Bugaboo neemt concurrent Joolz over via Arabische PE

Gezamenlijk boeken beide bedrijven ruim 300 miljoen euro aan omzet.

Kinderwagenfabrikant Bugaboo neemt branchegenoot Joolz over. De merken blijven wel naast elkaar bestaan. Bugaboo en Joolz willen naar eigen zeggen “gebruikmaken van elkaars sterke punten om nieuwe en bestaande marktkansen wereldwijd te benutten”.

De twee hebben een hoofdkantoor in Amsterdam en zijn internationaal actief. Hoeveel geld met de deal gemoeid is, is niet gedeeld. Na het afronden van de overname zal het bedrijf bestaan uit meer dan 1200 medewerkers; ruim duizend van Bugaboo en ongeveer 125 van Joolz. Bugaboo-topman Adriaan Thierry behoudt zijn functie, Joolz-topman Richard den Hollander wordt zijn plaatsvervanger.

Het van oorsprong Nederlandse Bugaboo werd 25 jaar geleden opgericht en verkoopt naast kinderwagens ook autostoelen, kinderzitjes, reisbedjes en accessoires. Vorig jaar nam staatsinvesteringsfonds Mubadala Capital uit de Verenigde Arabische Emiraten een meerderheidsbelang in het bedrijf. Dat was sinds 2018 in handen van Bain Capital. Bij deze deal stelde Bugaboo dat het wereldmarktleider wilde worden.

Joolz, eveneens opgericht in Nederland, verkoopt vergelijkbare producten en bestaat sinds 2004. In 2016 nam de Belgische investeringsmaatschappij Gimv een belang van 40 procent in het bedrijf. De overige aandelen bleven bij de oprichters.

Gezamenlijk zijn de twee bedrijven goed voor ruim 300 miljoen euro aan omzet. Over hun eigen omzet doen Bugaboo noch Joolz mededelingen.

“De wereldwijde kinderwagenmarkt is sterk gefragmenteerd en biedt enorme kansen voor hoogwaardige merken”, zegt Bugaboo-topman Thierry in een toelichting. “We zullen onze klanten in Europa, maar ook in Noord- en Zuid-Amerika, Azië en het Midden-Oosten meer keuze kunnen bieden in hoogwaardige kinderwagens, via onze huidige en nieuwe distributiekanalen in die markten.”

 

Related articles