Betalingsgemak als CM.com missie

Meer zichtbaarheid en vertrouwen creëren, kapitaal vergaren om te groeien. CEO Jeroen van Glabbeek over de redenen voor de beursgang van CM.com.  

Tekenend voor de CEO van technologiebedrijf CM.com: nog voor het bedrijf de beursgang maakte, werd al besloten de Grand Prix van Nederland te sponsoren. Jeroen van Glabbeek, kort nadat hij een mep op de Euronext beursgong gaf in een gesprek met MenA.nl: “We waren als CM.com al betrokken bij de GP met ticketverwerking en betalingsafhandelingen. Maar besloten vervolgens één van de vijf grote sponsors te worden. Naast bijvoorbeeld Jumbo. Vanwege die tomeloze ambitie die de organisatie altijd ten toon heeft gespreid. Misschien wel 99 procent van Nederland dacht dat een Grand Prix op Zandvoort onhaalbaar zou blijken. Het omgekeerde bleek waar. ‘Dit gaat lukken’, was vanaf het begin de uitstraling. Voor die inspiratie heb ik veel bewondering.”

Studenten en discotheken

Inspiratie die Van Glabbeek – met zijn 40 jaar één van de jongste bestuursvoorzitters van een Nederlands beursgenoteerd bedrijf – samen met COO Gilbert Gooijers (41) ook uitstraalt met hun beider CM.com. Als studenten begonnen zij twintig jaar geleden met Club Message, een berichtendienst om publiek naar discotheken te trekken. Dat studenten initiatief groeide uit tot een bedrijf met tegenwoordig 300 werknemers, in 17 landen wereldwijd. Zo openden recent verkoopkantoren in Singapore, Dubai en de Verenigde Staten, op korte termijn volgen andere vestigingen in Europa, Afrika en Azië. CM.com verstuurt onder anderen WhatsApp en andere berichten, toegangsbewijzen en afspraakherinneringen naar klanten van verzekeraars, tandartsen, Facebook, de hierboven al genoemde Formule 1, etc. 

Fysiek aanwezig 

De beursgang werd mogelijk door te fuseren met het speciaal hiervoor opgerichte investeringsvehikel Dutch Star Companies One (DSCO). De 80 miljoen euro die is opgehaald, komt voor 55 miljoen euro op het conto van DSCO. Het overige deel bestaat uit geld van DSCO aandeelhouders en van Teslin. Hiervoor leveren Van Glabbeek en Gooijers 40 procent van hun aandelen in. Daar waar veel bedrijven de beurs verlaten, geldt de komst van CM.com als opsteker.

“Die beursnotering levert ons – net als de sponsoring van de F1 straks in mei – zichtbaarheid op”, legt CEO Jeroen van Glabbeek uit. “Bovendien straalt zo’n plek op de beurs vertrouwen uit, zeker ook internationaal gezien. Want wat wij willen is groeien, ook door overnames. Afgelopen jaren wisten wij 21 succesvolle M&A-deals af te ronden, daarmee gaan we door. We willen fysiek aanwezig zijn in nog meer landen wereldwijd. Want onze stelling is dat je – ook al zijn we een internationaal toegankelijk digitaal platform – bij de klanten in de buurt moet zitten, daar waar het sales en marketing betreft. Van 300 medewerkers nu, willen we doorstromen naar 600 mensen straks.”

Verbondenheid blijft

Naast cash zijn voor die deals en groei nu ook aandelen beschikbaar als betaalmiddel. Van Glabbeek en Gooijers verkopen voor bruto 3,5 miljoen euro aan aandelen. Maar wat blijft, is hun verbondenheid aan CM.com. Eerder zei Jeroen van Glabbeek al tegenover De Telegraaf: “Als ik had willen cashen, had ik wel aan private equity verkocht…”

Met een waardering van 237 miljoen euro en een gecorrigeerde ebitda over 2019 van 5,4 miljoen euro op 96 miljoen euro omzet (21 procent meer, vergeleken met 2018) moet na de beursgang zo’n 44 keer de winst betaald worden voor een aandeel. Al wordt de marktkapitalisatie door de beurskoers bepaald en zegt die 237 miljoen dus niets. Maar of met de beursgang succes binnen handbereik ligt? Zeker! De ongekroonde Nederlandse fintech koning, Adyen, handelt momenteel zo’n 213 keer de ebitda. 

Anders dan Adyen 

Met die reus wil Jeroen van Glabbeek zich niet vergelijken. Maar trots is hij wel op de producten van CM.com. “Wij zitten in een andere niche dan Adyen. Geïntegreerd mobiel betalen. Zo kun je nu via ons Communicatieplatform bij tien AH to go’s betalen door je telefoon tegen het prijskaartje op het schap te houden en vervolgens zo naar buiten te lopen.”

En, met een knipoog naar hun twintig jaar oude student roots in de uitgaanswereld: “Tijdens de laatste editie van Lowlands konden mensen via ons platform drie bier bestellen en die aan de toog ophalen door de barcode op hun telefoon te tonen. Het leven gemakkelijker maken door steeds bredere acceptatie van betaling… Dat is onze missie!”  

Gerelateerde artikelen