De grote ambities van M&A-partner AIF
Amsterdam Institute of Finance (AIF) is partner van M&A. De samenwerking gaat beide partijen veel goeds brengen, belooft Frans van Loef, chairman Advisory Board. De ambities van AIF liegen er niet om: “Wij willen een onafhankelijk onderwijsvernieuwend instituut zijn dat continu actuele kennis aanbiedt”, zegt hij.
Van Loef is gepokt en gemazeld in het bedrijfsleven. Daarom was hij de uitgelezen persoon om vorm te geven aan een vernieuwde Advisory Board. De leden begonnen vol ambitie aan hun taak, maar de coronapandemie zette begin 2020 een streep door wat een vliegende start moest worden. Nu alle coronabeperkingen van de baan zijn, worden de ambitieuze plannen alsnog uitgevoerd, verzekert de voorzitter. “We wilden na de coronapandemie sterk voor de dag komen met mensen die middenin het veld staan. Zij moeten AIF verder helpen in onze ambitie om onderwijs op een aantrekkelijke manier aan te bieden. Dat gaat niet alleen om het niveau of de keuze van topics, maar ook om de vorm waarin je onderwijs aanbiedt.”
Die opzet lijkt te slagen. Het partnership met M&A moet de positie van het instituut verder versterken, maar ook M&A vaart wel bij de samenwerking. Er zijn raakvlakken tussen AIF en M&A, meent Van Loef. “Een aantal van onze programma’s is zeer relevant voor M&A”, zegt hij. Als voorbeeld noemt hij Advanced Valuation. “Waardebepaling speelt nu heel erg omdat de markt heel volatiel is”, legt hij uit. “Waarderingsmodellen kunnen de snelle veranderingen niet meer bijbenen en dat betekent dat er een andere manier van waarderen nodig is.” Het vierdaagse programma geeft deelnemers daar nieuwe inzichten over.
Faculty members
Ook het programma Psychology of Risk is interessant voor M&A. “Dat is niet vreemd, want juist in een onzekere markt speelt risico een veel grotere rol bij besluitvorming. Risicobepaling gebeurt vaak onbewust. Hoe groter de belangen zijn, hoe meer de risicofactor een rol speelt. In het programma wordt uitgelegd hoe risicobepaling werkt en hoe je een strategie kunt opstellen binnen M&A.”
Het zijn twee programma’s die topmensen uit het vakgebied aanbieden. Deze faculty members zijn heel belangrijk voor AIF. “Ze zijn allereerst experts in hun vakgebied, maar wat ze allemaal gemeen hebben, is dat ze research doen, middenin het veld staan en hun kennis ter beschikking stellen aan business schools”, zegt Van Loef. Dat zorgt volgens hem voor de diepgang waar het instituut naar zoekt. Belangrijk voor Van Loef is ook dat ze hun kennis inzichtelijk en toepasbaar in de praktijk kunnen maken. Als voorbeeld noemt hij Joost de Haas. Hij ontwikkelde het programma Managing Corporate Turnarounds. “Joost is een expert op dat gebied en dat zijn programma internationaal wordt erkend is super-relevant voor M&A. Want één ding weet je zeker: financieringslasten gaan stijgen en wie weet wat er nog meer aan zit te komen. Turnaround-professionals proberen verslechtering van financiële problemen te voorkomen om vervolgens waarde te herstellen voor oude en nieuwe belanghebbenden. Daar gaat dit programma dieper op in.”
Peers
Een programma volgen om op de hoogte te blijven in je vakgebied is mooi, maar Van Loef weet uit eigen ervaring dat er meer bij komt kijken. Natuurlijk kun je veel informatie online vinden, maar dan moet je wel weten waar je moet zoeken. Van Loef gelooft daarom meer in contact met peers. Juist dat maakt de samenwerking met M&A waardevol. “Het is goed om te sparren met vakgenoten die met dezelfde dingen te maken hebben als jij. Dat zorgt voor diepgang”, zegt hij. “Bovendien kun je jezelf de kans geven om met echte experts van gedachten te wisselen; mensen die een level hoger zitten dan jij.”
De ambities zijn hoog bij AIF. Van Loef is zich ervan bewust dat het instituut moet zorgen relevant te blijven. “Je moet actueel blijven en oppassen dat je programma’s niet jaren blijven draaien zonder ze aan te passen aan de actuele situatie”, zegt hij. Trends worden daarom goed in de gaten gehouden. Zo wil Van Loef meer doen aan ESG en zou hij ook meer met Azië willen doen, vooral als het gaat om ontwikkelingen in fintech.
Hybride
“Ook kijken we naar de vorm waarin we onze programma’s aanbieden”, zegt de voorzitter. “Sinds corona is hybride werken niet meer weg te denken in alle geledingen in de samenleving. Wij kunnen daar goed op inspelen en ons aanbod deels hybride aanbieden.” Van Loef staat een mix van live bijeenkomsten met daarbij ook online seminars voor ogen. Na het volgen van een programma kan een groep op een later tijdstip weer bijeenkomen om ervaringen te delen. Dat kan heel goed via digitale bijeenkomsten. “Het is makkelijker om mensen bij elkaar te krijgen en het scheelt heel veel reistijd”, zegt hij. Het voordeel van zulke ‘terugkomdagen’ is dat mensen dan zaken terug kunnen koppelen. “Wat je vaak ziet, is dat er toch nog vragen zijn als mensen echt aan de slag gaan met hetgeen ze geleerd hebben. Juist via online nagesprekken kun je daarover met andere peers brainstormen.”
Lesstof in een andere vorm aanbieden is ook een onderwerp dat de interesse heeft van AIF. Voor iemand een programma instapt, wordt de deelnemer geacht zich flink in te lezen. Maar de deelnemers hebben het vaak druk waardoor de tijd ontbreekt om dat te doen. Filmpjes en podcasts ziet Van Loef als een ideale manier om lesstof heel aantrekkelijk en doelgericht aan te bieden. Dat past volgens hem meer bij de manier hoe mensen vandaag de dag informatie tot zich nemen.
Het aanbod verrijken probeert AIF ook door in company programma’s aan te bieden. Dat is vooral interessant voor grote private equity-partijen. Die kunnen zo een programma op maat krijgen, helemaal toegesneden op zaken die bij hen spelen. Verder kijk het instituut naar een tussenvorm. Daarbij kunnen groepen afzonderlijk twee tot drie relevante modules volgen die dan weer aansluiten bij een programma. AIF noemt dat in company grouping. “We bieden zo meer verdieping en maken programma’s relevant voor meer groepen.”
Amsterdam Institute of Finance verbindt u met de Brightest Minds in Finance van wereldberoemde business schools. In de afgelopen vijfentwintig jaar gingen meer dan 15.000 ambitieuze professionals uit 100 landen u voor.
Als u vragen heeft over specifieke programma's, neem dan gerust contact op met Paula Jääskeläinen, Business Development Manager, via +31 (0)20 246 7140 of p.jaaskelainen@aif.nl
Dit artikel wordt u aangeboden door Amsterdam Institute of Finance (AIF.NL )