op het Amerikaanse Grubhub bekend werd. De verwachting is dat die deal in de eerste helft van 2021 wordt afgerond. 

Diverse markt in VS
“De Amerikaanse markt is heel divers”, weet Brent Wissink. “In steden aan de Oostkust is maaltijdbezorging net zo bekend als in Europa. Daar is Grubhub groot en profiteert van de ommezwaai van telefonisch bestellen naar internet bestellen. In andere delen van de Verenigde Staten is afhalen nog altijd veel bekender dan bezorgen.” 

Vergeleken met de overnamestrijd bij Just Eat noemt de CFO de voorgenomen acquisitie van Grubhub “Duidelijk minder spannend.”

Over de gevolgen van de coronacrisis op de branche, zegt de CFO: “In april zagen we de groei, nadat alle restaurants dichtgingen. We hebben een duidelijke versnelling van de groei gezien, door een toename van het aantal nieuwe klanten, meer restaurants en hogere gemiddelde waarde van de bestellingen. Ook nu groeit die bestelfrequentie nog steeds. Volgend jaar zal de groei misschien iets minder zijn, maar corona heeft duidelijk een versnelling in het thuisbezorgen gebracht.”

Kort na de overname van Just Eat werd de Brit Paul Harrison genoemd als nieuwe CFO van het concern, econometrist Brent Wissink zou samen met huidig COO Jörg Gerbig de taak van operationeel directeur op zich nemen. Uiteindelijk liep dat anders en is en blijft Wissink financieel topman van het bedrijf. 

Of hij daar blij mee is? “De rol van Chief Financial Officer verandert, daar moet ik aan wennen. Er draait nu heel veel om compliance, om riskmanagement, om governance. En, hoe belangrijk ook, die nieuwe dynamiek vind ik niet het meest leukste, het meest interessante aan de CFO-rol. Kijk naar de voorgenomen overname van Grubhub. Daarvoor moeten we een beursnotering in de Verenigde Staten aanvragen. Het operationele ligt wat dichter mij me. Anderzijds zijn er nog genoeg CFO-uitdagingen. Toen ik Jitse in 2011 hielp met de eerste externe investering, telde het bedrijf minder dan veertig medewerkers. Nu zijn dat er ongeveer 10.000, de bezorgers niet meegeteld. We hebben afgelopen drie jaar enorme stappen gemaakt, met overnames en integraties. Over nog eens twee jaar moet alles zijn geïntegreerd.”

En straks, nieuwe overnames, na closing van de Grubhub-deal? “Wij zijn opportunistisch genoeg om naar alles te kijken wat interessant is. Maar in de wereld is nog maar een bescheiden aantal bedrijven die aan onze criteria voldoen. Anderzijds zie je aan Grubhub en Just Eat; het huis van je buren komt maar één keer te koop.” 

Gerelateerde artikelen