AT&T fuseert mediatak TimeWarner met Discovery

Telecomconcern AT&T neemt weer afscheid van zijn mediadivisie TimeWarner.

TimeWarner wordt op eigen benen gezet en fuseert met Discovery, het mediaconcern achter tv-zenders als Discovery, TLC, Oprah Winfrey Network en Eurosport. TimeWarner is onder meer eigenaar van nieuwszender CNN en zenders als HBO, maar ook de filmstudio's van Warner Bros. Het nieuwe bedrijf moet de concurrentie aangaan met onder meer Netflix en Disney op streaminggebied.

AT&T krijgt 43 miljard dollar in onder meer contanten en schulden die de mediatak meeneemt bij het vertrek. Het bedrijf krijgt 71 procent van het nieuwe fusiebedrijf in handen en gaat die aandelen onder zijn eigen aandeelhouders verdelen. De aandeelhouders van Discovery krijgen 29 procent van de gecombineerde onderneming in handen.

TimeWarner was sinds 2018 in handen van AT&T, dat daar destijds 85 miljard dollar voor neertelde. Het telecomconcern wilde met de aankoop destijds twee sectoren die in elkaars verlengde lagen combineren, bijvoorbeeld door telecomklanten ook een abonnement op streamingdienst HBO Max te verkopen. Het bleek echter toch lastig om daar profijt uit te halen. Eerder dit jaar verkocht AT&T al satelliet-tv-aanbieder DirecTV. Eind vorig jaar deed het anime-bedrijf Crunchyroll van de hand.

Onder meer door de aankoop van TimeWarner zat AT&T bovendien met een forse schuldenlast, die nu deels afbetaald kan worden. Bovendien wil het telecomconcern het geld van de deal gebruiken om te investeren in uitbreiding van zijn 5G- en glasvezelnetwerken

Gerelateerde artikelen