Albelli en Photobox fuseren
De twee partijen bekrachtigen vandaag hun fusie en worden daarmee een Europese marktleider op het gebied van online fotoproducten en fotocadeaus. Gilde en Exponent blijven samen met de managementteams van beide bedrijven eigenaar van de nieuwe onderneming.
Het fusiebedrijf zal een pan-Europees klantenbestand van meer dan 7 miljoen klanten gaan bedienen met behulp van 1150 medewerkers in het Verenigd Koninkrijk, Nederland, Frankrijk, Duitsland, Spanje, Noorwegen en Zweden. Albelli en Photobox hebben complementaire bedrijfsstrategieën, een gedeelde visie op klanttevredenheid en betrokkenheid van het personeel. Het fusiebedrijf zal profiteren van het delen van kennis en best practices, het optimaliseren van de inkoop- en distributieprocessen en de toegenomen schaalgrootte. Bovendien zal de fusie beide bedrijven in staat stellen strategische initiatieven versneld in te voeren om klanten zodoende nog beter te kunnen bedienen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de doorontwikkeling van de mobiele app.
De bestaande consumenten merken, waaronder Photobox en albelli, blijven bestaan, gezien hun sterke marktpositie. Na verloop van tijd zullen klanten gaan profiteren van een groter productaanbod en een nog betere klantervaring.
Er is een nieuwe directie van de Group samengesteld, die de gecombineerde activiteiten gaat aansturen en een soepel integratieproces zal bewerkstelligen. Deze groepsdirectie bestaat uit Tristan Money (CEO albelli), Dan Mucha (CEO Photobox), Leon Kerckhaert (CFO albelli) en Jon Mitchell (CFO Photobox). Tristan Money zal de rol van Group CEO op zich nemen, terwijl Jon Mitchell Group CFO wordt.
Clifford Chance heeft Gilde Buy Out Partners geadviseerd bij de fusie. Het team van Clifford Chance stond onder leiding van Tim Heerschop en bestond verder uit leden van Clifford Chance's kantoren in Londen, München, Frankfurt, Parijs, Madrid en Barcelona.