Advertentieplatform Outbrain neemt Teads over

Laatst gewijzigd: 19 augustus 2024 13:20
Outbrain betaalt 1 miljard dollar om nieuwe advertentiegigant te creëren.

Online-advertentieplatform Outbrain neemt concurrent Teads over. Met de overname is circa 1 miljard dollar gemoeid.

Teads is een advertentieplatform dat in 2017 in handen kwam van de Nederlandse telecomprovider Altice voor 307 miljoen dollar en sindsdien flink is gegroeid.

Met de opbrengst uit de verkoop wil Altice zijn schuldenlast verlagen.

Outbrain op zijn beurt wil door de overname groeien op de online advertentiemarkt. Door de krachten te bundelen met Teads stelt Outbrain een gezamenlijk bereik te hebben van ruim twee miljard consumenten per maand.

De bedrijven zijn actief in meer dan vijftig markten en hebben ruim 20.000 aangesloten adverteerders. Die kunnen door de overname straks eenvoudiger adverteren op internet, connected tv (CTV) en mobiele apps – of een combinatie daarvan.

Outbrain en Teads zeggen eigen technologieën te combineren om één volledige advertentieoplossing te creëren voor adverteerders. Die oplossing moet adverteerders meer bieden dan de gebruikelijke views en impressies voor online (video)reclames. Outbrain spreekt over het meten van attentie, engagement en conversies uit e-commerce.

De fusie moet ook voordelen opleveren voor online media-uitgevers omdat er meer (advertentie)verdienmodellen beschikbaar komen voor hun websites, stelt Outbrain. Het bedrijf verwacht zelf dat de fusie met Teads gaat leiden tot niet nader genoemde synergievoordelen met een impact tussen de vijftig miljoen dollar en zestig miljoen dollar. De bedrijven hebben gezamenlijk meer dan 2.000 medewerkers.

Gerelateerde artikelen