Reclamebureau Havas in december naar Amsterdamse beurs
Aandeelhouders van Vivendi kunnen in december stemmen over de splitsing van het Franse mediaconcern in drie delen. Volgens het voorstel gaat reclame- en communicatiebureau Havas, een van de drie onderdelen, naar de Amsterdamse beurs. Het prospectus is inmiddels goedgekeurd door de Autoriteit Financiƫle Markten. De handel moet op 16 december van start gaan.
De splitsing zit er al een half jaar aan te komen. Die gaat door als minstens twee derde van de aandeelhouders instemmen met de plannen. Behalve Havas worden ook mediabedrijf Canal+ Groupe en een uitgeverijgroep afgesplitst. De splitsing zou nodig zijn omdat de drie partijen los van elkaar meer waarde opleveren dat Vivendi als geheel.
Havas geldt als een van de grootste reclamebureaus ter wereld met activiteiten in meer dan honderd landen. De jaaromzet bedraagt 2,7 miljard euro. Het bedrijf is reeds gevestigd in Amsterdam.
Het zou de tweede keer zijn dat Vivendi een onderdeel naar het Damrak brengt. In 2021 bracht het concern al Universal Music Group (UMG) apart naar de Amsterdamse beurs.