Advent sluit haar grootste fonds ooit en zoekt targets
Met meer dan 100 miljard dollar assets under management is Advent International een van de grotere spelers in de wereldwijde Private Equity-sector. Het bedrijf is sinds 1984 actief en haalde onlangs voor de tiende keer kapitaal op voor het flagship fund van het bedrijf: het GPE X-fonds (Global Private Equity 10) haalde 25 miljard dollar op bij limited partners en nog eens 1 miljard dollar bij de general partners van het fonds. De kans is aanzienlijk dat er ook een deel van de investeringen uit dit fonds in de Benelux gedaan gaan worden: alle reden dus om eens in gesprek te gaan met Jurriaan van der Schee (45 jaar), Managing Director Benelux.
Advent International is al jaar en dag een gevestigde waarde in de Benelux. “We zijn meer dan dertig jaar actief in de Benelux en hebben meer dan drie miljard dollar geïnvesteerd in zestien portfoliobedrijven.”
Dat Advent graag in de Benelux actief is illustreert Van der Schee met twee mooie recente deals. “We hebben in maart dit jaar Caldic gefuseerd met een portfoliobedrijf van ons, GTM, waardoor er een wereldleider in de distributie van specialistische chemicaliën is gevormd. Daarnaast hebben we twee weken geleden de fusie aangekondigd van de Engineering Materials-tak van DSM met de high performance Materials-afdeling van het Zwitserse LANXESS.” Eerdere bekende investeringen in Nederland zijn onder andere Mediq, Unit4, Ammeraal Beltech, Delft Instruments en Raet.
Micro en macro
GPE X heeft net als de eerdere fondsen van Advent een wereldwijd mandaat en investeert in vijf breed gedefinieerde domeinen (business financial services, healthcare, industrials, retail consumer leisure, technology). “We hebben veel flexibiliteit, zowel geografisch als qua sectoren.”
Is er dan wel zoiets als een echte Advent-deal en wat zijn de selectie criteria? ‘We zijn erg bottom up gefocust: we richten ons op de micro. Dat doen we door specifiek naar ondernemingen te kijken. Wat zijn de mogelijkheden voor het optimaliseren, wat zijn de strategische stappen, we zijn echt op zoek naar improvement opportunities.”
In deze tijden van turbulente macro-omstandigheden kiest Advent er juist voor om bij de basis – de potentie van de onderneming – te blijven. Dat zie je dan ook terug in de vragen die Van der Schee zich stelt: “Wat is de groeipotentie, wat is er te bereiken met operationele verbeteringen, welke strategische stappen kunnen we verder zetten en wat zijn de exit-mogelijkheden?”
Deze focus van onderaf betekent ook dat er geen vast percentage van het nieuwe fonds naar specifieke regio’s of vestigingen vloeit. “Het gaat nogmaals om de micro: het moeten goede investeringen zijn. We spreiden wel een beetje, maar we kijken meer naar de opportuniteit van de specifieke ondernemingen. Dat is belangrijker dan een beetje meer in Frankrijk of een beetje meer in de Benelux.”
Qua ticketgrootte zit Advent aan de hogere kant: “De grootte van de deals die we kunnen doen gaat van honderd miljoen equity tot twee miljard dollar en groter.” De combinatie van alle bovenstaande factoren komt het beste samen in bedrijven die weliswaar een sterke lokale basis hebben, maar die wereldwijd opereren. Geen wonder dus dat Nederland en België vaak op de radar opduiken: we zijn traditioneel sterk in het bouwen van dergelijke (hoogtechnologische) bedrijven met een wereldwijd netwerk. Bij het dealproces wordt er om die reden ook nauw met de collega’s van andere kantoren van Advent afgestemd of er niet ergens een goede partner te vinden is in het wereldwijde netwerk. Werknemers van het fonds kunnen een dubbele rol hebben: aan de ene kant zijn ze verantwoordelijk voor hun lokale markt en aan de andere kant zitten ze in sectorteams die wereldwijd opereren. Zo kijkt Van der Schee bijvoorbeeld mee op deals in het healthcare en de industrial/chemical-hoek.
Primary deals
De micro-benadering heeft ook gevolgen voor het soort deals dat het fonds doet. Advent heeft een duidelijke voorkeur voor primary transacties al dan niet met een strategische invalshoek. Van der Schee noemt de recente spin-off van de materialentak van DSM en de daaropvolgende combinatie met een gerelateerd bedrijf als een typische Advent-deal. De investeerder heeft veel ervaring met corporate carve-outs, sinds oprichting heeft Advent meer dan vijftien miljard dollar geïnvesteerd in 90+ carve-outs. Ook doet men veel Public to Private-transacties en deals waarbij een target overkomt van een ondernemer of ondernemersfamilie. Deze deals zijn samen te vatten als ‘primary’ waarbij de kans zich in eerste aanleg voordoet – een secundaire deal, waarmee bedoeld wordt dat men een bedrijf overneemt van een ander fonds – is een andere mogelijkheid voor Advent.
Dat er recent al twee mooie deals gedaan zijn en dat er zwaar economisch weer dreigt op te steken betekent volgens Van der Schee zeker niet dat hij en zijn team op hun lauweren gaan rusten. “Ondanks de macroturbulentie zien we genoeg mogelijkheden. We zijn al sinds 1984 actief in de Benelux, dus we kennen de weg goed.”
ESG
Een belangrijke verschuiving in het investeerderslandschap is het toegenomen belang van maatschappelijk verantwoord ondernemen. “ESG is al een langere tijd belangrijk voor Advent, niet alleen omdat het the right thing to do is maar ook omdat er mogelijkheden zijn om toegevoegde waarde te creëren.”
Dat laatste heeft ook te maken met de verschuivende mores van de markt. “Klanten vragen er ook naar, dus een sterk ESG-beleid kan ook een concurrentievoordeel opleveren. We zien het niet als een tick the box-exercise, maar we nemen het net als zaken als werkkapitaalmanagement mee in onze plannen. Wat we over het algemeen doen is naar de investering kijken en een due diligence uitvoeren: waar staan ze nu en waar zouden ze met toepassing van de best practices naartoe kunnen? Daarna stellen we een plan samen waarin we ESG betrekken bij onze casus voor het realiseren van toegevoegde waarde.”
Net als veel investeerders loopt Advent tegen de situatie aan dat de normen, meetmethoden en certificeringen op het gebied van certificering nog niet helemaal zijn uitgekristalliseerd. “We hebben een eigen ESG-team die naar de investeringen kijken en we werken met externe adviseurs, bijvoorbeeld de afdeling van Standard & Poor’s die zich bezig houdt met het in kaart brengen van de ESG-ratings. Zo kijken we waar de lacunes zijn en wat we beter kunnen doen.”