Sendcloud haalt $ 177 miljoen binnen

De groei van e-commerce in tijden van Covid-19 heeft geleid tot een grote investering in start-up Sendcloud.

Op woensdag 15 september kondigde de Nederlandse startup Sendcloud, dat een service heeft gebouwd om retailers te helpen met bezorging, een investering van 177 miljoen dollar aan. 

Dat meldt de website Techcrunch. 

"We proberen alle andere verkopers logistiek op Amazon-niveau te bieden", zei CEO en mede-oprichter van Sendcloud, Rob van den Heuvel, in het interview. Pre-lockdown zei hij dat het bedrijf – dat nu 23.000 klanten heeft – jaarlijks gemiddeld tussen de 70% en 80% groeit. Tijdens de lockdown liep dat op tot 120%, met een toename van 133% in pakketvolumes. "En sindsdien hebben we de volumes niet zien dalen", voegde hij eraan toe.

Het gat in de markt dat Sendcloud (en potentiële rivalen zoals Shippo en Stamps.com) aanvult, is heel duidelijk. E-commerce is nu een belangrijk kanaal voor retailers van elke omvang. Naarmate de markt volwassener wordt, worden klanten die online of persoonlijk kopen steeds veeleisender in termen van wat ze verwachten aan leveringsservice. En retailers die nieuwer zijn in de e-commerce-arena hebben doorgaans niet de systemen om dat leveringsproces op een efficiënte manier te beheren.

Softbank Vision Fund 2 – een productieve belegger in de vele delen van het e-commerce-ecosysteem – leidt deze Series C, samen met L Catterton en HPE Growth. Dit is verreweg de grootste investering die Sendcloud ooit heeft gehad: de in Eindhoven gevestigde startup bestaat al sinds 2012 en had eerder iets meer dan 23 miljoen dollar opgehaald.

Van den Heuvel bevestigde dat de startup zijn waardering met deze investeringsronde niet bekendmaakt, hoewel een bron die dicht bij de deal staat Techcrunch vertelt dat het bedrijf op ongeveer 750 miljoen dollar gewaardeerd kan worden. Op weg naar Unicornstatus dus. 

Gerelateerde artikelen