Aankoop aandelen Air France-KLM kost kabinet circa 220 miljoen
Op basis van de huidige verwachting bedragen de kosten voor deelname circa 220 miljoen euro, schrijven minister Sigrid Kaag (Financiën) en Mark Harbers (Infrastructuur) aan de Tweede Kamer.
Met de aankoop blijft het aandeel van de Nederlandse staat in de luchtvaartmaatschappij op 9,3 procent. Als het kabinet niet zou meedoen, zou het belang volgens de ministers naar verwachting verwateren naar ongeveer 2 procent. Door de aankoop neemt de overheidsschuld toe.
Nederland blijft zo één van de grootste aandeelhouders in het bedrijf. "Door deze positie kan de Nederlandse staat beter zicht houden op de koers van Air France-KLM ten aanzien van de voor de Nederlandse staat belangrijke onderwerpen." Het gaat dan om bijvoorbeeld verduurzaming, maar ook over een "gelijkwaardige" ontwikkeling van Schiphol en de Parijse luchthaven Charles de Gaulle, de thuisbasis van Air France.
Het parlement moet nog wel instemmen met het besluit. Beide Kamers moeten wel op "zeer korte termijn" al een beslissing nemen over de aandelenkoop. Als dat niet lukt, kan het kabinet niet deelnemen aan de aandelenemissie, aldus de bewindslieden. Aandeelhouders hebben tot 9 juni de tijd om aan te geven of zij aandelen willen bijkopen.
De coalitiepartijen hebben geen meerderheid in de Eerste Kamer maar lijken te kunnen rekenen op steun van in ieder geval JA21 (fractie-Nanninga). Die partij laat weten de aandelenaankoop "een goede eerste stap" te vinden om de positie van Schiphol als internationaal luchtvaartknooppunt te verdedigen. "Het is voor JA21 belangrijk dat de autonomie van KLM niet verloren gaat door een grotere Franse aandelenpositie in Air France-KLM."
De Franse staat, de grootste aandeelhouder van Air France-KLM met een belang van 28,6 procent, doet ook mee aan de aandelenemissie en zal daarmee zijn belang op niveau houden.