Behind the Deal: Corendon, Sunweb en Triton

Onno Sloterdijk van JBR over de verkoop van Corendon en Sunweb aan Triton.

"Dit is echt een textbook case van de waarde van Private Equity", aldus Sloterdijk, partner bij JBR. "Het is eigenlijk een fusie van twee gelijkwaardige en aanvullende bedrijven, maar dan onder een investeerder."

Als adviseur van Corendon maakt hij het bedrijf klaar voor de volgende stap en maakte hij het dealproces van zeer nabij mee. "De journey begon toen Sunweb zich meldde bij Corendon, nog ruim voordat Triton in beeld was. Toen kwamen de partijen niet tot elkaar. Niet omdat de fit er niet was, maar omdat het risico te groot was."

Vorig jaar werd Sunweb verkocht aan Triton en dat bleef niet onopgemerkt bij het dealteam van Corendon. "Toen voor Corendon zich ook een window opende om bij Triton te komen zijn we snel gaan schakelen. Dat is echt M&A voor gevorderden: schaken op twee borden. Aan de ene kant ben je bezig met mogelijke kopers, aan de andere kant is het kijken naar gewenste partners." De schaakpartij liep goed af: "Eindsituatie: het oorspronkelijke plan via ingewikkelde omweg. Iedereen gelukkig!" 

Het "ideale" van de fusie schuilt in de synergie tussen de twee bedrijven. Sloterdijk vindt ook dit weer een textbook case, maar dan van een fusie waarbij er veel samenwerkingsvoordeel te behalen is. Hij somt op: "Corendon is groot in reizen Turkije, Sunweb in Griekenland, Spanje en Italië. Corendon heeft veel klanten in Nederland, Sunweb ook in België en de rest van Europa. Corendon moet vliegtuigen vullen, Sunweb heeft de bestemmingen."

Naast het creëren van synergie is het wel de bedoeling dat er nog meer kralen aan de ketting van Triton geregen worden: "vanaf het eerste moment lagen de plannen voor de buy & build op de tekentafel".  

Zelf is Sloterdijk geen vaste Corendonganger: "Wel hebben we een leuk site visit met het hele team gehad Antalya, een groot deal van de business is in Turkije." Niet voor de lol, natuurlijk: "Dat is erg belangrijk om de cultuur van het bedrijf te begrijpen." En karakters hebben beide bedrijven zeker. "Beide bedrijven hebben een oprichters die een belangrijke stempel hebben gedrukt op de onderneming."

Naast JBR was ook Luuk Bruna van Seasons Capital betrokken als adviseur. Stek was het advocatenbureau van Corendon, PwC deed de due diligence. Aan de andere kant vinden we ook PwC bij de DD en Kirkland Ellis, Orange Clover in het juridische team. 

Gerelateerde artikelen