‘Als wij mensen aannemen, is de personal maturity veel belangrijker’
In de rubriek Back To College vertellen ervaren dealmakers meer over hun studententijd: de tijd waarin je gevormd wordt, uitvindt wat je leuk vindt en waarin je goed bent. Hoe zijn deze dealmakers gevormd? Wat hebben zij tijdens hun studententijd gedaan? Hoe zijn ze in de wereld van fusies en overnames gekomen? Jessika van Veen en Casper de Bruyn van Alvarez & Marsal geven antwoord op deze vragen.
Jessika van Veen is Managing Director van Alvarez & Marsal en staat daarnaast aan het hoofd van de afdeling Private Equity Performance Improvement binnen de Benelux. ‘’Wij leveren de operationele, IT en commerciële Due Diligence bij transacties samen met het financial due diligence team van Casper en verzorgen de implementatie hiervan na de transactie in bijvoorbeeld een 100-dagen plan of post-deal programma. Daarnaast werken wij aan verbetertrajecten en transformaties bij portfoliobedrijven samen met management – in zowel positieve als negatieve omstandigheden – om maximaal resultaat te behalen.’’
Casper de Bruyn is Managing Director binnen de Transaction Advisory Group in Amsterdam. ‘’Wij werken met name aan de transactie- en advieskant. Wij assisteren klanten bij hun financiële due diligence bij koop- en verkooptrajecten. Daar kunnen ook andere onderdelen bij zitten, zoals tax waarvoor wij ook verantwoordelijk zijn.’’
Terug naar de jaren negentig
Jessika van Veen heeft tussen 1991 en 1997 Governance & Organization en Economie, Marketing gestudeerd aan de Tilburg University. ‘’Ik ben tijdens mijn studietijd heel erg actief geweest. Ik heb naast mijn studie een baan gehad als researcher aan de Economische en Sociaalwetenschappelijke faculteit en heb toen onder meer gewerkt voor Prof. Geert Hofstede. Ik heb tevens ruim een jaar een project gedaan vanuit de MAKUB, de Marketing Associatie. Daarbij had ik de leiding over een ESSO tankstation met 24 student medewerkers in Tilburg en was ik bestuurslid bij de stichting. Het leuke in dit project was dat je je theoretische kennis in de praktijk kon brengen’’, vertelt Van Veen over deze periode.
‘’Ik was een student die gewoon heeft genoten van zijn studententijd’’, vervolgt Casper de Bruyn die tussen 1993 en 1999 economie heeft gestudeerd aan de Erasmus Universiteit in Rotterdam. ‘’Ik ben aan de ene kant serieus omgegaan met de dingen die ik moest doen, zoals het volgen van colleges en tentamens maken. Tegelijkertijd was er ook voldoende tijd om veel leuke dingen te doen met vrienden en huisgenoten’’, vertelt hij.
De Bruyn had daarnaast ook een baan bij een bouwbedrijf, waarbij hij deels op de administratie en deels op de bouwplaats heeft gewerkt. ‘’Dat was wel een leuke combinatie om ook de verschillen van type mensen waarmee je te maken hebt te zien. Ik vond de bouwplaats misschien wel leuker dan de administratie. Het was wat directer en je weet ook wel wat je aan de mensen om je heen hebt.’’
Bedoelt u de Rotterdamse mentaliteit?
‘’Jazeker. De Rotterdamse mentaliteit is direct en open zijn, niet zeuren én gewoon de mouwen opstropen. Dat spreekt mij nog altijd zeer aan!’’
Persoonlijke ontwikkeling
Casper de Bruyn komt weer terug op zijn studie en vertelt over het belang van persoonlijke ontwikkeling. ‘’Ik heb voornamelijk veel dingen gedaan rondom mijn studie die ik ook gewoon leuk vond. Die mogelijkheid was er ook. Dat zou ik ook elke student die dit leest aanraden: ontwikkel jezelf. Ga niet gewoon alleen in je kamer zitten en de studie er in vier jaar doorheen knallen. Dan heb je wel je papiertje, maar persoonlijk ben je er dan niet. Het werk dat wij doen in M&A is veeleisend. Van negen tot vijf bestaat gewoon niet. Je moet het ook leuk vinden. Als je het niet leuk vindt, houd je het dus niet vol. Je moet er plezier in hebben, je moet voldoening halen uit hetgeen wat je doet. Dan kan je pas echt succesvol worden.’’
Jessika van Veen was vooral de student van het onderzoeken en analyseren. Dát zit nog wel in haar, geeft zij toe. ‘’Ik kijk wat het probleem is en dan objectiveer ik. Wat ik heel erg leuk vond in mijn studie, waren alle verschillende organisatiemodellen en alle manieren om naar een organisatie te kijken. Enerzijds vanuit research en analyse, anderzijds vanuit de praktijk. Ik was best een brave student. Ik volgde netjes alle hoorcolleges. Ik vond net zoals Casper de tijd naast de studie – het sporten, met vrienden naar een café gaan en samen zijn in een studentenhuis – erg waardevol’’, vertelt zij.
‘’Ik vind het ook veel belangrijker om te ervaren wie je bent, wat je leuk vindt en waarnaar je op zoek bent in je studententijd, dus wat je later wilt worden’’, vervolgt Van Veen weer. ‘’Wij hadden het voordeel dat je ook veel meer tijd had om dat uit te vinden. Tegenwoordig is dat moeilijk met vier jaar. Het jammere met die vier jaar is dat je zo bezig bent met het behalen van tentamens, dat je bijna niet die tijd hebt om na te denken wat je daarna wilt gaan doen. Casper en ik hebben kinderen die ook naar de universiteit gaan. Dié push op die vier jaar, die is zo aanwezig, dat je bijna geen tijd meer hebt om andere, creatieve dingen te doen die je ook verder ontwikkelen. Wij werden onderdeel van een commissie of je ging bij de sportclub, of het corps, omdat je die mogelijkheid had.’’
Persoonlijke rijpheid
Als je langer over je studie hebt gedaan, zodat je jezelf hebt kunnen ontwikkelen. Zou je dat kunnen rechtvaardigen?
Casper de Bruyn: ‘’Ik zou daar de voorkeur voor hebben.’’
Jessika van Veen: ‘’Als wij mensen aannemen, is de personal maturity veel belangrijker.’’
De Bruyn legt uit wat hij precies bedoelt: ‘’Als een student een jaar of zelfs twee jaar langer over zijn studie doet, dan laat hij wel zien dat hij heeft nagedacht over wat hij wil en waar hij in het leven staat. Dat maakt veel uit. Nu heb je soms studenten die 21 zijn wanneer ze zijn afgestudeerd. Als je 21 bent, ben je echt niet klaar voor dit werk. Je moet een beetje rounded zijn.’’
Hij geeft ook een voorbeeld om je persoonlijk te ontwikkelen en je eigen grenzen op te zoeken. ‘’Het wordt nu verdrongen door de studie, maar tegelijkertijd zijn er wel mogelijkheden om er vijf jaar over te doen, zoals het studeren in het buitenland. Wat je daar leert, is levenservaring. Door weg te gaan uit je comfortzone leer je wat je wel en wat je niet leuk vindt. Wat kan ik goed en wat kan ik niet goed? Zolang je in je cocon blijft, is het heel gemakkelijk om die achten en negens te scoren. Maar daarbij ben je niet klaar om ons werk te gaan doen.’’
Jessika van Veen haakt daarop in en voegt toe: ‘’Ik heb naast mijn studie ook gewerkt. Het maakt niet eens uit wat je doet. Het werken an sich, het onderdeel zijn van een team, de verantwoordelijkheid en de sociale interactie is belangrijk. Ik zou bijna tegen iedereen zeggen en dat doe ik ook tegen mijn kinderen: ga werken, maakt niet eens zoveel uit wat je doet, gewoon voor de werkervaring.’’
Vroeger was het anders
Hoe de ervaren dealmakers terecht zijn gekomen in de wereld van fusies, transacties en overnames? ‘’Ik ben er ingerold. Ik heb jarenlang in het bedrijfsleven gewerkt waarvan de laatste jaren als CEO, veelal in PE- owned bedrijven. In die tijd heb ik veel ervaring opgedaan met overnames, integraties, carve-outs, exits en transformaties met als doel waardecreatie. Op die manier ben ik in deze transactiewereld gerold na een telefoontje van A&M of ik mijn ervaring niet wilde inzetten om private equity partijen en management te adviseren’’, vertelt Jessika van Veen.
Casper de Bruyn maakt de kanttekening dat 20 jaar geleden M&A nog lang niet was wat het nu is. ‘’Private equity stond toen nog in de kinderschoenen. De M&A-wereld is tegenwoordig zoveel groter. De finance opleiding was destijds meer een bankenopleiding. Er waren ook geen specifieke studies die waren toegespitst op M&A. Dus het was ook niet een heel bewuste keuze om M&A te gaan doen, want dat was er nauwelijks.’’
De Bruyn is als accountant begonnen bij Arthur Andersen. Er was destijds niet een afzonderlijke tak voor transactie advies, vertelt hij. ‘’Ik kwam op een gegeven moment vanuit de audit bij een opdracht, die transactiegerelateerd advies was. Dat werk vond ik zo leuk, dat ik dacht: dit is veel leuker dan accountancy. Dit is veel leuker en actiever dan pur sang de boeken controleren. Op dat moment was Arthur Andersen ook net bezig om een transactieteam op te richten. Daarna ben ik ook naar de transactiepraktijk overgestapt. Het is meer per toeval dan dat het een heel bewuste keuze was.’’
Neem de tijd
Welke gouden tips Jessika van Veen en Casper de Bruyn hebben voor de jongere dealmakers die aan het begin staan van hun carrière? ‘’Ik vind het altijd belangrijk dat je genoeg tijd neemt om te leren. Wat je veel ziet is dat mensen die van de universiteit afkomen snel een heleboel willen. Het is gewoon belangrijk dat je veel leert over jezelf, maar ook veel leert om er achter te komen wat je leuk vindt en waar je goed in bent. Ik denk dat je die tijd jezelf ook moet gunnen. Uiteindelijk moet je in je carrière voor een groot deel ook doen wat je leuk vindt’’, vertelt Van Veen.
De Bruyn is het daarmee eens en benadrukt ook het belang van het doen van dé dingen die juist niet leuk zijn. ‘’Dat idee heb ik nog weleens bij jongere mensen. Dat ze alleen maar leuke dingen willen doen, dat ze alleen maar uitgedaagd willen worden en dat ze elke dag iets nieuws willen doen. Als je wilt groeien, betekent het ook dat je je schouders eronder moet zetten en uithoudingsvermogen moet hebben. Het gaat erom dat je voldoening haalt uit wat je doet. Vergis je er ook niet in dat het ook betekent dat soms dingen ook gewoon niet leuk zijn.’’
Als laatst geeft Jessika van Veen de tip om een fijne omgeving te zoeken: ‘’Dat is ook belangrijk: dat je collega’s om je heen hebt, waarvan je kan leren. Zoek ook een omgeving waar je je gewoon prettig voelt en de ruimte krijgt om te groeien. Het gaat niet zozeer om de titel en de baan. Het gaat om de omgeving en wat je kunt leren.’’