Young M&A: ‘Niemand weet wanneer de muziek stopt’

Gerben de Jong, kersvers bestuurslid van de Young M&A Community, keerde twee jaar geleden terug in de M&A-sector na een uitstapje bij een start-up. “Een goede beslissing. Het werk is zo afwisselend, ik heb mij geen dag verveeld”, aldus de Corporate Finance Manager van KPMG.

Hoe is je interesse voor het M&A-vak ontstaan?
“Hoewel ik uit een medisch gezin kom – mijn ouders, broers en zussen werken allemaal in de medische sector – ben ik altijd aangetrokken geweest tot het zakenleven. In het medische vak ben je vrij specialistisch bezig met één onderdeel of functie van het menselijk lichaam. Dat leek mij niet afwisselend genoeg om 40 jaar lang te doen. Uiteindelijk heb ik ervoor gekozen een master Finance & Investments te volgen in Rotterdam. Daarnaast heb ik ook een master International Management van het CEMS-programma afgerond. Tijdens mijn studie kwam ik in aanraking met het vakgebied M&A. Toen ik mij verder inlas over het vak, besloot ik daarin te willen werken. Als je iets leest over finance in de media, dan gaat dat toch meestal over de mooie deals.”

Hoe kwam je terecht bij KPMG?
“Werken bij een grote investeringsbank trok mij niet aan. Dan ben je een heel klein radertje in een groot dealteam. Zeker als junior maak je niet alle aspecten mee van een deal. Daarom ben ik gaan kijken naar midmarket-adviseurs en KPMG scoorde daar sterk. In 2013 kwam ik in het TMT-team (Technology, Media, Telecommunications – red.) terecht. Daar had ik het meteen naar mijn zin.”

Vanwaar dan de uitstap naar start-up Bloomon?
“Gedurende mijn studie liep ik in Duitsland stage bij een start-up waar Rocket Internet bij betrokken was. Daar leerde ik ook een van de uiteindelijke oprichters van Bloomon kennen. Hij benaderde mij om hen te helpen met de groeiplannen. Hoewel de stap mij aanvankelijk te risicovol leek, wist hij mij te overtuigen van het potentieel van Bloomon. In de twee jaar als Head of Business Development Benelux heb ik het bedrijf snel zien groeien. Het was mooi om die ontwikkeling mee te maken. Na een jaar had ik redelijk in de gaten wat werkte en wat niet. Mijn werkzaamheden verschoven van strategisch naar operationeel, daar zag ik geen toekomst in. Dus heb ik contact gezocht met KPMG over een terugkeer. Sinds twee jaar ben ik werkzaam in het Industrial Markets team onder leiding van Danny Bosker”

Wat trekt je aan in M&A?
“Het klinkt een beetje cliché, maar geen dag is hetzelfde. Je gaat van project naar project en van industrie naar industrie. Daarnaast is het een dynamisch vakgebied waarin je op het hoogste niveau strategisch spart en meedenkt met ondernemers, daar leer je ontzettend veel van.”

Bij Bloomon kon je strategische keuzes direct uitvoeren, als M&A-adviseur heb je die macht niet. Mis je niet dat jouw beslissingen direct resultaat hebben?
“Integendeel. Bij een start-up zijn veel dingen nieuw. De eerste advertentie, de eerste grote klant, het eerste salesteam dat alleen op pad gaat. Maar naar mate de onderneming groeit wordt je eigen impact steeds kleiner. Bij KPMG zie ik nog dagelijks het effect of resultaat van ons advies. Je adviseert ondernemers namelijk bij een van de belangrijkste beslissingen van hun leven, de verkoop of acquisitieve uitbreiding van hun bedrijf. In de regel doen ze dat niet heel vaak, dus is onze kennis en ervaring bijzonder waardevol en gewaardeerd” 

Heb je nog iets geleerd van je uitstap dat relevant is in je huidige functie als M&A-adviseur?
“Aan de andere kant van de tafel kreeg ik veel te maken met partijen die langskwamen om te pitchen. Vaak hadden mensen een mooi verhaal, maar kreeg ik niet het gevoel dat ze de essentie van het bedrijf begrepen. Ze dachten dat we simpelweg bloemen verkochten, maar het was meer dan dat. Het merk, de service van het abonnementsmodel en de bijbehorende recurring revenues maakten ons onderscheidend. Bij KPMG praten we veel met ondernemers en moeten we ook met regelmaat pitchen. Dan lees ik mij niet alleen in wat een bedrijf doet, maar probeer ik echt te begrijpen en doorgronden wat ze anders doen dan concurrenten en waarom ze dat zo doen.”

Hoe verwacht je dat de M&A-markt zich de komende tijd gaat ontwikkelen?
“We zitten momenteel duidelijk in een verkopersmarkt. Tegen ondernemers die overwegen om hun bedrijf van de hand te doen, zou ik willen zeggen dat dit absoluut een goed moment is. Macro-economisch is het lastig te zeggen. Ik zie het als een soort stoelendans: de muziek staat aan en iedereen danst. Maar de potentiële handelsoorlog, de Brexit en stijgende rentes hangen boven de markt en niemand weet wanneer de muziek stopt.

Wat zijn je plannen met de Young M&A Community?
“Het zou mooi zijn als we met jonge adviseurs een geweldig terugkerend netwerkevenement weten op te zetten waar je enerzijds iets opsteekt en anderzijds gelijkgestemden leert kennen onder het genot van een drankje. Je belt of mailt zoveel makkelijker naar iemand die je persoonlijk hebt gesproken. Daarnaast zou ik graag op een niet alledaagse wijze invulling geven aan vakinhoudelijke thema’s, een cursus onderhandelen door een voormalig geheim agent staat bijvoorbeeld hoog op ons wensenlijstje”

Wat zijn je persoonlijke ambitie? Ooit weer de omgekeerde weg richting een start-up?
“Voorlopig in het M&A-vak bij KPMG. De diversiteit en dynamiek vervelen geen moment. Zie mijzelf niet snel naar een start-up gaan om de dromen van een ander te verwezenlijken. Op termijn iets voor mijzelf beginnen sluit ik daarentegen niet uit, maar dan zijn we minstens 10 jaar verder”

Gerelateerde artikelen