Bierondernemer Paul Schram vindt uitdaging bij Rabobank M&A

Na enkele jaren actief te zijn geweest als freelance adviseur en bierondernemer keert Paul Schram terug naar de bankierswereld als hoofd M&A bij Rabobank Nederland. “Hoewel mijn onderneming op dreef raakte, was ik direct enthousiast over deze rol.”

M&A Community spreekt Paul Schram op het Utrechtse hoofdkantoor van Rabobank. Of wij nog een geschikte opvolger voor zijn microbrouwerij Ouderkerksgoud kennen? Zijn 16-jarige zoon Bart wil graag ondernemer worden, maar hij is nog te jong voor het grote werk. Bovendien moet Bart eerst nog aan zijn studie entrepreneurship beginnen. Zelf kan ondernemer Schram de dagelijkse advies- en bieractiviteiten niet combineren met zijn nieuwe functie als hoofd M&A Advisory bij Rabobank Nederland.

Bierbrouwen soort koken
Schram heeft de afgelopen 10 jaar veelal in het buitenland doorgebracht. Zijn laatste M&A-functie was bij de Deense bierbrouwer Carlsberg, waarvoor hij ruim twee jaar lang de wereld overvloog. In het vliegtuig ontvouwde hij de plannen voor een eigen biermerk. “Ik bezocht veel speciaalbierbrouwerijen als mogelijke acquisitiekandidaten. Ik ben zelf thuis bier gaan brouwen en haalde een diploma 'craft brewer' ”, vertelt Schram. “Bierbrouwen is een soort van koken.” Het idee van een extra moutige pale ale bier bij de biefstuk werd twee jaar geleden gelanceerd bij Loetje. Inmiddels zijn er vier smaken en is het merk een succes: bij meer dan twintig horeca uitbaters staat Ouderkerksgoud op de tap. Bij Rabobank volgt hij uitgerekend iemand op die net zelf ondernemer is geworden. Pieter Stor verliet de bank in het voorjaar om te starten met BAGTAG: een elektronisch bagagelabel dat op een koffer bevestigd kan worden.

Schat aan bankierservaring
Het is een ongebruikelijke overgang in de fusie- en overnamewereld. Maar voor de nieuwe Hoofd M&A van Rabobank Nederland was het een niet te missen kans. Hoewel de 48-jarige Schram gepassioneerd spreekt over het ondernemen, is hij blij met zijn terugkeer bij de bank. “Ik kon na Carlsberg als een veel betere bankier terugkeren”, zegt hij. “Omdat je aan beide kanten van de tafel hebt gezeten, heb ik meegemaakt hoe het advies van bankiers in de boardroom wordt ontvangen.”

Rabobank haalt met Schram een schat aan bankierservaring binnen. Voor zijn tijd bij Carlsberg was hij bijna vijftien jaar actief op de corporate-finance-afdelingen van ABN AMRO en Barclays Capital. In 2007 besloot Schram het avontuur aan te gaan in Azië. Namens de Nederlandse bank vertrok hij naar Hong Kong. In het jaar van de Prooi, maakte hij de overstap naar Barclays, destijds een serieuze fusiekandidaat voor ABN.

Barclays speelde handig in op de overnameperikelen rondom ABN, dat uiteindelijk overgenomen werd door het consortium van RBS, Fortis en Banco Santander. “Het was duidelijk dat met de komst van RBS de hele M&A-ambitie binnen ABN AMRO weg was”, vertelt Schram nu. “Van de 51 ABN-bankiers die een aanbieding kregen van Barclays, gingen er 50 op in.” Schram werd sectorhoofd van de regio Asia Pacific, waarin hij verantwoordelijk werd voor deals in alle sectoren van de voedselketen, ‘van de boerderij tot aan de supermarkt’. Dat internationale profiel met de focus op de voedselketen zal Rabobank hebben aangesproken. “Ik werd begin dit jaar door een headhunter benaderd en hoewel mijn onderneming op dreef raakte, was ik direct enthousiast over deze rol.”

Tweeledige strategie
Twee maanden heeft Schram de leiding over de fusie- en overname-afdeling bij Rabobank Nederland. Van de wereldwijd 90 M&A-specialisten werkt ongeveer de helft op het kantoor in Utrecht. Hoewel Rabobank bekend staat als een wereldwijd sterke speler in de food & agri-sector, wil Schram benadrukken dat de bank er een een tweeledige strategie op na houdt. "De ambitie is om een leidende food-en agribank in de wereld te zijn. Daarnaast bedienen we alle sectoren in Nederland, met de ambitie de meest klantgerichte bank te zijn."

Volgens Schram is Rabobank al flink op weg om die belofte in te lossen, maar toch wordt dat niet overal gezien. League tables zeggen hem niet altijd veel. Evengoed wil hij onderstrepen dat Rabo niet onderdoet voor andere grote M&A-adviseurs. “In Nederland adviseerden we recent bij de verdediging van Telegraaf Media Groep (TMG). In het buitenland waren we eerder dit jaar betrokken bij de miljardenverkoop (1,76 miljard dollar) van Weetabix door het Chinese Bright Foods. Wij adviseerden de koper Post Holdings in de Verenigde Staten, doordat we de connectie met Bright Foods konden maken. Van alle Nederlandse zakenbanken hebben wij met afstand het meest internationale team.”

De boodschap van Rabobank moet zo goed mogelijk over de bühne gebracht worden. "Een groot aantal deals is namelijk crossborder: Nederlandse deals hebben vaak een internationale component. “De boodschap luidt: in Nederland zijn we actief in alle sectoren en internationaal zijn we een powerhouse in de food & agri sector”, aldus Schram. “De opdracht daarnaast is om meer impact te maken op onze Nederlandse klanten. We zijn zowel nationaal als internationaal tot veel in staat. Zo’n Post-Weetabix deal is daar een mooi voorbeeld van.”

Schram is optimistisch over de komende 18 maanden. “De pijplijn ziet er heel goed uit, met aansprekende transacties voor onze klanten in binnen- en buitenland.” De totale verwachte dealwaarde houdt hij liever voor zich. Hij blijft tenslotte een bankier.

Rabobank is binnen M&A actief in alle segmenten van de markt. Via een samenwerking met het onafhankelijke Rembrandt Fusies & Overnames worden klanten bediend voor kleinere deals. Voor het regionale bedrijf sluit het M&A-team vanuit Utrecht de midmarket-deals, waar ook de grote transacties voor omvangrijke bedrijven worden gedaan.

 

 

 

 

 

 

Gerelateerde artikelen