Van ‘niche naar necessity’: hoe Alvarez & Marsal een nieuwe wind laat waaien in consultancy

“Een organisatie van doeners.”

Ruim tien jaar geleden was Alvarez & Marsal (A&M) in Nederland nog een relatief onbekende speler die zich vrijwel uitsluitend richtte op het redden van bedrijven in zwaar weer. Inmiddels is het kantoor op eigen kracht uitgegroeid tot een volwassen organisatie met een brede oriëntatie, een stevige internationale footprint én een onlangs geopend kantoor in Brussel. Managing Director Age Lindenbergh blikt terug op een decennium van stormachtige groei en kijkt vooruit naar de toekomst van consulting in een wereld vol verandering.

Het succes van A&M is in Nederland niet onopgemerkt gebleven. Marktwatchers zien A&M als de firma die je inschakelt als je tempo wilt maken. Het is de partij die ondernemingen en investeerders helpt om plannen robuust te maken en vervolgens om te zetten in acties. Daarmee verschilt het duidelijk van de Big Four en Strategy Houses. Age Lindenbergh haast zich om het verschil te duiden tussen de A&M-werkwijze en die van de traditionele consultancypraktijken. “Daar zie je vaak piramidevormige teams waarin de meeste werkzaamheden worden uitgevoerd door relatief onervaren consultants”, aldus Lindenbergh. “Bij ons is het precies andersom. We sturen kleine, ervaren teams naar binnen die snel tot de kern komen. Wij zijn niet van de hiërarchische lagen, maar prefereren directe lijnen om snel impact te kunnen maken. Deze structuur past ook goed bij nieuwe technologische ontwikkelingen waardoor je steeds meer het verschil maakt met ervaring en expertise.”

Ondernemend en pragmatisch
Dat verschil is terug te zien in de focus op wat klanten echt nodig hebben. “Waar anderen zich richten op processen en administratieve compliance, richten wij ons op het snel realiseren van tastbaar resultaat. We zijn ondernemend in onze benadering en pragmatisch in onze uitvoering. En dat verschil merkt een opdrachtgever meteen.” En niet zonder resultaat. “In de afgelopen tien jaar zijn wij in Nederland gegroeid van 15 naar zo’n 120 medewerkers”, zegt Lindenbergh. “Zonder overnames. Maar wel met jaar op jaar een organische groei van zo’n 20 procent.”

Van turnaround naar transformation
Waar A&M ooit vooral bekendstond om zijn turnaround-specialisten, is de dienstverlening inmiddels breed en diepgeworteld in vrijwel alle facetten van transactieadvies, performance improvement en strategische transformatie. “Onze wortels liggen in interim-management op bestuursniveau bij bedrijven in de problemen. Maar nu komen we met compacte, multidisciplinaire teams die zich richten op strategie, finance, operations, en het gebruik van technologie”, vertelt Lindenbergh. “Altijd met hetzelfde DNA: actiegericht, resultaatgedreven en snel.”

Het motto van A&M is geen holle frase. “Er moet iets aan de hand zijn bij een klant. Een transactie, een dispuut, een veranderende markt. Wij worden erbij gehaald als het er echt om gaat.”

Getting things done
De scherpe scheidslijn tussen rapportenschrijvers en veranderaars is volgens Lindenbergh tekenend voor de huidige advieswereld. “Soms zie je adviespartijen die een prachtig rapport afleveren, waarna ze zich weer terugtrekken. Maar het echte werk begint dan pas”, zegt hij. “Wij nemen verantwoordelijkheid. We gaan naast de klant staan en helpen bij het implementeren van de oplossing. We zijn pas tevreden als het werkt in de praktijk.”

Diamantvormig teammodel
Een van de opvallende kenmerken van A&M is de samenstelling van de teams. “Wij werken bewust met relatief kleine teams, maar met een hoge dichtheid aan senioriteit. We noemen dat het diamond shape model: relatief veel betrokkenheid van ervaren medewerkers. Wij leiden onze jonge medewerkers zelf op, we leggen die verantwoordelijkheid niet bij onze klanten. Dit is anders dan de adviesfirma’s die met grote teams en veel jongere medewerkers projecten oppakken.”

De mensen bij A&M hebben hun strepen verdiend in het veld. “In onze teams werk je samen met voormalig CEO’s en CFO’s. Zwaargewichten die weten wat het betekent om verantwoordelijk te zijn, om snel te moeten schakelen, om beslissingen te nemen die ertoe doen. In dit team model maak je een steile leercurve mee en dat is voor al onze medewerkers enorm motiverend.”

Organische groei met behoud van kwaliteit
De groei van A&M ging snel, maar niet ongecontroleerd. “We groeien om aan de vraag te voldoen, we groeien niet om te groeien”, benadrukt Lindenbergh. “Bij alles wat we doen, staat de kwaliteit van ons werk voorop. We zijn selectief in de opdrachten en in de mensen die we aannemen. We hebben zelfs klanten waar we bewust geen werk meer voor doen, omdat hun manier van werken niet paste bij onze standaarden.”

De interne cultuur en waarden zijn volgens hem cruciaal. “We kunnen alleen beheerst groeien door de heldere normen en waarden waar we ons aan houden, iedereen in het team kent en bewaakt die. Daarmee beschermen we onze cultuur en ons kwaliteitsniveau.”

Een cultuur van eigenaarschap en ondernemerschap
Wat A&M bijzonder maakt, is dat iedereen in de organisatie wordt aangemoedigd om verantwoordelijkheid te nemen. “We zijn een organisatie van doeners. Mensen krijgen veel ruimte, maar die komt met een verwachting: dat je je verantwoordelijkheid pakt en dat je eigenaarschap toont”, aldus Lindenbergh. “Dat creëert een cultuur waarin medewerkers niet alleen meedenken, maar ook echt meedoen. Het zorgt ervoor dat we als organisatie wendbaar blijven en tegelijk diepgaand betrokken zijn bij onze klanten.”

Diversiteit als strategisch fundament
Diversiteit is bij A&M geen checkbox, maar een integraal onderdeel van de strategie. “We zijn ervan overtuigd dat teams met verschillende achtergronden betere beslissingen nemen”, zegt Lindenbergh. “Daarom investeren we actief in het aantrekken van mensen met uiteenlopende profielen, achtergronden en perspectieven. Dat sluit bovendien aan bij de diversiteit van onze klanten. We willen dat zij zich herkennen in onze teams.”

Een partner die meedoet, niet alleen meedenkt
“Bij ons is het rapport het begin, niet het eindpunt”, zegt Lindenbergh stellig. “Wij leveren niet alleen advies, we helpen ook bij de uitvoering. En we durven daarin zelf risico te nemen. Als wij mee mogen bepalen hoe een verandering eruitziet, dan stappen we ook graag mee in de uitvoering en het resultaat.”

Hij illustreert dit met een project dat A&M uitvoerde bij een internationaal mediabedrijf. “Het bedrijf zat vast in een verouderd, papiergedreven businessmodel. We hebben geholpen bij de digitale transformatie, inclusief personeelsveranderingen, nieuwe structuren en processen. Binnen 18 maanden stond er een vitaal, toekomstbestendig bedrijf.”

Fact-based en execution-driven
Een belangrijk element in de werkwijze van A&M is het diepe besef van wat er in de dagelijkse praktijk speelt. “Onze mensen staan met beide benen in de realiteit van de onderneming”, zegt Lindenbergh. “We adviseren niet vanachter een bureau, maar zijn actief aanwezig op de werkvloer, in de boardroom én in de operatie. Die nabijheid zorgt ervoor dat we niet alleen strategisch scherp zijn, maar ook praktisch uitvoerbaar advies geven dat direct verschil maakt.”

Volgens Lindenbergh is ook feitelijkheid een van de pijlers van A&M’s aanpak. “We zijn altijd fact-based. Dat past goed bij ons als leidende partij in commercial, financial, tax en operational due diligence. We opereren niet op buikgevoel, maar duiken de data in en stellen de scherpe vragen vanaf dag één. Je moet de organisatie kunnen meenemen, en dat kan alleen als je onderbouwd opereert.”

Daarbij komt technologie steeds prominenter in beeld. “AI is geen buzzword voor ons. We gebruiken tooling en automatisering om sneller en preciezer te analyseren. Niet alleen bij klanten, maar ook in onze eigen processen.”

Waarom hands-on nu gevraagd is
In een tijd van geopolitieke onzekerheid, technologische disruptie, stijgende kosten en tegelijkertijd de wens om duurzamer te ondernemen, zoeken bedrijven naar zekerheid en snelheid. “De wereld is onzekerder dan ooit. En dan heb je behoefte aan iemand die niet alleen vertelt wat er moet gebeuren, maar die ook naast je staat om het voor elkaar te krijgen”, zegt Lindenbergh. “Onze praktische, ondernemende aanpak sluit daar naadloos op aan. We zijn niet bang om het ingewikkelde werk te doen, om besluiten te nemen of om in de uitvoering te stappen.”

Marktvraag: van PE naar Corporate
Hoe staat A&M in de markt? “De private equity-wereld kent ons door en door”, zegt Lindenbergh. “Maar aan de corporate kant is onze naamsbekendheid nog beperkt. En dat is zonde, want juist grotere, internationale ondernemingen hebben te maken met een sterk veranderende omgeving. Snel kunnen reageren op onverwachte ontwikkelingen is dan ongelofelijk belangrijk. Daarnaast neemt de druk om sterke prestaties te laten zien continu toe. Dan wil je iemand naast je die begrijpt wat er op het spel staat, en die ook daadwerkelijk iets komt dóén.”

Cultuur van boldness en betrokkenheid
A&M staat bekend als een organisatie met een uitgesproken cultuur. “We hebben een mening. We zeggen het ook als iets ons niet zint, en we zijn niet bang om een opdracht te weigeren als die niet past bij onze waarden. Integriteit en objectiviteit staan bij ons bovenaan.”

De bedrijfscultuur wordt ook gekenmerkt door diversiteit. “We bouwen aan diverse teams omdat dat leidt tot betere uitkomsten. En omdat het past bij de klanten die we bedienen.”

Talent met drive en duiding
Op de vraag welk type mensen A&M zoekt in deze groeifase, is Lindenbergh duidelijk. “We zoeken mensen die willen bouwen, die stevig in hun schoenen staan, die ondernemend zijn. Mensen met een achtergrond in finance, engineering, operations — als ze maar analytisch sterk zijn en willen meedenken én meedoen.”

En dat werkt twee kanten op. “Veel van onze mensen komen uit het bedrijfsleven en zijn bij ons gekomen omdat ze juist dít willen doen: niet rapporteren, maar transformeren.”
Dat gebeurt in de praktijk van A&M bij steeds meer interessante bedrijven. “We hebben gewerkt voor partijen als Novartis, Rolls-Royce en Heijmans. Dat zijn organisaties met complexe vraagstukken, en wij brengen daar focus en actie.”

Toekomst: focus op relevantie
Wat brengt de komende tien jaar? “We blijven groeien, maar altijd met kwaliteit als kompas”, aldus Lindenbergh. “We doen geen concessies aan onze standaard. We zeggen soms ook nee. Want wat we doen, doen we goed.”

En dat is misschien wel de kern van het succes: een organisatie die niet alles wil doen, maar precies dát doet waar de behoefte groot is. Met snelheid, scherpte en senioriteit. En met een team dat niet aan de zijlijn blijft staan, maar daadwerkelijk mee de strijd in trekt.

“De stormachtige groei van de afgelopen tien jaar? Die was geen toeval. Die was het gevolg van een duidelijke visie en de moed om het anders te doen”, besluit Lindenbergh.

De focus van het nieuwe Alvarez & Marsal
Waar het tien jaar geleden bij A&M vooral ging om het redden van bedrijven in zwaar weer, is dienstverlening tegenwoordig veel breder. “Het draait nu steeds vaker om groei, transformatie en toekomstbestendigheid”, zegt Lindenbergh. “We helpen ondernemingen niet alleen om te overleven, maar juist om te bouwen. We creëren wendbaarheid, versterken concurrentiekracht en ondersteunen bedrijven die hard willen of moeten groeien. Dat is minstens zo uitdagend – maar ook veel energieker.”

De activiteiten van Alvarez & Marsal in de Benelux:
• Performance Improvement
• Turnaround
• Digital & Technology Services
• Commercial & Operational Due Diligence
• Financial Due Diligence & Transaction Advisory
• Disputes & investigations
• Tax
• Risk & Regulatory Advisory
• Valuation Services
Alvarez & Marsal is wereldwijd actief met ruim 12.000 medewerkers waarvan rond de 120 in Nederland. Alvarez & Marsal bedient ondernemers, middelgrote en grote ondernemingen, Private Equity investeerders, de overheid.

Alvarez & Marsal is partner van de M&A Community

Related articles