ACM wil gevolgen fusie Ziggo en Vodafone onderzoeken

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) wil zelf onderzoek doen naar de gevolgen van de voorgenomen fusie tussen Ziggo en Vodafone Nederland voor de keuzevrijheid van consumenten. De concurrentiewaakhond heeft daartoe een verzoek ingediend bij de Europese Commissie, die het dossier in behandeling heeft.

Doorgaans beoordeelt de Europese Commissie grensoverschrijdende fusies en overnames, terwijl lokale mededingingsautoriteiten zich buigen over zaken die binnen een land spelen. De fusieplannen van Ziggo en Vodafone zijn gemeld in Brussel omdat beide bedrijven een hoge omzet hebben. Het is aan de Europese Commissie om te bepalen wie de zaak het beste kan behandelen, aldus ACM woensdag.

Vodafone en Liberty Global, het moederbedrijf van Ziggo, kondigden in februari aan dat zij hun Nederlandse activiteiten willen samenvoegen. Door die krachtenbundeling ontstaat na KPN een tweede speler op de Nederlandse telecom- en televisiemarkt die zowel vaste als mobiele diensten kan aanbieden via eigen, landelijk dekkende netwerken.

Voor Ziggo is het de tweede fusie in korte tijd. De kabelmaatschappij werd eind 2014 overgenomen door Liberty Global, die het bedrijf samenvoegde met zijn eigen kabeldochter UPC Nederland. De beoordeling van die deal hield de Europese Commissie in eigen hand, hoewel de ACM ook toen een verzoek indiende om de zaak zelf te mogen behandelen. Uiteindelijk stemde Brussel onder voorwaarden met de fusie in.

 

(ANP)

Gerelateerde artikelen