3i koopt voor 250 miljoen euro Weener Plastic Packaging Group

De internationale private equity maatschappij 3i investeert 250 miljoen euro in Weener Plastic Packaging Group (WPPG), een Duits-Nederlandse producent van plastic verpakkingssystemen voor multinationals in de sector fast moving consumer goods. De voormalige aandeelhouder, investeringsmaatschappij Lindsay Goldberg Vogel, heeft zijn aandeel in WPPG verkocht.
WPPG ontwerpt, ontwikkelt en produceert doppen, sluitingen en rollers, als ook potjes en flessen voor de marktsectoren persoonlijke verzorging, voeding en drank, en schoonmaakartikelen. Met het hoofdkantoor gevestigd in het Duitse Weener, opereert het bedrijf met ongeveer 2.000 medewerkers dichtbij haar afnemers via een productienetwerk op 24 locaties in 15 landen wereldwijd.
 
Tot het klantenbestand horen grote bedrijven als Beiersdorf, Colgate-Palmolive, L’Oreal, Nestlé, P&G en Unilever. De plastic verpakkingsmarkt groeit volgens WPPG structureel. In 2014 behaalde het bedrijf een omzet van ongeveer 270 miljoen euro en tussen 2010 en 2014 werd een samengestelde jaarlijkse groei (CAGR) gerealiseerd van zo’n 8%.
 
Buy and build
3i zal het management ondersteunen bij het realiseren van duurzame groei door investeringen in de succesvolle internationale expansiestrategie en voortzetting van haar operationele verbeterprogramma’s, is te lezen in het persbericht. Verder zal 3i haar internationale netwerkervaring en kapitaal aanwenden voor een versnelde groei van WPPG via een buy-and-build strategie naar aanpalende marktcategorieën en nieuwe geografische gebieden zoals de opkomende markten.
 
“De fusie tussen het in Duitsland gevestigde Weener en het in Nederland gevestigde Plasticum in 2013 heeft geleid tot een onderneming met een focus op innovatie en uitmuntende technologische kennis," zegt Pieter de Jong, Managing Director van 3i Private Equity, over de transactie. "Dit geeft WPPG een enorme voorsprong op de concurrentie. De onderneming heeft een leidende positie in zijn kernmarkten en we zien uit naar samenwerking met het krachtige managementteam bij het verder uitbouwen van het marktaandeel en de mondiale aanwezigheid via de buy-and-build strategie.”
 
Roel Zeevat, CEO van WPPG laat weten: "Met de steun van 3i kunnen we de ontwikkelingen van het bedrijf naar een hoger niveau tillen. Dit door groei te bevorderen, onze wereldwijde footprint te vergroten, onze innovatiekracht verder uit te breiden en de efficiëntie en effectiviteit van onze activiteiten verder te verbeteren. We verheugen ons op alles dat we samen met 3i als nieuwe investeerder zullen gaan bereiken.“
 
Gerelateerde artikelen