Bedrijf achter onlineleerplatform Squla koopt Duitse evenknie

Futurewhiz, het bedrijf achter onlineleerplatform Squla, neemt zijn Duitse evenknie Scoyo over. Zo krijgt het op Nederlandse scholen veel gebruikte Squla toegang tot mogelijk 7 miljoen Duitse basisschoolleerlingen en middelbare scholieren. De naam Scoyo blijft behouden.

Squla is in Nederland en Polen naar eigen zeggen de grootste verstrekker van aanvullend onderwijs. In Nederland spelen en oefenen zo’n 180.000 kinderen vanuit huis en meer dan 600.000 via hun basisschool met Squla. Door de overname krijgt het bedrijf er in Duitsland een grote markt bij.

Topman Serge Bueters van Futurewhiz geeft aan dat de situatie in Duitsland nu nog anders is dan in Nederland, waar vrijwel iedereen op school en thuis snel internet heeft en voldoende beschikking over benodigde hardware zoals pc’s of tablets. "Duitsland zit wat dat betreft nog niet op het niveau van Nederland. Maar door de coronacrisis is ook in Duitsland het besef doorgedrongen dat het belangrijk is om de slag naar digitaal onderwijs te maken."

Over de overnameprijs doet Bueters geen mededelingen. Scoyo is, net als Squla in Nederland, gratis in de klas te gebruiken. Voor thuisgebruik betalen ouders een vast bedrag per maand voor hun schoolgaande kinderen. Op het platform kunnen kinderen quizzen, filmpjes, testen en educatieve spelletjes vinden die zijn afgestemd op het type school, het schoolniveau en het curriculum van scholen.

Futurewhiz heeft momenteel zeventig medewerkers in dienst en is gevestigd in Amsterdam. Naast Squla is Futurewhiz ook eigenaar van WRTS, een online leerplatform voor middelbare scholieren om makkelijker en sneller woordjes en begrippen te leren.

Gerelateerde artikelen