Zoeken naar excellentie tijdens CFO Day 2013

Laatst gewijzigd: 27 mei 2024 22:22
Hoe kunnen bedrijven excelleren in wat ze doen? En wat is de bijdrage van de CFO daarin? Op vragen als deze werd een antwoord gezocht tijdens de twaalfde CFO Day, op donderdag 6 juni 2013, dat in het teken stond van 'The Road to Excellence'. Ruim 400 CFO gaven acte de présence in het Kurhaus te Scheveningen voor dit grootse evenement dat zonder twijfel dé CFO-bijeenkomst van het jaar was.

– Bewonder hier de foto’s van CFO Day 2013.
– Bekijk de full page felicitatie aan de CFO Awards winnaars in het FD van 7 juni.
– Lees de juryrapporten van de CFO Special Achievement Award 2013 winnaars:
Bert Groenewegen (CFO Ziggo), Herman Molenaar (CFO VanderLande Industries) en Leendert van Reeuwijk (CFO Gamma Holding).

Excelleren is geen toeval, stelt de openingsvideo die balletdansers laat zien die hun kunsten geperfectioneerd hebben. Excellentie is het resultaat van geplande acties. Het zit in de goede gewoonten die je dagelijks toepast. Het is geen skill, maar het is een houding. Het is het verlangen op te slagen. Om te winnen.

Dagvoorzitter Rens de Jong (presentator BNR Nieuwsradio) betreedt het podium. ‘Goed is niet langer goed genoeg, beste CFO’s. We zitten in een transitieperiode, sommigen noemen het crisis. Als CFO kunt u het verschil maken. Hoe hoog legt u de lat? Daar gaan we het vandaag over hebben.’

Michael van Asperen (CFO Community Manager, Alex van Groningen) stapt vervolgens op het podium om het thema nader toe te lichten. ‘We zijn op het idee gekomen door het verhaal van het prachtige bedrijf ASML dat toonaangevend is in zijn industrie, en daar kunnen veel bedrijven van leren. Zijn we dan niet ambitieus genoeg? Nee, het zijn de mensen in deze zaal die samen met de CEO’s de ambitie bepalen. Het begint bij jezelf. Wij zien het als een berg, je wilt hoger dan de huidige leider. Je maakt een plan, maar als je vertrekt kom je obstakels tegen. Over die route gaan we het hebben vandaag.’

De uitdagers
Frits van Eerd (CEO Jumbo Supermarkten) is geboren in een familiebedrijf als derde generatie. ‘Er reden vrachtwagens met mijn naam erop door het dorp. Dat was erg gaaf. Er was dan ook geen twijfel dat ik ondernemer wilde worden, maar hoe ik mijn rol zag moest ik nog wel ontdekken.’ Van Eerd ging studeren in de Verenigde Staten en een van de dingen die hem opviel was dat supermarkten erg groot waren en de mensen die er werkten heel vriendelijk. Geïnspireerd keerde hij terug naar Nederland waar zijn missie werd; ‘Laten we proberen van klanten fans te maken. 17 jaar geleden zijn we begonnen met de eerste winkel van de formule.’

‘Sinds de oprichting gebruiken we 7 dagelijkse gewoonten om van de klant een fan te maken’, vervolgt Van Eerd. ‘Ergernissen veranderen we in positieve ervaringen. Wij bouwen ons bedrijf om klant heen. Als onze klant verandert, buigen wij mee. Wij geloven dat het altijd, beter, anders en goedkoper kan! Wij positioneren ons als winkel met de laagste prijs én de beste service. Die combinatie is een uitdaging, maar we slagen er wel in. Onze omzet bedraagt nu 3,5 miljard euro. Hoe doen we dat? De winkels moeten iedere dag beter worden. Wat goed is gaan we mee door, wat slecht blijkt laten we snel achter ons. Daarnaast openen we twee nieuwe winkels per week.’

Jumbo deed de afgelopen jaren twee grote overnames: Super de Boer in 2009 en C1000 in 2011. ‘Beide bedrijven waren groter dan ons. Ondanks de harde kritiek die ze krijgen zijn banken toch mijn grote vrienden gebleken. Ze waren er van overtuigd dat wij de markt konden veroveren en hadden voldoende vertrouwen om ons te steunen. Mijn droom is een bedrijf zonder schulden. Ik had dat bijna bereikt, maar toen kwamen de overnames en kwam er een miljard schuld op de balans bij…ach ja…’

Toch gaat het financieel uitstekend met Jumbo, zo goed dat ze alweer stappen zouden kunnen zetten. ’Maar dat doen we niet, want als je het hebt over excellentie, dan willen we eerst stabiliteit en alles wat we doen heel goed doen. In 2015 zullen we op 600 winkels zitten en 7,5 miljard omzet. We willen zelfstandig zijn. Een fles Cola kun je overal kopen, dus hoe ga je toch die klant binnenhalen? Het is een keiharde business. Wij bieden de laagste prijs, de meeste service en het breedste assortiment. Zo slagen wij daar in.‘

Van Eerd sluit af met 7 keer excellentie (Jumbo’s Road to Excellence)
– Handelen vanuit overtuiging (belief).
– Kansen zien.
– Basis in extremen en garanties.
– Focus op lange termijn strategie en gezamenlijke doelen.
– Risico’s durven nemen.
– Mix van identiteit en professionaliteit.
– Lerende organisatie (slogan ‘elke dag beter’).

__________________________________________________________________________________
Ontmoet de financiële top van Nederland

Wilt u volgend jaar ook aanwezig zijn bij CFO Day en bij de vele andere inspirerende bijeenkomsten voor CFO’s en Finance Directors? Word dan nu lid van de CFO Association. Dit is netwerken op topniveau. Ga direct naar CFO.nl
__________________________________________________________________________________


De route

Na de uitdaging komt de route. De man die het CFO-gezelschap meeneemt op die route is Peter Korsten, die aan het hoofd staat van IBM’s denktank het Institute for Business Value. ‘Wij proberen te begrijpen wat er door de hoofden van raden van bestuur leden heengaat. Dat doen we middels interviews met duizenden executives. Onze onderzoeken gaan langs de hele C-suite, over de hele wereld en alle industrieën. Een vraag die we daarbij altijd stellen is wat de top performers van de under performers onderscheid. Wat zijn de fundamentele verschillen tussen de top 20 procent en de bodem 20 procent?’

’82 procent van de executives zegt hetzelfde’, aldus Korsten. ‘Kortom, wat er gezegd wordt maakt niet uit. Het zit hem in de uitvoering. Daarom sprak het Jumbo-verhaal me zo aan. Het begon met één enkele supermarkt in Den Bosch en nu is het de tweede supermarktketen van Nederland en wie weet waar het heen gaat. Krijg het maar voor elkaar. Het gaat dus om daden, niet woorden. De flow of execution is 80 procent van de prestaties. Verzinnen wat er moet gebeuren is niet zo moeilijk.’

Kijkend naar externe factoren die de business beïnvloeden, is de top 3 in de perceptie van CEO’s:
– Technologie
– People skills
– Market factors

Korsten: ‘Technologie is gestegen de laatste jaren en marktfactoren gedaald. De impact die technologie kan hebben is enorm. Neem de muziek business, die bestaat niet meer. Alles in handen van Apple. Maar er is ook nog de filmindustrie. Tim Cook (CEO Apple, red.) gaat daar belangrijke dingen over zeggen binnenkort, verwacht ik.’

Het Institute for Business Value is momenteel bezig met nieuwe CEO en CFO studies. Korsten deelt alvast een zeer belangrijke ontwikkeling uit de CEO-study. ‘Social media gaat nu echt een hele grote vlucht nemen. De duizenden CEO’s die we gesproken hebben voelen allemaal dat hier nu echt wat staat te gebeuren. Dat komt onder meer tot uitdrukking in data management en wat organisaties van hun klanten kunnen leren. De uitdaging van de C-suite is om inzichten uit data om te zetten in acties. Harmoniseer dat, zorg dat iedereen op dezelfde manier over klanten praat. Hier spelen verschillende disciplines een rol in. De CFO moet zich de komende jaren met veel andere functies gaan bemoeien om alle data bij elkaar te brengen.’

Na het plenaire programma begeven de CFO’s zich naar verschillende subsessies. Alle onderwerpen zijn uiteraard gerelateerd aan het centrale thema. Zo komen onderwerpen als inspirererend leiderschap en talent management voorbij, kunnen CFO’s een masterclass volgen van chefkok Alain Caron en vertelt Brian Farley (hoofdcoach Nederlands Honkbalteam) CFO’s hoe ze een topteam kunnen bouwen.

Tussen de inhoudelijke sessies door is er voldoende ruimte om te netwerken onder het genot van een heerlijk drankje en exclusieve lunch. De CFO’s die echt even een paar telefoontjes moeten plegen, kunnen dat doen op het zeer ruime balkon, waar het met 25 graden goed toeven is. Ook een korte wandeling langs de boulevard behoort tot de mogelijkheden.

Aan de einde van het programma komen de CFO’s weer bijeen in de centrale zaal voor een luchtige afsluiting van de dag. Cabaretier Dolf Jansen doet een half uur stand up comedy en weet de zaal behoorlijk plat te krijgen. Ook krijgen de CFO’s een peptalk van Brain Agent Rene Boender. ‘U bent nu de Chief Fear Officer. Als u door de gang loopt duiken mensen weg. Help, mijn budget! U moet de Chief Fun Officer worden. U bent namelijk de leukste groep, maar weet het zelf nog niet. De Chief Fun Officer moet zorgen dat er geld is zodat de gekken weer aan het werk kunnen. Je hebt daar geen grote budgetten voor nodig.’

‘Als je de attentie van de crowd wint, wordt je beloond met omzet’, aldus Boender. ‘Het gaat om ROI, return on involvement en return on ideas. Energie en talent maken dat je in je element bent. I love my work. Neem ownership van je werk, zoals Steve Jobs. Hij was zo bezielt met zijn product bezig dat hij het aan de wereld liet zien. Het maakt niet uit in welk product je handelt, als er maar een ziel in zit.’

’If you have everything under control, you are not driving fast enough. Mensen, we zitten op automatische piloot. Prikkel het EQ van je omgeving nu eens. Zing de cijfers bijvoorbeeld eens, daar praat het hele bedrijf over. Emotioneel kunnen we veel meer, dat is hoe het spel nu gespeeld wordt. De route van succes loopt van het hoofd, naar het hart en dan naar de portemonnee. Het gaat om drie seconden. In die tijd nemen mensen een besluit. Realiseer u dat 80 procent van de mensen geen idee hebben wat ze gaan kopen in de supermarkt, mensen die een auto kopen hebben 15 procent meer budget dan ze uiteindelijk uitgeven. As ze een telefoon willen kopen, en er ligt een iets mooiere op de plank erboven willen ze per definitie die hebben. Maak daar gebruik van.’

Na deze inspiratie is het moment aangebroken dat de juryvoorzitter van de CFO Award, Tjero Zomer (vml. CEO & CFO transavia.com), bekend mag maken aan welke CFO’s de jury dit jaar de CFO Awards toekent. Zomer legt de criteria uit die de jury gehanteerd heeft;
– CFO moet acties hebben gedaan die zijn uitgemond in een Special Achievement.
– CFO moet een wezenlijk aandeel hebben gehad in het behalen van de Achievement.
– CFO moet een rolmodel/voorbeeld zijn voor zijn/haar peers. Hij/zij zal herkenbaar moeten zijn voor de community en een duidelijke visie hebben op het vakgebied

De drie winnaars van dit jaar zijn geworden Bert Groenewegen (Ziggo), Herman Molenaar (VanderLande Industries) en Leendert van Reeuwijk (Gamma Holding)!

Er volgt nog een borrel om de dag officieel af te sluiten. Organisator Michael van Asperen had aan het begin van de dag gezegd dat het evenement voor hem geslaagd zou zijn, als de deelnemende CFO’s aan het einde van dag minstens één idee hadden opgedaan waar ze de volgende dag aan de slag konden en één contact om eens verder mee te praten. Kijken naar de enthousiaste gezichten en nog druk napratende finance executives, is er weinig twijfel over dat deze missie glansrijk geslaagd is.

Gerelateerde artikelen