Adidas vindt koper voor slecht presterend Reebok

De Duitse sportkledingfabrikant Adidas verkoopt zijn slecht presterende dochtermerk Reebok aan de Authentic Brands Group (ABG). Dat bedrijf heeft onder meer al kledingmerken Forever 21 en Juicy Couture in handen, evenals rechten op beeltenissen van Amerikaanse iconen als Elvis Presley, Muhammad Ali en Marilyn Monroe.

Adidas zette Reebok begin dit jaar al formeel in de verkoop, nadat het meer dan een decennium had geprobeerd om de verkopen van Reebok goed op gang te krijgen. Met de deal is tot 2,1 miljard euro gemoeid, oftewel tot zo'n 2,5 miljard dollar. Een deel van de overeengekomen prijs is nog aan enkele voorwaarden verbonden, waardoor het precieze bedrag nog niet vaststaat.

Het bedrijf uit Herzogenaurach kocht Reebok in 2006 voor 3,8 miljard dollar om zo beter de concurrentie aan te kunnen gaan met de Amerikaanse aartsrivaal Nike. Maar dat plan slaagde niet en de prestaties van Reebok vielen zwaar tegen. Authentic Brands, dat onlangs een beursnotering heeft aangevraagd in de Verenigde Staten, heeft al tientallen merken ingelijfd en ziet wel kansen in Reebok.

Het van oorsprong Britse Reebok werd opgericht in 1958 in Bolton, een stad in de buurt van Manchester. Het bedrijf werd opgezet door twee kleinzoons van de oprichter van het Britse sportkledingmerk J.W. Foster and Sons, bekend van de atletiekschoenen met punten waardoor atleten beter konden presteren. De naam stamt uit het Afrikaans en verwijst naar een soort antilope.

Eind jaren zeventig werd een deal gesloten zodat Reebok ook in de Verenigde Staten verkocht kon worden. In de jaren tachtig, toen het bedrijf inzette op de aerobicstrend en met damesschoenen kwam, ontsteeg Reebok zelfs concurrent Nike en ontplofte de omzet. Maar toen Nike daarna basketballer Michael Jordan aan zich wist te binden, kon Reebok zijn concurrent niet meer bijbenen.

Gerelateerde artikelen