Best PR Advisor nominee Edwin van Wijk zag kaper op de kust onrust zaaien onder cruciale stakeholders
Aan welke fusies en/of overnames heeft u het afgelopen jaar gewerkt?
"In 2016 heb ik met de bewindvoerders/curatoren samengewerkt aan de verkoop van onderdelen van de V&D Groep en de McGregor Fashion Group. Ook adviseerde ik een buitenlandse, beursgenoteerde modeketen bij de voorbereiding van een sharedeal in Nederland."
Wat waren voor u de bijzonderheden?
"Het verkoopproces rondom een doorstart van een winkelketen in financiële nood is een zeer precair proces. Winkelketens moeten namelijk ‘warm’ worden verkocht. Dat betekent dat het personeel en de klanten aan boord moeten blijven, ondanks alle negatieve vooruitzichten en berichtgeving. Een typisch voorbeeld van ‘tijdens de verkoop gaat de verkoop gewoon door'.
De verkoop van V&D-dochter La Place aan Jumbo ging ‘als een zonnetje’. Een doorstart van de V&D-warenhuizen liep op het laatste moment mis, mede door het feit dat een buitenlandse ‘kaper op de kust’ via de media twijfel zaaide onder cruciale stakeholders. Ook bij McGregor zocht een concurrerende gegadigde de publiciteit waardoor vergevorderde onderhandelingen met een kandidaat-koper stukliepen en een doorstart van de modeketen onder een nieuwe eigenaar niet doorging. Uiteindelijk werd het bedrijf doorgestart door de oude eigenaren.
Beide cases tonen aan dat cruciale stakeholders rondom een doorstart steeds vaker via de media worden beïnvloed. En beide cases laten zien dat een verkoop- of doorstartproces tegenwoordig niet meer zonder media- en stakeholderregie kan. Maar ook dat interne communicatie en klantcommunicatie van het grootste belang zijn tijdens een doorstart na surseance en faillissement. Want een winkelketen zonder gemotiveerde werknemers en loyale klanten is nauwelijks iets waard."
Hoe heeft u het afgelopen jaar ervaren?
"2016 was een grillig jaar met twee gezichten. In de eerste jaarhelft viel de ene na de andere winkelketen om. Na de zomer was het opeens een stuk rustiger aan dat front. Maar gelukkig doet Value@Stake meer dan faillissementen, fusies en overnames."
Wat verwacht u voor de markt in 2016?
"Voor 2017 verwacht ik een nerveuze markt, als gevolg van de politieke instabiliteit die is begonnen met de Brexit in het Verenigd Koninkrijk, daarna overwaaide naar de VS met de verkiezing van Trump in het Witte Huis, en de aankomende verkiezingen in Nederland, Duitsland en Frankrijk. Dit zal ongetwijfeld te merken zijn op de financiële markten en daarmee in de fusie & overname en IPO-markt.
Maar met onzekerheid als enige zekerheid is het meer dan ooit van belang dat bedrijven, of zij nu kopers zijn of verkopers, een duidelijk en overtuigend verhaal hebben over wie ze zijn, waar ze voor staan, waar ze heen willen en hoe ze daar willen komen. Daarbij is het hebben van een heldere focus en een plan (inclusief een plan B (en evt. C en D)) en een goed onderhouden netwerk van stakeholders een voorwaarde voor succes."
Gaat u binnenkort ook een overname doen of private equity aantrekken?
Vergroot uw kans op succes en schakel de beste adviseurs, investeerders en financiers in 2 tips:
1. Vind alle top-notch adviseurs in de Who’s Who in M&A 2017
Word lid van de M&A Community en ontvang kosteloos dit uitstekend naslagwerk (220 pagina’s) met de top 1000 dealmakers op een rij. Vergroot de kans dat uw overname een succes wordt. Schakel de beste adviseurs, investeerders en nanciers in. De Who’s Who in M&A 2017 geeft u het ultieme inzicht. Word nu lid via MenA.nl.
2. Word nu lid voor meer kennis, kansen en deals
De mooiste deals sluit u met de juiste kennis en beste contacten. Daarom biedt de M&A Community u als lid meer kansen en meer kennis tijdens de M&A Fora, M&A Masterclasses, op MenA.nl, in M&A Database & League tables, M&A Magazine en Who’s Who in M&A en Private Equity. Gratis naar M&A Awards-galafeest? Word vóór 15 december lid via MenA.nl.