Best PR Advisor Frans van der Grint: “Stork heeft een speciale plek in mijn oeuvre”
Wat moet een goede PR-consultant bezitten?
“Een PR-consultant in deze tak van sport moet ervaring en verstand hebben van het M&A-proces. Die ervaring is evident om gelijkwaardig te kunnen opereren met andere adviseurs. Een tweede is het hebben van een eigen netwerk met belangrijke stakeholders en het kunnen mobiliseren daarvan. Ten derde moet je bij uitstek een vakman of vakvrouw zijn; communicatie is een ambacht. Je moet beschikken over een uitstekende sociaal-maatschappelijke antenne. Dat aspect wordt nog wel eens vergeten. In toenemende mate is van belang: past een transactie nog in de sociaal-maatschappelijke gedachtegang van het moment.”
Gaat u een winning streak van vijf awards voor beste PR Advisor (na 2012, 2013, 2014, 2015 en dan nu 2016) neerzetten?
“Gelukkig bepaalt de markt dat. Maar als je het mij vraagt, dan zou mijn collega Sabine Post-de Jong dit jaar wel eens hoge ogen kunnen gooien om winnaar te worden.”
Aan welke campagne/deal van 2016 bewaart u de beste herinneringen?
“Dan kies ik voor de transactie Fluor-Stork. Het is een prachtig historisch bedrijf, het oudste industriële concern van Nederland. Bijna tien jaar geleden ben ik betrokken geweest bij één van de grootste cases rondom shareholder activism in Nederland: agressieve hedgefunds, rechtszaken, protestacties van duizenden medewerkers voorafgaand aan een aandeelhoudersvergadering, alles met grote publiciteit. Het is één van de showcases ten aanzien van aandeelhoudersactivisme, en bovendien de zaak waarvan een belangrijke uitspraak is gedaan voor corporate governance, namelijk, het bestuur van de onderneming gaat over de strategie en niet de aandeelhouders. Al die jaren ben ik bij Stork betrokken geweest en vorig jaar werd Fokker, dat onderdeel was van Stork, verkocht aan het Britse GKN. Die overname mocht ik ook begeleiden. Begin 2016 is Stork (de merknaam blijft in leven) verkocht aan het Amerikaanse Fluor. De cirkel is rond. Stork heeft een speciale plek in mijn oeuvre, omdat ik in tien jaar een bijzondere geschiedenis heb meegemaakt: van activistische aandeelhouders tot de uiteindelijke verkoop aan een nieuwe eigenaar.”
Waarmee moet rekening gehouden worden als je een multinationale deal begeleidt?
“Je hebt te maken met verschillende wetgeving, wat impact heeft op de communicatie. Daarnaast moet je je realiseren dan je samen werkt met verschillende culturen. Ik heb bijvoorbeeld te maken gehad met Mexicanen op verschillende momenten, op verschillende dossiers. Met de overname van de Zwolse kunststofleidingen-fabrikant Wavin moest Mexichem (in 2012, red.) zich in Nederland leren aanpassen. Nederlanders zijn gevoelig voor sociale aspecten – in dealjargon ‘non-financial-terms’. Het draait niet alleen om geld, maar ook om de medewerkers. Als je voor een transactie van het buitenland naar Nederland komt, moet je bepaalde stakeholders voor je kunnen winnen. Toen América Móvil naar Nederland kwam voor KPN, heeft het onvoldoende tijd en energie gestoken in Nederlandse stakeholdergroepen. Dan heb je eigenlijk al geen kans. Tot slot is de taal cruciaal. Het wordt nog weleens vergeten dat je in Frankrijk geen Engelstalig persbericht moet sturen.”
Verwacht u het net zo druk te krijgen in 2017 als in voorgaande jaren?
“Wij hebben het altijd druk met M&A. Ik zie daar geen verandering in komen. Ik denk dat het minimaal zo blijft zoals dit jaar. Volgend jaar misschien wel beter, want er is veel geld in de markt.”
1. Bezoek de M&A Awards op 15 december in Beurs van Berlage
Frans van der Grint is opnieuw genomineerd voor de M&A Awards. Weten of de Hill + Knowlton topman opnieuw met de Award voor Best PR Advisor aan de haal gaat? Verzeker uzelf dan van een toegangsbewijs voor de M&A Awards 2016. Met 900 professionals is de M&A Awards het jaarlijkse hoogtepunt van de M&A Community met prestigieuze prijzen voor de beste deals, dealmakers, adviseurs en nanciers. Een evenement met schwung, black tie, hospitality en topentertainment. Professionals simply can’t afford to miss out. Reserveer direct een tafel of feestkaart via Overnames.nl.
2. Vind alle top-notch adviseurs in de Who’s Who in M&A 2017
Word lid van de M&A Community en ontvang kosteloos dit uitstekend naslagwerk (224 pagina’s!) met de top 1000 dealmakers op een rij. Vergroot de kans dat uw overname een succes wordt. Schakel de beste adviseurs, investeerders en nanciers in. De Who’s Who in M&A 2017 geeft u het ultieme inzicht. Word nu lid via MenA.nl.
3. Word nu lid voor meer kennis, kansen en deals
De mooiste deals sluit u met de juiste kennis en beste contacten. Daarom biedt de M&A Community u als lid meer kansen en meer kennis tijdens de M&A Fora, M&A Masterclasses, op MenA.nl, in M&A Database & League tables, M&A Magazine en Who’s Who in M&A en Private Equity. Gratis naar M&A Awards-galafeest? Word vóór 15 december lid via MenA.nl.