Big 4 domineren due diligence in Q3

Laatst gewijzigd: 20 juli 2023 13:14
Deloitte, KPMG, PwC en EY gaan aan kop in de league tables Financial Due Diligence Q3 2021.

[De volledige league tables staan onderaan de tekst]

In de markt voor het boekenonderzoek hebben de Big 4-kantoren hun vertrouwde posities weer ingenomen. Deloitte heeft met 15 miljard euro de grootste dealwaarde genoteerd, gevolgd door KPMG, PwC en EY.  

Alvarez & Marsal volgt de grote vier op de vijfde plaats. Age Lindenbergh, Co-Head Benelux bij Alvarez & Marsal (foto rechts), onderscheidt meerdere factoren bij het aanjagen van de overnamemarkt. “De combinatie van een lage rentestand, beter zicht op de toekomst na COVID en de wens om weer te ondernemen zorgen voor een ongekend dynamische M&A-markt. Voor verkopers ontstaan juist nu mogelijkheden om een mooie exit te realiseren.”

Remco van Daal, partner van PwC Transaction Services (foto rechts), ziet nog geen einde aan de tumultueuze markt. “Het activiteitenniveau was onverminderd hoog dit kwartaal na een kleine welverdiende adempauze in augustus, het hoge niveau zal ook in de rest van het jaar voortduren verwachten wij.”

KPMG doet de meest deals

In aantal deals neemt KPMG met 84 deals de leiding, completeren PwC en Deloitte het podium en volgt EY op een vierde plaats. Voor Niek Kolkman, partner en Head KPMG Transaction Services (foto rechts), is het alle hens aan dek. “Na een korte welkome zomerbreak blijft het gewoon erg druk voor investeerders en adviseurs. We zien hier niet direct verandering in komen en verwachten aanhoudende drukte in het laatste kwartaal, met als grootste uitdaging de tijdige beschikbaarheid van ervaren professionals.”

SINCERIUS neemt de eerste plaats in na de grote vier. Partner Joost Siemensma (foto rechts) ziet de meeste dealactiviteit in de technologiesector: “2021 was een mooi jaar qua fusies en -overnames. In de volledige breedte van de markt, maar de technologiesector was veruit favoriet. De coronacrisis is zonder twijfel een katalysator geweest voor verdergaande digitalisering. Snel en efficiënt veel data kunnen verwerken is key in onze markt, daardoor is data-gedreven due diligence een steeds belangrijkere factor bij het uitvoeren van onze analyses.”  

 

Gerelateerde artikelen